Technisch advies

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door daandb, 14 dec 2018.

  1. Hallo, nieuw lid hier! Ik wil op zeer korte termijn een Focus Wagon 3 aanschaffen en heb wat advies nodig en een aantal vragen.

    Ik heb nu een BMW 3 serie e91 deze te vervangen door door een Focus 3 1.6 TDCI 105 of 115 pk aan te schaffen. Kan deze motor een beetje fatsoenlijk meekomen, 105/115 pk lijkt mij erg weinig. Hij is wel veel lichter dan de BMW maar ik ben bang dat het echt een stuk trager is (BMW heeft tussen de 190 en 200 pk maar weeg bijna 1600 kg). Levert chippen eventueel nog wat op?

    Verder ben ik benieuwd of ik nog op specifieke technische zaken moet letten bij de aanschaf van deze auto. Zijn er zwakke punten bekend en die ik moet checken? Bij welke KM standen komen bepaalde (dure) reparaties voor? etc.
     
  2. Ik zou kiezen voor de 115pk, heb ik zelf ook op advies van diverse forum leden.
    De 105pk heeft het econetic systeem waar wel wat problemen mee voorkomen.
    De 115pk kan prima mee, en mag in tegenstelling tot de 105pk wel gewoon een aanhanger trekken o.i.d.
    De 115pk is lekker vlot en kent weinig tot geen problemen.
    Ik rijd al ruim 2 jaar met de focus 3 wagon 1.6tdci 115pk en heb er ondertussen ruim 50.000km zonder problemen bij gezet, teller staat nu op 257.000km
    Ik heb bij ongeveer 230.000km de turbo preventief laten reviseren, omdat ik er niet perongeluk mee langs de kant richting Spanje wilde komen staan met 2 kleine kinderen.
    De distributieriem moet om de 140.000km vervangen worden.
     
  3. Proefrijden, dan weet je hoe het voelt.
     
  4. Als je nu 190pk gewend bent zal de Focus traag aanvoelen. Maar dat heeft meer te maken met het verschil in vermogen. Zelf heb ik een Focus 2 met 1.8 tdci motor gehad en daar had ik geen klachten mbt het mee kunnen komen in het verkeer.
    Proefrijden is inderdaad de beste optie.
     
  5. Distributieriem moet bij 180.000 of 8 jaar gedaan worden bij focus 3 1.6 tdci
     
  6. Volgens Etis elke 140.000 of 10 jaar

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
  7. Er is een verschil in kilometrage wat betreft de 105pk tdci econetic en 115pk tdci. Eerste econetics waren als ik me niet vergis zelfs 210.000km.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  8. Je moet niet naar de pk kijken maar meer naar de nm.
    Nm zorgt dat je snel met het verkeer mee kan gaan
    Pk is handig voor hoge snelheden te halen.

    Bedoel ben zelf van 150pk 170nm 2.0 duratec naar 150pk 280nn 1.6 ecoboost gegaan. Voor het gevoel niks op achterruit gegaan sterker geeft het gevoel dat het sneller is. Maar dat komt door de nm.
     
  9. Als ik op mijn motor rijd zijn alle auto's beneden de 200pk langzaam.
    Het is maar net wat je wilt en wat je het fijnste vind rijden.
    Onze focus is een 1.6 TDCI Econetic. 105pk dus. Voor waarvoor wij hem gebruiken is
    deze prima. Komt goed mee in het verkeer en als je het over snelheid hebt, deze rijd ook met gemak 200km/h.
    Nogmaals. Gewoon lekker proefrijden en je gaat het wel ervaren.
     
  10. Volgens mij ging het om de distributie gegevens die hij wou weten.

    @JW
    @antig01

    Kunnen jullie hier meer over zeggen?

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  11. Hier meer over

    Ik zou voor een 2.0 tdci gaan!
     
    gerardTDCI en Fred vinden dit leuk.
  12. Ik zou nog eens goed nadenken over de aanschaf van een diesel. Er is een grote kans dat er over een paar jaar op een groot aantal plekken niet meer met een dieselauto mag worden gereden. Dat maakt een auto wel erg beperkt.
     
  13. Bedankt voor de reacties tot zo ver.

    Inderdaad iets om over na te denken, ik merk het ook met de verkoop van mijn 3 serie, dat is euro 4 en ben bang dat ik er flink op ga afschrijven. Euro 5 zal wel een tijdje mee moeten kunnen, maar je weet maar nooit het gaat erg snel allemaal.
     
