Afgebroken gloeistiften

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Andrewh, Jul 28, 2018.

  1. #1 Andrewh, Jul 28, 2018
    Last edited: Jul 28, 2018
    Een paar weken geleden kreeg ik spontaan een motorstoring en ging mijn Focus in de noodloop.
    Het betreft een Focus 1.6 Tdci van 2008 (109 pk)
    De auto naar de dealer gebracht en die gaf aan dat er diverse foutmeldingen waren.
    In ieder geval een melding dat er een of meer gloeistiften stuk zouden zij .
    Deze foutcode veroorzaakt in ieder geval een noodloop van de motor.
    De Ford dealer gaf aan dat het vervangen van gloeistiften niet zonder risico is.
    Gloeistiften willen wel eens afbreken.
    Maar vertrouwen op de deskundigheid van de monteur afgesproken dat alleen de twee defecte gloeistiften vervangen moeten worden om zo het risico te beperken.
    Nu raden jullie het al ........ beide gloeistiften zijn afgebroken.
    Een poging om het restant eruit te halen lukte oook niet.
    Nu zeggen ze dat de enige mogelijkheid is om de kop eraf te halen.
    Gezien de kosten hiervan heb ik dit maar niet laten uitvoeren.
    Volgende week haal ik hem maar weer op en moet ik zelf maar gaan klussen.
    Heeft iemand nog suggesties om het afgebroken deel van de gloeistiften te verwijderen ?
     
  2. Heb bet zelf nooit afge roken gehad. Denk geluk.
    Collega heeft het met magneetje via de verstuivergat eruit kunnen vissen. Buitenkant is niet magnetisch maar gloeidraad wel. In dit geval hebben we het in de kop gedouwd.

    Gloeibougie eruit en dan startmotor rondgooien. Wie weet door de druk perst hij hem eruit. Wel verstuivers loskoppelen en achter houte blok monteren.
    Motor warmdraaien en dan doen kan ook.

    Anders hou je maar 1 ding over. Kop eraf.
    Hoe dan ook alleen doen als je gereedschap hebt. Anders is er een kans dat hij met autoambulance naar de garage moet ivm. Starten voor inwendig zuiger en klep schade zorgt.
     
  3. Bij de garage hebben ze ook geprobeerd om het afgebroken deel de cilinder in te slaan.
    Blijkbaar zit hij zo vast dat dit niet gelukt is !
    Moet volgende week maar eens kijken of ik het zelf voor elkaar kan krijgen.
    Overigens ga ik de startmotor niet rond laten draaien als er delen in de cilinder liggen.
    Als je pech hebt komt het tussen de kleppen en heb je een nog groter probleem.
    Wat betreft gereedschap, menig monteur zou jaloers zijn op mijn verzameling :rock:
     
  4. Ah hebben ze het al zover gedaan. Nee dan zou ik idd niet doorstarten.
    Mischien kop verwarmen en hopen dat het los komt.
    Je kan proberen er diesel op te doen.
    Voor de verstuivers werkt het maar wat daar dan omheen zit is ook diesel eigenlijk.

    Kleppen dicht en luchtdruk erop zou je kunnen proberen maar geen idee of dat sterk genoeg is, wie weet met wat warmte wel
     
  5. je hebt verwijder setjes maar als de gloeipluggen bij jou blok net zo rot zitten als bij een 1,6 90pk wordt het denk ik de kop verwijderen.
     
  6. Hmmm, das dus geen goed vooruitzicht.
    Komende week de auto maar eens ophalen van de garage en dan maar kijken of ik er iets mee kan.
    In ieder geval bedankt voor het meedenken.
     
  7. Dit is een veelvoorkomend probleem, zelf 3x aan de hand gehad. 2x naar binnen kunnen tikken en via verstuivergat eruit gekregen. Maar 1x inderdaad muurvast en dus kop eraf gehaald.

    Eventuele doortikken moet je doen met een afgeslepen boor o.i.d het moet gehard metaal zijn, want een draadeind bijvoorbeeld sla je een borst op.

    Succes
     
  8. en ik verwacht dat even een nachtje laten weken in wd40 of iets dergelijks ook wat zal helpen
    succes in ieder geval
     
  9. Afgelopen weekend heb ik de gloeistiften kunnen verwijderen.
    Ik ben als volgt te werk gegaan :
    Ik heb een geleidebus gemaakt.
    Lengte 95mm buitendiameter 7mm en een gat er in van 4mm.
    De geleidebus past precies in het gat van de schacht van de gloeistift.
    Ik heb een pendrijver van 4mm gekocht.
    Deze is aan de punt gehard.
    De stift van 4mm heb ik langer gemaakt door de schacht af te draaien.
    Ik heb de geleidebus in het gat van de gloeistift geschoven.
    Vervolgens de pendrijver in de geleidebus geschoven.
    Nu met een zware hamer rustig een paar tikken gegeven en ik voelde de stift naar binnen schuiven.
    Voorzichtig de afgebroken gloeistift helemaal in de cilinder kunnen tikken.
    Met een magneet van 4mm met een flexibele schacht via het verstuivergat de gloeistiften eruit kunnen halen.
    Om te voorkomen dat de magneet tegen de zijkant van het verstuivergat gaat kleven heb ik er een stukje pvc buis in gedaan.
    De Ford dealer was onder de indruk dat ik het wel voor olkaar kreeg en zij niet.
    Ze hadden nog niet eerder zo'n stukje "speciaal" gereedschap gezien.
    In ieder geval, mijn Focus heeft vanavond zijn eerste 150 km weer gereden :cheer:
     
  10. super dat het gelukt is. dit is de enige en juiste manier om te doen.
    echter met magneetje kan het soms tegen zitten dat hij net niet goed pakt. dan is het wel helaas kop eraf. maar eigenlijk met een uur geduld kom je er wel
     
  11. Gelijk patent op aanvragen!

    Mooi dat het gelukt is!
     
  12. Je kan je verhuren aan die dealer als ie nog eens dat probleem heeft :)
     
    gerardTDCI likes this.
  13. Hier kan de dealer nog wat van leren.
    Ik heb soms het gevoel dat ze te snel opgeven en de makkelijke (voor de klant dure) weg pakken.
    Een stukje vindingsrijkheid zou wel eens mogen bij de monteurs (gelukkig zijn ze niet allemaal zo)


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  14. Erg goed opgelost zeg, tsjonge jonge:thumbup:
    En duidelijk omschreven, dat moeten we hebben op het forum!
     
    Berrychello likes this.
  15. De vindingrijkheid ligt veel aan wie er aan werkt.
    Mag afkloppen dat ik nooit een heb afgebroken. Maar me collegas die hebben hem idd erin geslagen toen het particulier was en de monteur na uur wel er uit had gehaald wat erin zat.
    Lease is het wat dat betreft wel makkelijker. Maar ook daar z3lde kop eraf
     
  16. Ja goed bezig, maar ten voordele van de monteurs, als die een tool moeten gaan draaien kost het ze misschien nog een tot 2 uur voor ze beginnen met sleutelen en dat moet wel betaald worden, dan kun je zelf een hoop winst maken met zulke klussen!
     

Share This Page