1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lampen spontaan kapot bij vervanging.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Verstappen, 21 jan 2018.

  1. Vandaag kreeg ik de melding van een defecte dim verlichting bij het starten van mijn auto. Dit bleek het linker dimlicht te zijn (rechter evenals beide stadsverlichtingen deden het prima).

    Meteen even in de handleiding gekeken hoe ik dit zelf kon doen (altijd handig om te weten als je op vakantie ga) en binnen de kortste keren had ik het lampje vervangen.

    Echter, bij het inschakelen van de verlichting bleek ineens het stadslicht op de linker koplamp en de dimlicht van de rechter koplamp het niet meer te doen. (stadslicht rechts deed het wel). Nadat ik de linker stadslicht lamp vervangen had (behoorlijk lastig opgave met die kleine opening) en de rechter dimlicht, bleek ineens de rechter stadsverlichting het niet meer te doen!

    Helaas had ik geen reserve stadslicht lampje meer dus heb ik de rechter zijde niet kunnen vervangen; echter zijn alle 3 de lampen die vervangen zijn kapot gesprongen.

    Kan me niet voorstellen dat je bij het vervangen van 1 lampje direct alle lampen moet vervangen? Is dit omdat ik gebruik heb gemaakt van een ander merk lamp of speelt hier iets anders?
     
  2. Aangezien meerdere lampen kapot gaan lijkt mij toeval wel uitgesloten. Spanningspieken of een te hoge constante spanning lijkt mij dan logischer.
     
  3. De nieuwe lampen zijn ook weer kapot? Nu totaal al 7 kapotte lampen dus?

    Klinkt inderdaad alsof de boordspanning flink te hoog is! Ik zou morgenochtend de dealer bellen en de auto voorlopig even niet starten. Nu zijn het kapotte lampen, maar ook de boordcomputer e.d. zullen niet zo blij zijn met een te hoge spanning.

    Of begrijp ik je verkeerd en blijft het bij 4 kapotte lampen? Dat zou je met wat fantasie misschien nog als heel veel pech kunnen uitleggen... Dimlichten heb ik ook al wel eens 2 op een dag kapot gehad (sterker nog, dat heb ik al 2x meegemaakt). Is misschien niet heel onlogisch, aangezien ik ze ook per paar vervang en ze evenveel branduren maken. Stadslichten misschien overleden door ruw met de koplampen om te gaan tijdens het vervangen van de dimlichten ofzo...?
     
  4. Maar als ik een lamp kapot heb doe ik wel standaard ook de andere gelijk vervangen.
    Geen idee of het nodig is, maar dat heb ik me aangewend.
     
  5. Ik vervang alleen de lamp die kapot is. Bij xenon kun je wat kleurverschil krijgen, bij halogeen wordt het gedaan omdat de andere lamp hoogstwaarschijnlijk binnenkort ook kapot gaat.
     
  6. Lampen hebben grofweg dezelfde levensduur. Vaak is het dichtgooien van de kap genoeg om de lampjes die al slecht zijn om zeep te helpen.
     

Deel Deze Pagina