1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Witte rook uit de uitlaat met een warme motor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door aprate, 3 feb 2018.

  1. Ik weet allang dat ik een recall heb voor het koelsysteem. Maar ik wil compensatie voor de kosten van de motor swap!
     
  2. #42 aprate, 14 feb 2018
    Laatst bewerkt: 15 feb 2018
    Ik heb de auto weer!!!
    Het rijdt weer als een zonnetje, het rookt ook niet meer!
    Morgen zal ik de auto nog even uit lezen wat er allemaal geupdate is, de garage gaf wel aan dat ik nog terug moest komen voor de juiste software update om het systeem goed te laten werken.

    Hieronder kort en bondig een uitleg wat er met de auto gedaan/vervangen is:

    - Koelsysteem motor extern op lekkage gecontroleerd

    - Koelsysteem intern op lekkage gecontroleerd

    - Cilinderkop uitwendig op olielekkage gecontroleerd

    - Thermostaat koelvloeistoftemperatuur vervangen

    - Motorkabelbundel aangepast

    - Wijziging accubak en een module (koelmotormanagement) gemonteerd

    - Nieuwe kabelbundel gemonteerd (van het nieuwe module)

    - Afsluitklep koelvloeistof vervangen (Wat ik hem begrepen veroorzaakte een kapotte klep de rook uit de auto)

    - Niveausensor koelvloeistof gemonteerd (nieuw/extra)

    - Daarbij ook diverse nieuwe/extra waterslangen

    - Nieuw koelvloeistofresevoir + dop

    - Update diverse modules
     
    Mpothoven vindt dit leuk.
  3. Nou, dat is heel wat, maar fijn dat het weer opgelost is, ze hebben er heel wat aan gedaan.
     
  4. Ik denk dat je heel heel erg veel mazzel hebt gehad....

    Mooi dat het is opgelost !
     
  5. zeker fijn dat het opgelost is. Bovenstaande lijst is bijna volledig de actielijst van de 'reguliere' 1.6 ecoboost terugroepactie, wat er extra is gedaan is als ik het goed lees "Afsluitklep koelvloeistof vervangen". Uiteraard fijn dat dat kostenloos is gebeurd, evenals de bijbehorende diagnose, maar een mega-duur item was dit denk ik ook niet geweest anders? Ik vraag me af wat voor klep dit kan zijn trouwens, iemand?
     
  6. Dat valt erg mee! Ik ben ook wel benieuwd naar die afsluitklep. Het koelsysteem is in principe toch een gesloten systeem?
     
  7. Hmmmmm.....afsluitklep koelvloeistofniveau. Dat zet me aan het denken....Had je toevallig ook de volgende melding als foutcode?:
    "P2681 - Engine Coolant Bypass Valve Control Circuit / Open
    Ext.Status: 2F - No Communication Or Incorrectly Connected.(DTC) Present at Time of Request."

    Ik heb deze namelijk als foutcode in mijn systeem zitten, maar verder geen storingsmelding oid. Ik ben met deze code bij de dealer geweest, maar die kan niets vinden.....
    Wel vind ik dat er relatief veel rook uit de uitlaat komt. Niet zoals bij jou. Maar als ik met warme motor voor een verkeerslicht sta zie ik toch heel vaak witte rook in mijn achteruitkijkspiegel. Niet alleen bij koud weer. Heb trouwens een 1.5 150pk->182pk.
     
  8. @Tuur, wel raar dat een dealer niets met een foutcode kan.
    dit is wat ik kan vinden op het www,

    Mogelijke verschijnselen:
    • Koelvloeistof te warm
    Mogelijke oorzaken:
    • Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
    • Bedrading en/of aansluitingen defect
    • Klep defect
    • Regelmodule defect (onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk)
    Mogelijke oplossingen:
    • Check / vervang zekering(en)
      1. haal de zekering(en) er uit
      2. maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
      3. zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
      4. zekering(en) terugplaatsen / vervangen
      5. soms is aan de buitenkant van de zekeringkast niets zichtbaar, maar inwendig is zekeringkast defect
      6. is het gedeelte waar je de zekeringen indrukt geoxideerd of gesmolten?
    • Check / repareer bedrading en aansluitingen
    • Check (meetwaardeblokken) / vervang Klep
    • Check (meetwaardeblokken) / vervang Regelmodule
    succes!
     
  9. Dat veel condens/witte rook uit de uitlaat met koude temperaturen, had ik zowel bij mijn :focus: als mijn :focus2: en nu ook weer bij mijn :focus3:. Nooit problemen met de auto’s gehad.

    Ik denk dus dat het een Focus kwaaltje is.
     
  10. Veel warmte in uitlaatgas blijft in de kat hangen tijdens de koude start, hierdoor wordten de uitlaatgassen kouder en condenseerd waterdamp dit resulteerd in witte wolkjes en zelfs een sloot water in de uitlaat.
     
  11. Zeker heel veel! En ben blij dat alles weer zou moeten werken zo als het hoort
    uhu ;)
    Ik heb de auto ook heengebracht voor de terug roep actie, en er bij gezegd dat de auto flink rookte.
    Die fout heb ik er niet bij in staan...

    We hebben nu een c-max! :uzi:
    [​IMG]
    Dit zijn de fouten die nu gegenereerd zijn.. Torque geeft aan dat er geen fouten zijn geconstateerd.
    [​IMG]
     
  12. #52 Rich@rd, 16 feb 2018
    Laatst bewerkt: 16 feb 2018
    De afsluitklep wordt gewoon als onderdeel van deze service actie vervangen en zal bij een defect niet voor extra rook zorgen.
    De duidelijkste signalen van een lekke koppakking zijn: aanslaan op minder cilinders, dalend koelvloeistof peil en overmatige drukopbouw in het koelsysteem.
    Roken met koud weer is gewoon waterdamp en eigenlijk alle auto's hebben hier last van.
     
  13. Richard, heb jij dat gifje gezien? De rook dit daar uit de uitlaat komt is niet omdat het wat koud is...
     
  14. Dank voor het meedenken. Vond het ook vreemd dat dealer niks kan vinden. Ze hebben 'de specialist in huis' ernaar laten kijken....zeggen ze. Code levert verder geen echte storing in de auto op dus ik heb het toen maar laten zitten. Code kwam er overigens in te staan toen ik software-update heb laten uitvoeren van 150 naar 182pk. Misschien toch de verkeerde versie uiteindelijk? Wie weet.....
     
  15. Dat is ook niet wat ik zeg, die "defecte" klep zal het niet veroorzaakt hebben dus in dit geval (overmatig roken en dalend koelwaterpeil) zou ik dus zeggen : er verdwijnt koelvloeistof via de uitlaat en het meest waarschijnlijke is dan de koppakking.
    Alleen in dit geval lijkt het niet constant!
     
  16. Bij mij is alle hardware vervangen tijdens de terugroepactie. Er zijn nog geen updates gedaan dus ik weet nog steeds niet wanneer het reservoir leeg is.
    Waar is het topic over de terugroepactie gebleven?
     

Deel Deze Pagina