Nieuwe dynamo laad niet goed

Discussie in 'Electronica' gestart door Marley, 1 jun 2019.

  1. #1 Marley, 1 jun 2019
    Laatst bewerkt: 2 jun 2019
    Beste medegenoten,

    Sinds ruim vier jaar rij ik een zwarte Focus stationwagon, 1.6 16V bwj 2003 km stand nu 291.000

    Auto rijd super, olieverbruik nihil, voorzien van alle onderhouds historie vanaf dag 1. Vorige maand
    nog distributieriem, waterpomp en spanner laten vervangen door de Ford garage.
    Omdat de auto nog fijn rijd, alles goed werkt en er nog vrij netjes uit ziet, jaar apk nog heeft incl
    werkende airco had ik besloten om riem te vervangen en nog een jaartje of twee door te rijden.

    Vrijdagmorgen echter brande het accu-lampje opeens na een korte rit. Ik was kort in de buurt van mijn vaste
    Ford garage. Na enig meten en testen bleek dat de dynamo stuk was en accu ook wel vervangen kon worden.

    Dit werd direct hersteld, na een klein half uur starte de motor weer. Helaas bleek de laadspanning achter. Die kwam eerst niet hoger dan 12 volt. De dynamo is nieuw uit de doos. Op de dynamo zit een stekker met drie contacten in.
    Als we deze los trekken dan meten we op de accu gemiddeld tussen de 13,8 en 16 volt. Zodra de stekker echter weer wordt aangesloten op de dynamo zakt de spanning weer in en ook het accu lampje in de auto brand weer. De nieuwe dynamo wordt ook erg warm, na vijf minuten draaien hou je er de hand niet meer aan ( is dat normaal) ?

    De stekker zelf met de drie draden in vertoond op 1 contact een kleine brandplek.

    Volgende de monteur van de garage heeft hij dit al eens gehad bij een andere Focus. Hij vermoed dat als de dynamo stuk gaat dit kan leiden tot een defect in de aansturings computer van de auto. Dit vervangen zou echter een hele dure grap zijn ( alleen de computer met in en uitbouwen, inregelen door Ford ) een dikke 1000,- euro.
    Daar komt de prijs van de dynamo en nieuwe accu nog bij.

    Dus helaas einde oefening voor mij? Of zijn er mensen die dit herkennen en er iets anders aan de hand is.
    Ik vind het jammer want heb de laatste maanden een kleine 700,- euro aan onderhoud uitgegeven en auto rijd super nog.

    Ik zou het fijn vinden of er misschien nog iemand tip(s) heeft voor me of dat dit inderdaad einde oefening is.
    Dit zou jammer zijn want het blokje loopt super, en is voorzien van nieuwe distributieset nog geen 500 km geleden.

    Bedankt alvast,

    Groetjes
    John
     
  2. Weet dat de focus een smart dynamo heeft. 1tje die na starten even laad op hogere voltage.
    normaal gesproken zit er maar 1 dunne draad en dikke draad. dunne draad gaat via interieur (kan via ecu of via instrumentenpaneel gaan)
    daar staat dan accuspanning op.

    bij deze lopen 2draden van de ecu af pin 1 en pin2. Op pin 3 zou een gezekerde voeding moeten staan. Op battery junction box, daar zou op zekering F10 1A de stroom doorheen lopen.
    Is deze zekering wel nagekeken en/of beide draden naar de pcm heel zijn en de voeding op pin 3 naar massa aanwezig is.

    helaas kan ik niet zien wat de 2 draden die naar de pcm gaan doen. Kan dus niet zeggen of daar een bepaald signaal op komt of stabiele voeding.
    als ik lees dat je zonder stekkere wel voeding erop hebt, dan lijkt me met dynamo niet veel mis.

    Denk alleen @JW dit allemaal beter weet en veel beter kan uitleggen als ik. Het is toevallig dat ik nog een schema van focus uit 2003 heb gevonden.
     
  3. De overige 2 draden die vanaf de 3-polige connector vanaf de smart-charge dynamo naar de PCM lopen zijn voor het aansturen van de dynamo. 1 draad is voor de aansturing van de dynamo (d.m.v. een PWM signaal) en via de andere draad geeft de dynamo feedback richting de PCM.

    Wanneer de feedback niet overeenkomt met hetgeen de PCM uitstuurt stopt de PCM met uitsturen en wordt het acculampje aangestuurd.