  14. Er is in Duitsland al een gerechtelijke uitspraak die juridisch mogelijk maakt dat steden zelfs de modernste euro6 diesels mogen weren uit de stadscentra. Ik wil geen discussie starten over goed / niet goed maar het is wel een teken aan de wand.
     
  15. per stad afhankelijk dus zoals nu de verschillende regels in Amsterdam en Rotterdam.
    kan er nog wel meer over kwijt maar ja, we gaan geen discussie starten hierover in dit topic :D
     
  16. Ik ga denk ik wel voor Diesel, met wat hogere km stand. Zijn nu erg goedkoop te krijgen en ben er niet van plan jaren mee te rijden. Meer dan 7000 euro ga ik sowieso niet uitgeven in deze transitie periode, ook niet voor benzine. Als je ze dan gewoon helemaal af rijdt is de afschrijving nog wel te overzien denk ik. Daarna wellicht over op elektrisch en dan ga ik wel weer wat meer uitgeven.

    In het geval van Diesel dus, hoe zit het met vliegwiel/koppeling en zaken zoals schokdempers. Mijn ervaring is zo rond de twee ton dit wel puntjes worden, wat is de ervaring van huidige bezitters en kenners?

    Wellicht dat iemand mij ook kan vertellen welke specifieke problemen er met de 105 pk versie zijn zoals in eerdere berichten werd aangehaald.
     
  17. Vliegwiel en vooral de koppeling is afhankelijk van hoe en door wie de auto gereden is.
    Als hij veel snelweg heeft gereden zal de koppeling minder slijten dan wanneer er veel in de stad o.i.d. gereden wordt.
    En ligt er aan of de vorige eigwnaar een "pedaalridder" was.
    Het dubbelmassa vliegwiel is ook afhankelijk van de rijstijl.
    Bij iemand die altijd flink doortrapt en wat sportiever schakelt, zal het vliegwiel eerder problemen geven dan bij iemand die een rustigere/normale rijstijl hanteert.
    Mijn mk3.1 heeft het eerste vliegwiel nog en laat op dit moment nog geen tekenen van slijtage zien (257.000km)
    Bij mijn vorige auto mk2.1 1.8tdci heb ik hem rond de 250.000km moeten vervangen, omdat hij echt begon te klapperen en met wegrijden voelde je hem in de koppeling "schudden".

    Wat betreft de 105pk is er een veel voorkomend probleem met de brandstofverdamper in het roetfilter.
    Deze gaat kapot en gaat voor problemen zorgen met regenereren.
    Daarbij voor mij het minpunt dat een ECOnetic bijna niks mag trekken en door de andere verhoudingen in de bak wat traag aanvoelt.

    Maar wat eerder al gezegt is, ga met beide motoren proefrijden, dan weet je wat het beste bevalt.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
  18. De levensduur van de schokbrekers is van een diesel en een benzine even lang, dus niet specifiek een onderhouds of slijtagepunt voor een diesel.
    Ook hier geldt weer, de levensduur is afhankelijk van de rijtijl.
    Of je elke drempel met 50 neemt of dat je toch ff afremt om niet gelanceerd te worden scheelt veel in de levensduur, niet alleen van de schokbrekers, maar van je hele auto.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
  19. #19 nctnico, 21 dec 2018
    Laatst bewerkt: 21 dec 2018
    Naar mijn mening is het een mythe dat drempels je schokbrekers (en auto) verslijten. Geen enkele weg is perfect vlak en daar slijten je schokbrekers echt het meeste van of je hard of langzaam rijdt. Die enkele keer over een drempel of hobbel is een druppel in de oceaan.

    Mijn eigen ervaring met diverse verschillende auto's is dat het verstandig is om minstens om de 150k km alle schokbrekers te vervangen. Ik doe dat standaard met iedere auto die ik koop.

    Ik zou ook nog geen rekening gaan houden met elektrisch rijden. Er zijn de komende 15 jaar nog geen (voor Jan Modaal) betaalbare elektrische auto's tekoop die een auto op benzine of diesel 100% kunnen vervangen domweg omdat de accu's met grote capaciteit en korte laadtijd nog lang niet bestaan. Laat staan de daadwerkelijke kosten van het laden bij een laadpaal in de straat. En er zijn ook nog alternatieven in de maak zoals waterstof en 3e generatie bio-brandstof (die niet ten koste gaat van landbouwgrond maar waarvoor juist de delen van planten worden gebruikt die we niet eten). Kortom: de kaarten zijn nog lang niet geschud ondanks grootse plannen van de overheid. Ik blijf voorlopig lekker doortuffen op benzine/bio-ethanol en zie wel wat er gebeurd.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina