1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Automaat - in welke versnelling zit ik?

Discussie in 'Electronica' gestart door WoC, 10 dec 2017.

  1. Ik heb nu 2 dagen mijn :focus3: in bezit. Ik ben er erg blij mee.
    Het is een automaat (selectshift 6 speed). Ik zie voor het stuur onder het display netjes staan in welke stand de automaat zich bevindt (P-R-N-D-S). Als ik in D of S zit kan ik echter niet zien in welke van de 6 versnellingen ik zit.

    Is dit een optie die ik ergens moet instellen? Of is dat gewoonweg niet zichtbaar?
     
  2. Niet zichtbaar, alleen als je met de duimschakelaar + of - gebruikt zal hij schakelen en de versnelling weergeven.
    Heb je een 1.5 Ecoboost? Die schakelt in D bij ongeveer 80 km/h naar 6.
     
  3. Ja, een 1.5 ecoboost. Het is me nog niet opgevallen dat er iets wordt weergegeven bij de duimschakelaar... Ik zal morgen eens even (beter) kijken.
    Op zich is dat dan al voldoende, het gaat me er vooral om dat ik ik bij handmatig schakelen weet waar ik 'ben'.
     
  4. Bij handmatig zie je het sowieso.
    Als je in D staat en je schakelt met de hand dan gaat hij na een time-out naar D terug. In S blijft hij in de handmatige modus staan.

    Mocht je trouwens een trekhaak hebben en het is een achteraf gemonteerde trekhaak dan moet er nog een extra oliekoeler gemonteerd worden op de bak. Die zit er bij een af fabriek trekhaak of bij de trekhaakvoorbereiding af fabriek wel op en die moet er bij een achteraf gemonteerde trekhaak dus ook nog op. Ik heb na een half jaar vragen bij Ford eindelijk antwoord op deze vraag gekregen, bij onze C-Max wordt deze extra oliekoeler binnenkort gemonteerd.
     
  5. Dat geldt toch alleen voor de 1.0 modellen? Bij de 1.5 modellen schijnt deze al standaard aanwezig te zijn; had ik ergens gelezen.
     
  6. Het gaat niet over de waterpomp. Het gaat om een aanvullende oliekoeler voor de automaat. De 1.0 heeft geen automaat met koppelomvormer zoals de 1.5 Ecoboost heeft.
     
  7. Ah duidelijk! :thumbs:
     
  8. Dank je, dan ga ik dat eens navragen. Ik heb bij de Ford dealer gelijk bij de aanschaf een trekhaak laten plaatsen, maar dit is natuurlijk niet af-fabriek. Ik ga er een beetje vanuit dat zo'n dealer daar rekening mee houdt, maar vragen kan geen kwaad.

    Heb jij toevallig een schrijven oid van Ford waaruit blijkt dat dit inderdaad nodig is bij een automaat (en dan specifiek de automaat met koppelomvormer die ik heb)?
     
  9. Ford is nog steeds bezig met het schrijven van een TSB, dus het is nog even geduld hebben. Als ik meer weet laat ik het wel weten.
     
  10. Enig idee wat zoiets kost, zo'n extra oliekoeler voor de automaat? Ik heb een 1.5 automaat; met achteraf geplaatste afneembare trekhaak. Ik vraag me ook af of de dealer dit toen ook al wist en een oliekoeler heeft geplaatst (februari 2016). Kan ik dit zelf checken/zien?

    Heeft ook iemand anders de software van de 1.5 icm automaat van 150 naar 182 pk laten zetten? Ik wel....Geen klachten over.... :-)
     
  11. #11 meeder, 13 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 dec 2017
    Kosten weet ik (nog) niet.
    Het gaat om de oliekoeler die op de bak gemonteerd wordt, het is een water/olie koeler.
    De standaard oliekoeler die er altijd in zit zit bij de koelwater radiator gemonteerd en is een lucht/olie koeler.

    De dealer zal het niet geweten hebben, geen enkele dealer wist/weet dit. Ford heeft er nog geen TSB voor uitgebracht. De hele discussie is aangezwengeld na mijn vraag over dit onderwerp. Er had blijkbaar niemand gezien dat er een verschil zit tussen de af fabriek trekhaak cq trekhaak voorbereiding en de normale versie.
     
  12. Hulde voor jouw oplettendheid/kennis.....we horen het graag indien er meer over bekend is.
     

Deel Deze Pagina