Verbruik Focus MK4 1.5 diesel

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door lfah2000, 16 apr 2019.

  1. Ik haal tot nu toe 5,0 l/100 km met deze auto en dat is meer dan dat ik met de Renault Megane had ( [​IMG] ).
    Nu wordt de schade hersteld en heb ik als vervaning een Audi A3 Sedan 1.0 met automaat en het gemiddelde staat nu op de boordcomputer van 4,7 l/100 km. En dat vind ik dan wel weer verrassend zuinig voor deze auto. Dat had ik niet verwacht. (ik moet nog aftanken, dan weet ik het zeker maar toch).
    Door deze waarde van de Audi ben ik eigenlijk nog meer teleurgesteld in het verbruik van de Focus.
     
  2. Ik weet niet hoe het met ‘moderne’ vag spul zit, maar ik had vroegah een behoorlijke afwijking (1L) op de bc met het verbruik aan de pomp. Van Ford ben ik gewend dat t max 0,1L afwijkt tussen bc en pomp.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  3. Ik zal het echte verbruik er wel bij zetten als ik getankt heb, maar kan toch bijna 1000 km halen op een tank. Dat is in ieder geval veel meer dan dat ik verwacht had van een benzine auto.
     
  4. Teleurgesteld met 1 op 20.... echt?
     
  5. de tijd dat een diesel vele malen zuiniger is dan een benzinemotor is allang achterhaald natuurlijk.
    wil je echt voor zuinigheid gaan dan zal je gauw uitkomen op hybride techniek of elektrisch rijden.
     
  6. Zo te zien heb je een station dus ik denk dat je gelukkig mag zijn met die 1 op 20 haha,
     
  7. Dat was precies mijn gedachte haha.
     
  8. Mijn MK4 1.5 diesel rijdt ( huidige stand is 14000 km) ook gemiddeld 5 liter op de 100km. Ik rij veeel lange afstanden.
     
  9. Omslagpunt lag vroeger rond de 20k. Tegenwoordig wordt diesel pas interessant bij 30k.
     
  10. BC geeft hier 4,7/100 km
    Ik rijd wel veel snelweg.
    Verschil in verbruik tussen 100 km/u en 120 km/u is duidelijk te merken en ook bij verschillende buitentemperaturen zie je verschil.
     
  11. Ik zit nu op 6,3 bij alleen maar stad. Gemiddeld dus 5,0 door de lange afstand. Dit vind ik dus tegenvallen. De megane was zuiniger en is 10 jaar eerder ontwikkeld.
     
  12. Meeste bedrijven hebben in de leaseregeling omslagpunt rond de 40k
     
  13. Bij ons zelfs 60k. Met name door de lage restwaarde voor dieselauto’s.
     
    Mpothoven vindt dit leuk.
  14. Ruil je je Focus in op een Megane. Dat die dingen na 100.000km uit elkaar vallen moet je uiteraard niet meerekenen. En langer dan 1.80m moet je ook niet zijn anders pas je er niet fijn in. Maar hey, de auto is wel iets zuiniger.

    Wat in de praktijk tegenvalt; onze Focus MK2 1.6 tdci uit 2005 doet 1 op 20, de Meganes van de zaak halen dat niet en die maken echt wel lange afstanden.
     
  15. Met 1,82 paste ik prima in de Mégane (2010) en de automaat haalde normaal 1:18,5 met een continu volle kofferbak.
    Ik heb er 160000km zonder problemen in gereden (toen ging hij uit de lease).

    In dezelfde kilometers heeft de Focus uit 2014 een nieuw vliegwiel, koppeling, drukgroep en koppelingcilinder gekregen bij 90.000km en bij 150.000km een compleet nieuwe versnellingsbak omdat de lagers verrot waren.
    Qua verbruik heb ik de eerste 180000km ongeveer 1:21 gereden met de Focus en tussen 180000 en 235000km nu is het verbruik steeds verder gestegen tot 1:18 nu.

    Qua betrouwbaarheid heeft bij mij Renault beter gescoord. Maar qua rijgedrag staat de Focus lichtjaren boven de Mégane.
     
    lfah2000 vindt dit leuk.
  16. Mijn schoonmoeder had ook een Megane 1.5dci uit de vorige generatie. Na 120.000km werd haar maar aangeraden om het ding van de hand te doen. Na zo’n 60.000km stond ze steeds vaker bij de dealer met dat ding. Toen ie met 120.000km wegging zou ie nog eens ruim €3000,- voor de kiezen krijgen. Schoonzusje had zo’n zelfse in de lease, die ging redelijk goed tot zo’n 160.000km. Toen was het continu een rijdende kerstboom, als ie al reed. De vorige generatie zat en reed trouwens wel beter dan de huidige. De huidige generatie pas ik met mijn 1.88m gewoon niet fijn in. En zeker de stoelen in de niet GT Line zijn een drama.

    Bij ons op de zaak rijden er ook een aantal met de nieuwe Meganes. Spontaan gescheurd panorama dak bij 70.000km, continu gezeur met de electrische handrem, met de winter niet willen starten, nu bij 100.000km moet ie om de 2 weken naar de dealer om ‘m te resetten. Ding schiet in de noodloop, dealer heeft geen idee wat het kan zijn. Plus de nodige random foutmeldingen op ‘t dashboard die maar terug blijven komen, ondanks dat er onderdelen worden vervangen. De andere gaat redelijk goed, al dondert die letterlijk uit elkaar. Stoelframe gescheurd (de berijder weegt nog geen 75 kilo), kunststof strip vooraan op ‘t dak spontaan gebroken, electrische spiegel die ‘t dan weer wel en dan weer niet doet.... Tja zeg het maar. De 308jes die bij ons lopen zijn probleemlozer.
     
  17. verbruik zal nooit verbeteren, ze willen alleen dat de uitstoot beter wordt. en ja daarvoor moet er soms juist extra brandstof verbruikt worden.
    kennis van mij heeft met een ford sierra cosworth, rit naar oostenrijk gereden 150km/h aangetikt en beweerd 1op15 te hebben gereden.
    ik haal met 120km/h dan net wel net niet 1op16, of het klopt geen idee.

    Wat ik weet is dat vroeger we al goeie brandstofverbruik hadden maar dat dit niet is toegenomen in de laatste 40jaar.
    auto's zijn wat zwaarder geworden en veel meer electronica en standaard airco op diverse auto's
    enige dat is verbeterd is de uitstoot
     

Deel Deze Pagina