1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

lichtblauwe rook uit uitlaat (Diesel)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door kevinfocus, 29 aug 2018.

  1. Goede dag,

    Ik heb bij mij focus uit 2007 1.6tdci 109pk 2 weken geleden de turbo en roetfilter laten vervangen en sindsdien heb ik 1x in de zoveel tijd/km's een lichtblauwe rook uit de uitlaat als ik mijn gas loslaat en de wagen laat uitrollen, wanneer ik de koppeling intrap zodat de motor stationair draait komt er geen rook uit de uitlaat (ik vermoed dat dit samen gaat met het regenereren van de roetfilter en heb ook de melding in het alarmlog; tijdsduur regeneratie te lang / intermerend), ook stijgt het olie niveau door het regenereren. Voor de rest trekt de wagen goed op en rijd normaal ook het verbruik is weer op een normaal niveau (1 op 18 รก 19).

    Heeft iemand hier ervaring mee gehad of weet iemand mij hier meer over te vertellen?
    alvast bedankt!
     
  2. Er is veel te vinden op dit forum over deze motor en de bijbehorende problemen. Ik heb er niet veel verstand van maar ik weet wel dat als je olie peil stijgt dit komt door diesel bij je olie.

    Daardoor gaat de olie kwaliteit hard onderuit. Daardoor is de smerende werking veel minder en gaat het meest gevoelige onderdeel van je auto snel stuk: De turbo.

    Ik zou je aanraden niet of niet veel met de auto te rijden en een specialist in te schakelen om verdere schade te voorkomen.
     
  3. Klopt, voorheen was de roetfilter verstopt geraakt en was aan het einde van zijn leven na amper 70dkm en de turbo had veel gelede dus die mee vervangen.
    nu is er vrij door stroom van lucht met de nieuwe filter maar gaat het nog altijd mis met het regenereren en zou graag meer info vinden hierover en op dit forum gaan zoeken heb ik geen tijd voor dus hoop dat iemand mij kan en wil helpen.
     
  4. is de regeneratievloeistof (Eloys?) ook vervangen?
    is wel essentieel voor het regenereren.
     
  5. Ja is een tijd terug bij gevuld en komt ook niet in de alarmen voor.
     
  6. dus ook gereset in de comp. neem ik aan.
     
  7. welke storing codes heb je.
    storing dat roetfilter verstopt zit is een gevolg van een andere storing waardoor er niet geregenereerd wordt.
     
  8. De code weet ik niet zo maar stond bij regeneratie tijdsduur te lang intermerend.
    de oude roetfilter zou bij 160dkm vervange zijn geweest maar dat geloven ze niet bij de garage waar ik nu heen ben gegaan (vertrouw de dealer niet waar de wagen vandaan komt)
    ik heb ook al de tip gehad om een keer naar een garage te gaan waar ze graag dit soort storingen oplossen en dus ook veel doen dus dat houd ik nog in gedachten.
     
  9. dit is bij de dealer gebeurt en mag toch aan nemen dat het dan goed gebeurt.
     
  10. ja, denk het wel.
     
  11. dus als ik het goed begrijp is er halve bak diagnose gesteld.
    bedoel storing uitlezen en wissen is zo makkelijk. maar de storing even vastleggen zodat je er naar kan kijken waar het probleem vandaan komt.

    dat oliepeil omhoog gaat komt omdat er extra diesel wordt ingespoten om zo de verbrandingstemperatuur omhoog te krijgen.
    dit gaat samen met veranderde werking van de egr en dankzij de eolys zal de roetfilter bij lager temperatuur regenereren.

    zal wel snel elders gaan voor een goeie diagnose. als je hem kan laten uitlezen en de storingen hier vermelden kunnen we kijken of we je verder kunnen helpen. nu is het helaas teveel gokken
     
  12. Zijn de slangen van je roetfilter ook vervangen? Verder lijkt het erop dat je auto in zijn regeneratie blijft hangen.
     
  13. de storingscodes zijn:
    p2458 tijdsduur regeneratie deeltjesfilter.
    p0113 inlaatlucht temperatuur sensor 1 cirquit hoge input (hier bleek een stekker los te zijn)
    p2458 dieseldeeltjesfilter, lengte terugkoppeling -intermitterend
    p0113 iat-sensor -hoog cirquit ingang , -aanwezig
     
  14. de slangen zijn zover ik weet niet vervangen en hij blijft inderdaad hangen in het regeneratie proces.
     
  15. Als de stekker aangesloten is werkt nu de regeneratie wel. Want dat is een sensor die wel nodig is ervoor.
    Als beide gewist zijn en nu dus storingvrij is. Dan na een week of zo keer opnieuw laten uitlezen.
     
  16. Had even nagevraagd hoe en wat met die stekker maar die was nu los tijdens werkzaamheden en zat dus gewoon aangesloten en gaf die code ook niet.
    alles de andere codes blijven dus over. :-(
     
  17. De slangen van de roetfilter zijn gecontroleerd en zouden goed moeten zijn.
     
  18. Ze moeten iig soepel zijn. Zijn ze keihard, dan zitten ze dicht. Je kan ze er dan af pakken en voorzichtig met een kunststof hamer op de buitenkant tikken zodat het roet loskomt. Verder kunnen ze de auto ook handmatig laten regenereren. Al is dit niet een geheel risicoloos klusje.
     
  19. Als deze storingen over blijven is er dus iets mis met inlaatluchtsensor want die storing geef je aan dat aanwezig is.
    Samen met de roetfilter storing wat een gevolg is van je inlaatluchttemperatuursensor
     

Deel Deze Pagina