1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Onderkant behandelen auto

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door R.Zwiers, 22 sep 2018.

  1. Beste sleutelaars,

    Als ik de onderkant van mn auto zie vind ik dat t er best prima uit ziet voor zn leeftijd (2004) Maar ik zou toch graag met name mn subframe(draagarmen) voor en achter willen gaan behandelen om het weer wat minder roestig te krijgen en het weer wat langer te beschermen.

    Nu de vraag wat kan je daar voor gebruiken? Er zijn tig producten voor ontroesten, voor primer boven op roest en voor een deklaag.

    Voor direct op de roest (na het meeste te hebben weg geborsteld) kwam ik rustol owatrol tegen.
    https://www.riendewolf.nl/owatrol-o...MIg8zNyJXP3QIV1eR3Ch0kzwejEAQYBSABEgKWrfD_BwE
    En dan nog de CIP variant
    https://www.verfwebwinkel.nl/owatro...MIg8zNyJXP3QIV1eR3Ch0kzwejEAQYBCABEgKMcPD_BwE

    En daar dan een laag tectyl over heen spuiten (gelezen op een saab forum)
    https://www.ts24.nl/product_info.ph...MI85TMx53P3QIVCc53Ch3i4gN1EAQYAiABEgKQ6PD_BwE

    Daarna kwam ik dit nog tegen op een ander forum.
    Eerst deze spray dinitrol ML
    https://www.werkenmetmerken.nl/nl/d...l5vP3QIVDuJ3Ch3GnwCbEAQYASABEgJL2PD_BwE#25153
    En daar dan de dinitrol metallic, maar ik zou dan voor dinitrol car gaan want die is zwart
    https://www.dinitrolantiroest-centrum.nl/producten/dinitrol-metallic-and-dinitrol-car

    Mij spreekt die laatste het meeste aan. Dat kan ik namelijk gewoon makkelijk thuis op de oprit doen.

    Iemand zo iets al eens gedaan en de gouden tip? Die dinitrol lijkt me ook makkelijker werken doordat het met spuitbussen werkt. makkelijker voor kiertjes want ik wil niet de subframes los moeten halen.

    Mvg richard
     
  2. Een staalborstel op de accutol of op de haakseslijper, daarna tectyl en dan een 2 componenten lak erover.

    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
  3. #3 Martin 2.0S, 22 sep 2018
    Laatst bewerkt: 22 sep 2018
    In de loop der jaren verschillende dingen geprobeerd en gebruikt. Bij mijn vorige Focus ben ik met menie gaan verven en daarna zwart er over. Dat hield goed.
    Voordeel van kwasten is dat je een dikkere laag krijgt die afsluit.

    Voor lichte roest gebruik ik nu Brunox epoxy uit een spuitbus.
    Daarna goedkope zwarte verf uit een spuitbus er overheen. Nu was dat ook niet zo heel roestig. Vervolgens een waxcoating uit spuitbus.
     
  4. Ik zou in ieder geval geen tectyl onder een lak doen dan eerst ontroesten en spuiten met grond en aflakken, daarna kan er tectyl over

    Helaas zul je al de roest niet weg krijgen dus een middel dat met roest reageerd en veranderd is een verstandige keuze daarna behandelen met lak of tectyl of een ander beschermingsmiddel
     
  5. Jaren geleden heeft er op een Mercedes-forum een vergelijkende test gestaan van diverse antiroest-behandelingen. (moet nog wel te vinden zijn via Google)
    Daarbij bleek dat 'hammerite' het op de langere termijn stukken beter deed dan de zgn roestbinders (zoals owatrol etc ...)

    Dit heb ik met succes toegepast bij mijn toenmalige Lancia die notoire roestvorming bij het subframe achter had ..
    Eerst grofweg ontroesten met (al dan niet roterende) staalborstel, dikke laag hammerite met kwast opgebracht en ca 6 wk later nog een laag 'bitumen' van motip eroverheen, ook met de kwast. Je krijgt dan een dikke, goed afsluitende beschermlaag die bij mijn Lancia uitstekende bescherming gaf.
    Zelfs na 6 jaar was er geen zichtbare roest te ontdekken.
    .... Maar er zijn natuurlijk vele wegen naar Rome .... ;)
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  6. Oke ik dacht dat hammerite juist niet zo goed was omdat het een harde laag vormt wat door steenslag beschadigd kon worden ? Opzich allemaal goed ideeen. Van iedereen
     
  7. Normale lak word harder als hammerrite. Blijft iets zacht(bietje plastic achtig)
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  8. En als je er nadien nog een laag bitumen overheen kwast dan zie je het ook niet meer roesten
     
  9. Ik zelf zit er dan aan te denken de combi van diritrol ml om de roest op te lossen. Daar hammerite over heen en af maken met een laagje tectyl.
     
  10. Dit is de vergelijkende test waar ik aan refereerde, kwam er destijds via een mercedesforum : http://www.oldtimerautosite.nl/roest_test.htm

    Lees eens de opzet door en kijk vooral naar de plaatjes (met updates tot in 2018)
    ... als je ziet hoe het met hammerite behandelde stuk metaal er na 8 jaar nog uitziet heb ik niet veel argumenten meer nodig ;)

    Maar nogmaals ..., als het gaat over roestbehandelingen zijn er heeel veel meningen, dus vooral doen waar je zelf in gelooft ...
     
    R.Zwiers en nctnico vinden dit leuk.
  11. Ik kwam die vanmorgen idd tegen en daar kwam hammerite dus ook naar voren. Dan zou dat t makkelijkste zijn:D eens kijken wanneer ik dr tijd voor heb
     
  12. Antwoord is al voorbij gekomen, Hammerite is serieus de beste oplossing. Zoveel mogelijk roest weg nemen en dik kwasten. Blijft echt jaren goed. Alleen gaat er overheen verven lastig want er zit teflon in. Lijkt me niet zo boeiend voor de onderkant
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  13. Spuiten met verf gaat prima, mijn blok is na anderhalf jaar nog steeds netjes in de lak. Heb deze wit gehammerrite en toen met oranje overgespoten.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  14. Nog ff 1 vraagje. Moet je hamerslag of "normale" mat/zijde/hoog glans hebben? Of is dat gewoon smaak
     
  15. Smaak, ik kies voor hamerslag omdat je dan oneffenheden niet ziet. [​IMG][​IMG]
    Zo heb je n beetje een idee(brandstofbeugels zijn wel hoogglans)

    Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  16. Precies dat vind ik een goede beargumentatie. Ik zal als het goed is morgen eindelijk mn remmerij delem binnen hebben (6 dagen later via autodoc...) dus dan ook even zorgen dat ik een pot hammarite hebbzodat ik her achtersub frame in iedergeval kan in smeren
     
    focusfanrossum vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina