1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verkeerde olie in de 1.0 Ecoboost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door meeder, 7 apr 2019.

  1. grappig, had ik pas nog over met de eigenaar van de universele garage waar ik kom.
    hij wist me feilloos te vertellen over de welt belt in de EcoBoost en dat je niet zomaar een of andere olie er in kon mikken :thumbup:
     
  2. Dan heb je een goeie gehad. Ik ken er genoeg die wanneer er 5w30 moet worden gebruikt, ze de 5w30 van VW of BMW (Longlife) pakken.
     
  3. @Marco Morello
    eigenwijs is ook wijs haha, nee bedoel heb nooit gezegt dat het niet aantast. maar was meer uitleg met wat verkeerde olie is. Heb je met andere specificatie dan moet je geluk hebben dat het wel de volledige interval van de d-riem overleefd. wil je die gok wagen, ik in ieder geval niet.
    voor complete auto geld, wil je lang en probleemloos plezier hebben. moet de auto goeie onderhoud hebben. dat is met orginele onderdelen en vloeistoffen. gebruik je wat anders is het altijd de vraag of goedkoop, duurkoop wordt.

    echter voor iemand die geen verstand heeft van olie en puur naar 0w20 kijkt is het te gevaarlijk. het is niet zo snel dat je weet in de winkel welke de juiste is.
    ik heb net in de tijd gewerkt dat we er maar 2 olieen hadden. 10w40 en 5w30. dit is toen 5w40 en 0w30 geworden in de periode dat ik er werkte.
    bij universeel weten ze wel iets, maar daar hebben ze idd maar 1 soort olie 10w40, deze gaat zowel in een japanner als in een europese auto.
    daar is het idd ook de vraag of het goed gaat. DIt is dan ook de rede dat je de eerste 5-7jaar niet bij de universele garage moet zijn. Als er iets gebeurt kun je niet op coulance rekenen. merk zegt simpel wij kunnen niet garanderen dat hun het ook daadwerkelijk goed doen, dat de juiste specificatie qua onderdelen wordt gebruikt.

    er wordt daarom ook gezegd bij dealer kun je de auto het beste brengen voor onderhoud.
     
  4. Nou dit is echt te kort door de bocht, ungefundamenteerd en gebasseerd op aannames. Rij is naar 20/30 universele garages en je zult zien dat zij meer verstand van de olies hebben dat dat jij denkt. 10w40 in een 0w20 grote kans dat die niet eens op oliedruk komt en vervolgens flink ratelt.
     
  5. Ik heb relatief weing verstand het motorische gedeelte maar ik ga toch voor het eerst het onderhoud aan de auto zelf doen (samen met iemand die er wel verstand van heeft) maar heb me wel eerst goed laten informeren over wat ik precies nodig heb. Dat de ecoboost 5w20 nodig heeft wist ik al maar dat er ook speciale specs aan zaten wist ik weer niet. Ook de bougies van de ecoboost vereisen een speciale spec heb ik ergens gelezen en gezien. Deze verwissel ik overigens nog niet omdat dit simpelweg nog niet nodig is. Met filters is het niet veel anders, laat je goed informeren wat je nodig heb en er kan naar mijn mening weinig mis gaan.
     
  6. Heb gekeken, maar misschien vreemd.
    Ik zie de riem gewoon lopen. Zit niet ingebouwd. Dus ook niet nat die snaar. Kijk ik niet goed [emoji85][emoji2957]

    Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
     
  7. Ik zou Castrol nemen, scheelt niet veel met andere merken in prijs en het is het merk wat ford zelf gebruikt. Zit je gewoon safe. Let wel dat je autospecifiek zoekt bij Castrol.
     
  8. De riem die jij ziet is zeer waarschijnlijk de multiriem. ;)
     
  9. Ik heb inmiddels alles al in huis, incl Castrol met de juiste specificatie.
     
  10. Is idd zeer waarschijnlijk, Als die aan de buitenkant loopt zal het idd de multiriem zijn. Niet zoveel verstand van auto's. Lang leve de monteurs die er wel voor geleerd hebben [emoji16]

    Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
     
  11. Goede olie is simpelweg 1 van de belangrijkste onderhoudspunten. Goede olie, juiste olie, tijdige oliewissel en altijd oliefilter vervangen. Bij (zeer) zware belasting van de motor, zoals vaak aanhanger/caravan trekken is het niet eens gek om de vervangingsinterval te verkorten. Probeer (vooral wanneer je het zelf doet) met warme motor de olie te wisselen, dan komt het er veel beter uit lopen dan bij volledig koude motor.
    Persoonlijk rij ik de 2.0 Duratec HE met distributieketting die olie kan gaan verbranden bij slecht en/of verkeerd onderhoud, maar gelukkig krijg ik het ook bewezen dat goed onderhoud loont: met de ketting is helemaal niets aan de hand en het blok verbruikt nauwelijks olie, tussen de beurten door hoef ik er nooit wat bij te gooien.
    Ik begrijp daarom niet dat je gedachtenloos olie van de Aldi of Action ik kan gooien, dan weet je zeker dat het motorblok en kort leven heeft.
     
  12. Ik zie dat er dus SAE 5W-20, API SN,ACEA A1/B1, FORD WSS-M2C948-B in moet. Ik ben bepaald geen automonteur, dus vraag me dan af is elk merk SAE 5W-20 goed, of hoort al die andere tekst er ook bij?
     
  13. Het gaat om deze specificatie
    FORD WSS-M2C948-B
     
  14. Ok, goed dat ik het ff vraag dus.
     
  15. Ja want verkeerde olie en de distributieriem lost op.
     
  16. Dat had ik inmiddels goed begrepen na het zien van het filmpje en lezen van bepaalde topics. :shock:
     

Deel Deze Pagina