waarschuwing temperatuur

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door C.F., 1 nov 2017.

  1. Weerstand tussen de draad van de temperatuur sensor solderen. Komt meer voor naarmate ze wat ouder worden.
     
  2. Ik heb nog steeds het zelfde probleem. Mijn "oude" waterpomp was gewoon goed. Heel lang in pan bijna kokend water laten liggen en de waaier kreeg ik niet "slippend". Ik kreeg het vermoeden dat er in mijn waterpomp een luchtkamer bleef zitten. Ik heb zo hoog mogelijk van binnenuit een gaatje geboord dat uitkomt in het draad gat dat voor het vastzetten van de Multi snaar kap wordt gebruikt. Daar heb ik een boutje met en rubber ring in gedaan. Deze pomp heb ik gemonteerd. En zo kon ik het waaierhuis "ontluchten", toen ik de boel weer afvulde kwam daar water uit. Dit werkte goed, ik kon er alleen wat moeilijk bij. De nok van de kap heb ik eraf gezaagd. Warm draaien in de garage en "eureka" de slang werd gewoon lekker warm. Maaaar, na ong. 5 min gereden te hebben was de slang weer gewoon koud. Ik heb vandaag de thermotaat er maar weer uit gehaald dan maar rijden zonder. Ik lees dat v.d Deijl een weerstand van 3k3 heeft geplaatst en Antig01 ook. Ik begrijp wat jullie bedoelen, maar die temp. meter kan toch geen invloed hebben op het openen en sluiten van de thermostaat? Dat gebeurd toch waardoor het water in de slang weer koud wordt? Ik wil het wel proberen maar waar moet ik dan om vragen als ik er een wil kopen ergens en in welke kleur draad van de temp. meter moet ik die dan solderen. Bestaat de mogelijkheid dat kanaaltjes in mijn blok zover verstopt zijn en dat dat dan de oorzaak van deze problemen is en wat zou ik daar dan aan kunnen doen?
     
  3. Dat zeg ik al tot 2 keer toe, is simpel het buiten de toleranties vallen van bepaalde componenten waardoor het mis gaat hetgeen op te lossen is met een simpele weerstand te plaatsen in de signaal weg.
     
  4. Beste Don, Ik heb dat ook aangegeven in mijn verhaal. Ik wil dat best proberen. Maar voor mij is elektronica "geheimtaal". Op internet zie ik verschillende modellen, wil jij mij vertellen waar ik om moet vragen bij een elektronica zaak en in welke kleur draad ik hem dan moet solderen.
     
  5. Hallo,
    Na het spoelen van het koelsysteem met een daarvoor geschikt goedje loopt de temperatuur pas op de snelweg na 10 minuten op.
    Vandaag een nieuwe radiator, incl condensor geplaatst.
    na ca 20 km snelweg boven de 125 km /uur weer effe richting rood.
    bij lagere snelheid, direct weer normale temperatuur. met 110 nog ca 15 km gereden, geen problemen meer.
    Thuis ca 15 min stationair laten draaien, geen fan die aanslaat radiator wordt goed warm. daarna ca 4 min 4000 toeren laten draaien, niks aan de hand.
    weer een stukje gaan rijden, na 5 min bij 80 km/ uur weer in het rood, daarna afgeslagen richting bebouwde kom weer normale temperatuur aanwijzing.

    Ik weet het nu echt niet meer:schater:.

    rest er niks anders dan het weerstand verhaal te gaan toepassen.

    Wie kan me dit precies uitleggen?
     
  6. In de signaal draad naar de temperatuur in de kop een weerstand van 3,3 kilo ohm opnemen.
    De kleuren van deze weerstand oranje oranje rood.
    Knip in de draad dus, weerstand er tussen, isoleren met tape of krimpkous .
     
  7. Dank je wel, daar ga naar zoeken. Ik weet bij 220v wel de kleur van fase en nul. Maar welke kleur is de signaal draad.
     
  8. Hou wel goed in de gaten dat het plaatsen van de weerstand alleen een goede oplossing is wanneer het een elektronisch probleem betreft en het koelsysteem 100% correct functioneert.

    Door een weerstand in serie te zetten met de temperatuursensor manipuleer je feitelijk de temperatuur waarde die de PCM meet. Door de weerstand meet de PCM een lagere temperatuur dan dat deze daadwerkelijk is.


