1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vast zittende kachelbediening focus 1

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Don van der Deijl, 29 okt 2017.

  1. Ik heb deze vraag al eerder gesteld ,
    De focus van mijn zoon heeft problemen met de bediening van de kachel.
    De midden knop welke zo vast zit dat deze nu is gebroken ( de kabeltje,s)
    Eerder gehad , toen alles ingespoten wat mechanisch was maar niet echt opgelost.
    Weet iemand waar dit door komt dat de knop zo zwaar gaat dat hij gewoon eigenlijk niet normaal is te bedienen.
    Weet iemand hoe de unit te verwijderen dus dat deel waar de lucht uitkomt met de kleppen en afsluiters er in?
    Knoppen set al gehaald maar die zijn zo weer kapot op deze manier
    bedankt alvast
     
  2. Om fatsoenlijk bij het kachelhuis te kunnen komen en deze te demonteren zal het dashboard verwijderd moeten worden.

    Alles bij elkaar een behoorlijke klus maar wanneer het mechanisme in het kachelhuis dermate zwaar gaat dat de bediening afbreekt heb je vrees ik weinig andere keus.
     
  3. Dat klinkt niet best maar ik was er al bang voor. Heb jij tips om het dashboard zo goed en snel mogelijk te verwijderen?
    Heb het eens geprobeerd maar daar stopte ik mee daar er weinig tot geen beweging in kwam.
     
  4. Op You Tube stonden/staan diverse filmpjes hoe je een dashboard verwijderd, even Ford Focus Repair of Dashboard intypen en dan zoeken, ben ook ooit zo achter gekomen hoe ik het moest doen, gewoon het filmpje op de laptop gezet en dan gewoon de handelingen kopiƫren werkte perfect! SUC6! Groet!
     
  5. Hallo.
    Sorry dat ik inbreekt in deze post.
    Heb hetzelfde probleem, grote klus dus.
    Is er ook een simpele oplossing om de kleppen handmatig zo te zetten dat ze op voorruit blazen?
    Dan kan ik klus uitstellen tot ik er ruimte en tijd voor heb.
    Alvast bedankt
    Bert
     
  6. Ja dat kan, vanaf de zijkant kan je er bij en zo de klep zo stellen dat deze op de stand staat waar in je hem wilt hebben.
    Ik heb begrepen uit de you tube clips dat het om rubber gaat wat op de klep zit wat gaat verkleven ( oplost ) Vrij lastige operatie ( kachel moet eigenlijk compleet vervangen worden) https://www.youtube.com/watch?v=uwiExNKRNqE
     
  7. Dank je, ga ik morgen even naar kijken.
    Later eventueel kijken naar definitieve oplossing.

    Bert
     
  8. dat was een simpele operatie, lucht blaast nu weer op voorruit.
    Bedankt
    Bert
     
  9. #9 Don van der Deijl, 25 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 dec 2017
    Probleem inmiddels opgelost en wel heel wat makkelijker dan hoe ze het op you tube laten zien.
    Wanneer de oorzaak dus de rubber pakking is dan kunnen deze na verloop van tijd , ( met name in rokers auto,s) gaan verkleven met dus als gevolg dat de kabel van af de knoppen breekt. Lastig want die kachel bouw je niet even uit en herstel zal ook lastig zijn ben ik bang. Boven en naast de bediening van de klep op de kachel unit heb ik 3 kleine gaatje,s geboord. Hier doorheen vet gespoten uit een spuitbus want klevend rubber blijft niet kleven op een soort van vaseline . Bedienen ging toen al vrij snel weer vlot. Na het verwijderen van de uitlaten op het dashboard boven de kachel daar ook nog wat vet ingespoten. Nogmaals flink wat draaien met als resultaat een zeer soepel te bedienen kachel. Uiteraard de kabels vervangen. Mijn zoon is weer reuze blij, nu zijn kleppen nog stellen
     
  10. wat een aparte aanname, waar baseer je dat op Don?
    ben zelf een roker (ook in de auto) en durf wel te vertellen dat mijn 'rokersauto' schoner is dan menig niet rokers auto die ik ken.
     
  11. Pure ervaring Gerard. Ik werk als audio video tv technicus.
    Vroeger zag je al dat de snaren van draaitafels en cassette deck,s bij rokers tot een klevende rommel vergingen, rommel welke zich maar slecht laat verwijderen.
    In beeldbuis televisie toestellen sloeg de hoogspanning vele malen eerder door dan bij niet rokers ( geloof me je handen kreeg je ook bijna niet schoon na vervangen)
    CD spelers, lenzen worden vies uiteindelijk optiek verziek door rook dus.
    Kan nog wel even doorgaan hoor
     
  12. ok, duidelijk.
     
  13. Ik heb hetzelfde probleem bij mijn focus uit 2000. Ik ben totaal a-technisch, kun je misschien simpel uitleggen hoe ik in ieder geval de lucht op de voorruit kan laten blazen?
     
  14. Zoals ik al eerder aangaf kampt mijn auto (focus sedan 2000) met hetzelfde probleem. Knop ging zwaar, schoot plotseling los en ik heb nu het idee dat de lucht niet meer uit welke uitlaat dan ook komt. Zijn dan de kabels afgebroken?
    Heeft iemand een idee van de kosten indien je dit moet laten vervangen daar zoals ik ook al eerder aangaf zelf totaal a-technisch ben. Of is er iemand die dit zou kunnen? Groet Marcel
     
  15. ik weet niet waar je vandaan komt Marcel, maar mss iemand bij jou in de buurt die je kan helpen.
     
  16. Ik kom uit de buurt van Apeldoorn mss iemand die hier uit de buurt komt of die antwoord heeft op mijn vraag?
     
  17. Die kabels zal je hoe dan ook moeten vervangen, die kan je niet herstellen.
    Op de sloop staan er genoeg dus dat is geen probleem.
    Wat ik al zei, ik heb aan de zijkant waar de daadwerkelijk bediening zit 3 kleine gaatje,s geboord op de hoogte waar de klep zit waarna ik in die gaatje,s vet heb gespoten om zo te zorgen dat het verkleefde rubber dus glad wordt en niet meer zo snel gaat plakken.
    Tevens vanaf de boven kant, uitlaten los nemen, heel makkelijk en spuiten maar.
    Hij gaat nu nog steeds soepel al zij het iets minder als in het begin dus ik behandel hem nog een keer na met wat dunnere olie.
    Uitbouwen vind ik geen optie, is volgens mij een hels karwei en volgens mij is de kachel unit niet te demonteren dus heeft uitbouwen wanneer je geen nieuwe hebt geen zin
     
  18. Dank voor je reactie, ik heb nog even wat beter gekeken maar alle lucht waar ik de schakelaar ook op zet komt uit de gaten bij de benen, is dit logisch gezien het voorgaande?
     
  19. Vreemd ik kon hem gewoon stellen aan de zijkant al ging dat uiteraard ook wat zwaarder.
     

Deel Deze Pagina