1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Schudden bij stationair 1.0 100pk

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door focusp, 4 jul 2018.

  1. Afgelopen weekend zag ik dat mijn fiets (achterop de fietsendrager) stond te ‘trillen’, als ik stilstond bij het stoplicht, met stationair toerental. Net even gekeken en ik zie dat de motor best staat te schudden, binnen in de auto zelf merk je er nauwelijks iets van.

    Ik heb er een kort filmpje van gemaakt, maar heel duidelijk is het niet:


    Is dit normaal voor de driepitter? De auto heeft nu 95.000 gelopen.
     
  2. Dat 3cil meer triltals 4 of 5 cilinder klopt idd. V8 of v12 loopt nog rustiger. Beker water op de motor en je ziet het niet eens trillen. Als je het niet in de auto voelt, zal het wel meevallen. Als je airco aanzet is het stukke zwaarder voor de motor en zal dit meer trilling veroorzaken. Het trillen is niet extreem maar rustig ook niet. Durf zelf niet te zeggen of voor deze motor het normaal is. Maar andere 3cil trilde ook zo
     
  3. Dit trillen is inderdaad vrij normaal.

    Vooral de 100 PK versie welke voorzien is van een vast vliegwiel trilt aanzienlijk. Door de soepele motorsteunen is dit in de auto echter nagenoeg niet merkbaar. De 125 PK versie welke is voorzien van een dubbelmassa vliegwiel trilt wat minder. mijn 125 PK 1.0 ECOboost trilt ook wel wat bij stationair lopen maar lang niet zo erg als in het filmpje.
     
  4. Woensdagmiddag ben ik voor de zekerheid langs de plaatselijke Ford garage gereden. De chef werkplaats heeft even onder de motorkap gekeken en vond het schudden wel sterker dan normaal. Ook een klein proefritje gedaan, niks bijzonders. De motor loopt verder goed en heeft genoeg vermogen.
    Tsja... Eerder was het trillen echt minder, maar er lijkt ook niet echt iets ernstigs aan de hand. In het najaar is het weer tijd voor een beurt en moet er nog maar eens goed naar gekeken worden. Misschien een motorsteun, of toch een injector die niet helemaal OK is? Kan zelf eens een flesje Forte in de tank gooien. Wie weet maakt dat nog wat uit.
     
  5. Een motorsteun die wat minder wordt kan het best veroorzaken denk ik.
     
  6. Ik heb het idee dat de motorsteun van onze 1.0 ook wat slapjes aan het worden is. @103.000km

    Minder trilling in de auto, maar meer kantelen van het blok. Ik overweeg daarom de onderste motorsteun te vervangen door een steviger exemplaar van bijvoorbeeld een 1.6 ecoboost.

    Er is hier ook een topic over op het forum.

    Ik zal eens kijken onder de kap hoe ons blok er bij "ligt"
     
  7. @jjonkie Ben benieuwd of dat wat uitmaakt. Het motorsteun topic had ik ook gezien inderdaad. Is zo’n steun eenvoudig te vervangen? Het hele blok(je) leunt erop neem ik aan en zal dus ontlast moeten worden, stukje opkrikken ofzo.
     
  8. De afgelopen maand heb ik enkele acties uitgevoerd om uit te sluiten dat het schudden veroorzaakt werd door vervuiling van het brandstofsysteem.
    Eerst een flesje ‘Forte fuel system cleaner’ in de tank, getankt en vervolgens deze weer zover mogelijk leeg gereden. En als je dan toch onderweg bent heb ik er meteen maar een flink aantal kilometers aan toegevoegd. Om de motor goed te kunnen belasten heb ik gekozen voor een geaccidenteerd terrein en de auto beladen. Voor nog wat extra belasting heb ik gebruik gemaakt van een aanhanger van ongeveer 600kg. Verder heb ik het grootste deel van deze afstand afgelegd op de linkerbaan, heb ik verschillende merken brandstof getankt (wel alle Euro95) en is de Focus 2x30km ver onder zeeniveau geweest. Of dit laatste wat uitmaakt, in positieve of negatieve, zin betwijfel ik.
    Je zou bovenstaande ook kunnen samenvatten als een rondreis door Groot Britannië oftewel een lekkere kampeervakantie met onze vouwwagen!

    De Focus heeft zich (weer) bewezen als een fijne reisgenoot. Het kleine 1.0 100pk motortje heeft zijn taak prima uitgevoerd. Je moet wel regelmatig terugschakelen maar dat heeft ook te maken met de lange overbrengingen van de bak. Bij 100km/uur (max. snelheid in GB met aanhanger) slechts 2500toeren in de 5 en dat is te laag als het bergop gaat. Maar als je zorgt dat de motor tussen 3-4000 toeren maakt, tuf je lekker met het overige verkeer mee.

    Maar wat is nu het resultaat van dit alles? Is het schudden minder geworden na een paar weken rijden met veel kilometers en een zwaardere belasting? Gisteren onderweg maar eens even onder de motorkap gekeken (warme motor).....
    Ik zie totaal geen verschil!
    Zal het geschud dan toch veroorzaakt worden door een (te)slappe motorsteun? Wat mij wel opvalt is dat je soms een klein dipje voelt bij normaal accelereren tussen 2-3000 toeren. Niet altijd en ook niet echt opvallend. Dit najaar staat beurt 6 op het programma. Dan worden (dacht ik) ook het luchtfilter en de bougies vervangen. Mogelijk dat dat ook nog iets uitmaakt.
     
  9. Een paar weken geleden viel het mij ook op toen ik naast de auto stond (1.0 125 pk). Ben er even mee naar de dealer geweest maar het was volkomen normaal zeiden ze.
     

Deel Deze Pagina