    Wanneer de 3-polige connector wordt losgekoppeld werkt de smart-charge dynamo tijdelijk als een normale dynamo. Hierdoor is te controleren of de dynamo wel of niet goed laad.

    Het is een bekend probleem dat de bedrading tussen de 3-polige connector en de PCM nog weleens doorschuurt of na verloop van jaren kabelbreuken gaat vertonen. Een brandplek op 1 van de contacten van de connector is op zijn minst een indicatie dat er iets niet goed zit met de bedrading.Persoonlijk zou ik dan ook beginnen met het controleren/doormeten van deze bedrading. Wanneer de bedrading in goede staat is kan met een scope worden gecontroleerd wat de PCM uitstuurt en via de feedback draad ontvangt.

    In het ergste geval is de PCM defect maar gezien de leeftijd van de auto en het gigantische aanbod van gebruikte onderdelen koop je een gebruikte PCM voor een appel en een ei. In ieder geval veel minder dan de genoemde bedragen. Zeker gezien de recente investeringen zie ik geen reden om de auto hiervoor weg te doen.
     
  4. Dank jullie wel voor de reacties alvast.
    Ik zal de zekering controleren. Voor mij is het allemaal een beetje Spaans zeker met die PCM. Volgens de dealer moet een nieuwe computer altijd ingeregeld worden door Ford wil hij kunnen communiceren met de auto.

    Of dit klopt?

    Of is dat niet de PCM?

    Ik heb de auto ook dringend nodig en vraag me af hoeveel dit gaat kosten bij garage wat JW zegt aan manuren. Zeker is het jammer van de investering die ik gedaan heb de laatste maanden. Maar ik wil wel graag weten waar ik aan toe ben als ik er aan begin of laat beginnen natuurlijk (kostenplaatje)

    De stekker op de dynamo en bedrading is die makkelijk te volgen visueel gezien?

    Groetjes John
     
  5. Pcm is idd motor ecu. Gebruik het dagelijks dat woord dat het een grote automatisme is, sorry daarvoor.

    Dat ford dit zegt komt door de sleutelcode. Dit is niet iets wat je zomaar met andere kastjes kunnen. Echter hebbe diverse forumleden een kastje en software waar ze zelfs meer dingen mee kunnen dan de software van ford zelf.

    Hoe het precies zit met sleutelcodes en km-standen weet jw beter als ik.

    Belangrijkste is dat er goeie meting is gedaan, en van daaruit kunnen we zien wat de oplossing is.
    In jouw geval is op de 3polig stekker voeding meten en signaal met een scope. Heb je daar niet zoveel verstand van moet je even kijken of iemand in de buurt je er mee kan helpen.
     
  6. Ben net naar de garage gegaan en heb zekering gecheckt. Die was goed.

    Echter de rode draad die naar de stekker op de dynamo gaat zit een breuk in. Is denk ik werk van een marter. Garage heeft nieuwe stekker besteld die morgen binnen komt.

    Mij lijkt dus dat als rode draad defect is ook een probleem is met laden.
    Hopelijk is dit probleem dan opgelost, zou heel fijn zijn.
     
  7. Als je last hebt van dat soort gedierte kun je maar beter meteen alle bedrading controleren op knaag sporen
     
  8. als zo'n vakman bezig is geweest dan is de schade meestal velen malen groter

    dit kan door andere reparatie en te vaak op en neer buigen keer voorkomen. kans is aanwezig dat met vervangen van de d-riem de draad wat beschadigd is. door trillen zou dit dan ook erger geworden in afgelopen maand.

    mooie is dat de ford garage zelf gemeten heeft en de dynamo hebben opgegeven. brandplek op bekabeling is al een grote rede dat daar een breuk onder zit.
    dus ze hebben de slechte bekabeling gezien maar niet gemeten dat er een draadbreuk in zit/zat.
    ben zelf ook voorstander van om in zulke gevallen een vermogen test te doen.

    hoe dan ook met nieuwe stekker kun je dus waarschijnlijk weer de komende tijd voorruit
     
  9. Probleem is opgelost, oude dynamo zit weer in de auto en laad accu prima bij.
    Rode draad waar breuk in zat was dus het punt van storing.

    Dank voor jullie meedenken en tips :cool:

    Groetjes
     
    trucker0werner en gerardTDCI vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina