Lekkage koelvloeistofreservoir

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door EcoMark, 7 aug 2018.

  1. Beste mensen,

    Ik heb even een vraag. Vandaag de auto (Ford Focus MK3 model 2012) naar de dealer gebracht aangezien ik een kleine lekkage thv het koelvloeistofreservoir heb ontdekt.

    Nu belde mij de dealer op de er behalve lekkage thv koelvloeistofreservoir ook een lekkage bij de koppakking was???
    Deze vervangen was een grote klus volgens de dealer. De distributieriem zou hiervoor los moeten worden gekoppeld? Hij gaf wel aan dat mijn auto bij de 160000 km een nieuwe riem nodig zou hebben en dit dan eventueel nu gelijk zou kunnen laten vervangen. Kosten: 1000 a 1200 euro!!!

    Ik heb hier geen goed gevoel bij. Voor zover ik weet hoeft de riem pas na 10 jaar of 240000 km vervangen te worden.

    Tot slot is de lekkage volgensmij minimaal want heb nog geen vloeistof hoeven bijvullen. Lekkage heb ik 4 weken geleden ontdekt..

    Iemand een advies wat te doen?
     
  2. Auto weer ophalen en een second opinion bij een andere garage vragen?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
     
  3. Ik ben niet echt een techneut alleen ken ik dit verhaal wel van een van mijn vorige auto's die hetzelfde had.

    Geloof me, die lekkage in je koppakking wordt erger. En dan moet hij inderdaad vervangen worden. Dat is een dure klus. Ik weet niet of dan ook de zuigers afgevlakt moeten worden maar er 'lopen' hier genoeg Ford techneuten rond die je verder kunnen helpen.

    Succes ermee!!!!

    groet

    Rene
     
  4. Ook mijn idee.
     
  5. Reservoir laten monteren, auto ophalen en peil in de gaten houden.
     
  6. Ik heb afgelopen winter hetzelfde probleem gehad bij 70.000km (mk3.2 2015). Op een gegeven moment moest er iedere drie weken een liter bijgevuld worden.

    Uiteindelijk besloten te laten repareren omdat de schade niet te overzien is als het echt mis gaat. Kosten waren 1100 euro. Bij Ford NL kreeg ik nul op het rekest toen ik om coulance vroeg. De dealer is 10% tegemoet gekomen in de kosten.

    Beter iets dan niets zeg ik dan maar. Autorijden is nu eenmaal een bodemloze put...


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  7. Opzich redelijk prijs, ja het is veel geld, maar her is ook best wat werk.
    Gek dat ford niks tegen doet.
    Lekt hij olie krijg je alle vergoed (terugroepactie) en nu niks. Is wel tuurlijk hoe is de onderhoud geweest, als dit niet conform is dan ook geen coulance mogelijk
     
  8. Om trouwens terug te komen op de hele discussie over de leenauto in een ander topic.

    Het was inderdaad een flinke klus en was mijn auto een week kwijt. Heb de hele week kosteloos een leenauto van de Ford dealer gekregen en hoefde voor de 300km die ik die week heb gereden geen brandstofkosten te betalen. Sommige dealers weten nog wel wat service is.
     
    focusonben vindt dit leuk.
  9. .... dit lijkt me het meest zinvolle advies ...

    Kun je je eigen 'second opinion' doen ;)
     
  10. Welke motor praten we over? Dat maakt verschil voor de vervangingstermijn van de distributieriem.
     
  11. Denk de 1.0 staat ook 240.000 km boven aan het topic.
     
  12. Er staat in het topic dat de garage meent dat het 160.000 is en dat TS meent dat het 240.000 is. Beetje lastig om het juiste antwoord te geven als de motorisering ontbreekt. ;)
     
  13. Is het niet zo dat het bij alle Mk3's (1.0 en 1.6) bij 240.000 is?
     
  14. Bedankt voor de reacties! Het gaat hier om de MK3 1.0 ecoboost 100pk (2012)
    2 dealers gebeld en deze geven aan om de riem na 10 jaar of 240.000 km te vervangen..Dus waar die 160.000 km vandaan komt???

    Morgenvroeg ga ik de auto ophalen.
    Kosten: 110 euro (incl. mattenset voor maar 10 euro )
    Ze hebben het reservoir vervangen. Ik ga het koelvloeistofpijl in de gaten houden en eventueel voor 2nd opinion.
     
  15. Nee, 240.000km is volgens mij alleen voor de 1.0 ecoboost.
    1.6 ecoboost is 200.000
    2.0 ecoboost is 200.000
    1.6 TDCI is 140.000 / 180.000 afhankelijk van het productiejaar ofzo
    1.6 TI-VCT is 160.000

    Dus die 160.000 hád zomaar kunnen kloppen. Maar het betreft blijkbaar inderdaad een 1.0, dan had de garage het volgens mij gewoon fout.
     

Deel Deze Pagina