    Wanneer er dus daadwerkelijk wel problemen zijn met het koelsysteem en de motor dus wel (tijdelijk) te warm wordt heeft het plaatsen van de weerstand geen enkele zin.

    Om te bepalen of het plaatsen van een weerstand een oplossing is zal dus eerst goed moeten worden vastgesteld dat het koelsysteem 100% correct functioneert.
     
  9. na veel ellende van een tempratuur meter die als men 90 of meer rijdt geheel naar het rode schiet en motor op motor storing gaat.
    nu de oplossing gevonden.

    volgens ford kon het de waterpomp, sensor, tempratuur meter , vervuild systeem, ecu zijn.
    andere vertelde weerstand 320 ohm solderen.

    OPLOSSING WAS NA LANG ZOEKEN MAKKELIJKER.

    CONTROLEER IS EERST OF DE SENSOR NIET TE DIEP IN HET HUIS ZIT EN EVT OPGESTUIKT IS.

    senor originele van ford daar is de schaft van de draad te lang, zodat men de sensor te diep in de kop draait (handmatig gaat het goed en is vast vast) maar omdat men hem ook natrok met bepaalde krachT in nm stuikte onder onderpunt van de sensor op en daardoor kreeg men deze problemen.
    nu heeft mijn monteur uitgevonden dat de sensor van velvet iets korter is waardoor als men hem handmatig aan draait en klein beetje met na draait (minimaal met sleutel) er een opening blijft tenopzichte van de bodem.
    hij heeft eerst de diepte gemeten en daarna gekeken welke senor diepte hij aan moest houden (evt iets opvullen met ring)
    nu blijkt het PROBLEEM IS GEHEEL OPGELOST MET ALLEEN NIEUWE SENSOR EN EEN MESSING RING VAN M12. zodat de sensor niet te diep meer in het gat komt en de bodem kan raken bij aandraaien.



    dus voor men veel geld uitgeeft controleer eerst de diepte van de kop, en dan de schaft van de sensor(punt + schroefdraad.
    ZOLANG DE PUNT VRIJLICHT AAN DE ONDERKANT IS HET PRIMA.
     
  10. Hallo beste forum leden,

    Je heb kunnen lezen dat ik al lange tijd bezig ben met het zoeken naar een storing en diverse dingen heb gedaan. Tot twee maal toe een motormanagement storing gehad en uit laten lezen en laten resetten, want de storing die hij aangaf was een sensor die net vernieuwd was.
    Na lange tijd ergernis m.b.t. tot de temp. meter (ik kon niet harder rijden dan 100km en onder de 3000 toeren blijven anders liep de temp. direct vol uit, ging ik wat langzamer rijden dan ging de meter weer snel naar normaal), heb ik enige tijd geleden op een andere site de draadkleuren gevonden( die wist ik niet en durfde het niet te gokken) voor de kopsensor om een weerstand van 330ohm er tussen te solderen.
    Eerst op zoek naar een weerstand, die bleek ik gewoon bij een klein elektronica zaakje bij ons in Vlaardingen te koop te zijn, per stuk. Voor het onwaarschijnlijke bedrag van € 0.06.
    Er tussen solderen was geen probleem. Gelijk een proefrit gemaakt en ik kon sinds lange tijd weer gewoon 130 rijden (waar het ook mag).
    Alles ging goed, zoals gewoonlijk ging de temp.mtr. na een poosje netjes in het midden en bleef daar ook de hele tijd. De brandstof meter reageerde gewoon( in overeenstemmening met de nog te rijden kilometers vlg. het gebruik.
    Maar nu het rare,
    Toen ik de motor uit gezet had gingen deze twee meters gewoon naar de nul stand, om direct daarna op te lopen naar ong. een kwart voor de temp. en naar een halve tank voor de benzine.
    Ik wist dat er niet meer dan een liter of 10 in kon zitten. Bij contact aan zetten gingen alle lampjes even branden ( dat is goed) en na doorstarten alles in normale stand, dus bij warme motor op de helft en de volgende dag bij koude motor op "nul". benzine motor ook in goed stand.
    Hoe kan het dat die weerstand dan in uitgeschakelde contactloze toestand toch nog zo'n reactie teweeg brengt?
     
  11. Hallo Nathan,
    Ik probeer jou een bericht te sturen over het temp. probleem maar dat gaat niet goed.
    Het lijkt of jou mailadres niet goed is doorgekomen.
    Wil jij mij nog een keer proberen mij te mailen.
     

Deel Deze Pagina