foutcode P0299

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Grease monkey, Aug 30, 2013.

  1. hallo,

    ik ben een normale service technieker in een ford-garage en mijn collega is een ford-master technieker maar beiden raken we niet uit mijn probleem...

    sinds juni vorig jaar heb ik vaak last van storingen, nl steeds krijgt de wagen last van noodloop, een vermindert vermogen en een maximum toerental van 3000 tpm. Dit probleem komt steeds voor als ik volgas geef, maar koude of warme motor geeft geen verschil

    iedere keer wordt hij uitgelezen met ons ford diagnosecomputer IDS en steeds komt er foutcode "P0299, onverwacht lage turbodruk". deze foutcode kan steeds gewist worden.

    vroeger had ik dit ongeveer alle 2 weken, maar recentelijk komt dit bijna dagelijks voor.

    de luchtslangen van de inlaat zijn gecontroleerd en ok.

    het rare is, nadat ik noodloop reset door contact af te zetten en opnieuw te starten is dit probleem "opgelost" tot er vb een uur later opnieuw volgas nodig is en het probleem er terug is.

    iemand die dit probleem ook had of ergens een technieker dat meer kan vertellen eer we ford helpdesk inschakelen?
     
  2. Ik zie dat je een roetfilter hebt, hoe goed is deze? En je EGR klep?
    Dit lijkt namelijk wat weg te hebben van een slecht werkende EGR klep.
     
  3. is de vacuumregelklep op de zijkant van de motor al vervangen.
    die gaan vaak kapot. die regelt je turbodruk en egr. (ben zelf ook ford monteur).
     
  4. gisteren nog eens sman met de baas gekeken, darmen zijn allemaal zeker ok, we vermoeden een defect MAP sensor (niet de MAF)

    deze meet de druk in de inlaatbuis net voor deze in de collector komt.

    nieuwe besteld en komt zo spoedig mogelijk op zijn plaats
     
  5. Toen ik dit probleem had was het idd de EGR en de dealer zei idd ook dat als ik die had het het roetfilter kon zijn.
     
  6. EGR geeft normaal ook zijn foutcode door als deze open of toe blijft staan...
     
  7. + 10 punten voor jou!

    dus zoals gezegd besliste mijn baas voor de MAP sensor te vervangen, maar helaas ook met hetzelfde resultaat, opnieuw noodloop na 3e versnelling bij optrekken. steeds dezelfde foutcode.

    dus even met keulen gebeld en zij vertellen dat het idd de vacuĆ¼mregelaar zal zijn op de achterkant van het blok. deze is vandaag besteld en komt hopelijk nog voor EFE binnen...
     
  8. Kan iemand me vertellen waar die regelklep zit op een 1.8 TDCI (Mk2.1)
    Alvast bedankt
     
  9. Ik ben hier ook benieuwd naar.
     

Share This Page