De mk3 heeft een rechte lijn vanaf de achterlichten naar het voorscherm. De mk4 heeft dit duidelijk niet. Vanaf het achterlicht een kromming naar de achterdeur. Weg lijn.
Lijn is niet weg. Lijn is anders.. Het is maar net wat je mooi vindt. Ik wil de wagon eerst eens i.r.l. zien om een definitief oordeel te kunnen vellen. Die blingbling foto's kunnen erg misleidend zijn.
Dat is zo. En nu ik zowel de hatchback als de wagon gezien heb is mijn mening dat de achterkant van de Hatchback niet mooi is en die van de Wagon wel. Maar dan wel zonder die tekst over de halve achterkant:
Kom ik hier gewoon een rode ST Wagon in het wild tegen... Snel foto'tje gemaakt, achterkant helaas niet, maar nu wel zeker: De wagon oogt beter dan de hatchback Mis de chromenrand wel rondom de ramen, heeft mijn Mondeo wel, maar wellicht ook wennen. Twijfel erg tussen ST-line of Vignale als opvolger van de Mondeo (of budget moet toch een nieuwe V60 toelaten) Is ook een 150pk 1.5 benzine automaat, 29-09 op kenteken gezet
De vergelijkende test in Auto Motor und Sport staat inmiddels online, voor de liefhebbers: https://www.auto-motor-und-sport.de/test/ford-focus-15-ecoboost-vw-golf-15-tsi/ Gisteren bij de dealer eindelijk ook de wagon 'in het echt' kunnen zien. Gelukkig geen spijt gekregen van mijn keuze! Mij spreken de wat rondere vormen juist wel aan. Al vind ik de wagon ook beter geslaagd dan de hatchback. Wel had ik de kofferruimte ruimer verwacht. Als ik de cijfers moet geloven zou de koffer groter zijn dan die van de Astra Sports Tourer die ik nu nog rij maar op het oog lijkt het in ieder geval andersom... Zal wel een verschil in meetmethode zijn? hoe dan ook ruim voldoende voor mijn gebruik.
Vanmorgen bij de dealer in het dorp de Focus 4 bekeken. Een hatchback Titanium in diffused silver. Mooie kleur trouwens. De Titanium vind ik ook een mooie uitvoering die mij persoonlijk iets meer aanspreekt dan de ST-line. Ik hou wel van een chroomaccentje. In het interieur vielen mij een paar dingen op. De beenruimte voor de achterpassagiers is er flink op vooruit gegaan. De stoelen zitten niet verkeerd, maar daarmee is ook alles gezegd. De zitting is net als bij de Mk3 aan de korte kant en het verstelbereik had best iets groter gemogen. Een paar centimeter langere stoelrails zouden wonderen doen. Om lekker te zitten met nog een beetje ondersteuning van de bovenbenen moet ik de stoel helemaal naar beneden "krikken". Eigenlijk zou ik wat hoger willen zitten, maar bij het hoger zetten komt de stoel automatisch iets verder naar voren en heb ik onvoldoende ruimte. Dit aspect van de nieuwe Focus valt mij toch een beetje tegen. In een Golf/Octavia/Leon/Astra/Megane/308 zit ik als lang (1.92m) persoon comfortabeler.
Eind juli mijne nieuwe Ford Focus Wagon ST Line 150 PK Automaat in Zwart besteld na 10 jaar VW. Maar deze focus is niet te weerstaan . Gelijk maar dik aangekleed met Design Pack 2 / Style pack ST Line / Parking Pack / Technology pack / Parking Pack/ Winter pack / Family pack / Comfort Pack en draadloos mobiel laden . Nu wachten tot hij er is. Auto is 28 september uit productie gekomen maar nog steeds niet bij de dealer. Hopelijk duurt het niet heel veel lamger, lijkt me niet toch?