1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verkeerde olie ?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door focus88, 8 dec 2017.

  1. Goedemiddag,

    Ik heb mijn focus 1.6 ti-vct 125pk uit 2011 deze week een beurtje laten geven bij een garage hier in de buurt. Nu zag ik op de factuur welke olie de beste man erin heeft gedaan en deze olie heeft geen specificaties voor ford!
    Dit is motorolie synthetic 5w30 gm dexos-2(originele opel olie).
    Nu is mijn vraag, gaat dit problemen geven als ik het laat zitten of maak ik me druk om niks?
    Heb dit natuurlijk ook al besproken met het bedrijf maar die zeggen dat het echt niet uit maakt!? Zit niet te wachten dat hij over twee jaar veel olie gaat verbruiken, verbruikt nu nog zo goed als niks.
    Hoe denken jullie hierover..bvd
     
  2. Bij een 1.0 eco boost is de juiste motorolie van cruciaal belang heb ik verschillende keren gehoord en gelezen.
    Of dat bij jouw motor ook zo is weet ik niet, tja dat het garage bedrijf zegt dat het niks uitmaakt dat begrijp ik wel.
    Daarom ga ik altijd naar de Ford garage voor onderhoud...,ik hecht waarde aan orginele en juiste onderdelen en smeermiddelen.
     
  3. Tja ik denk dat olie met een mercedes specs net zo goed is (of beter) zolang niet duidelijk is wat de verschillen zijn kan er niet bepaald worden wat beter is.
    Op de dankdeksel bij mijn focus zit een sticker waarop ford adviseerd om en bepaald merk brandstof te tanken (dacht aral of total kijk daar niet zo vaak) maar op shell of bp loopt ie ook goed op makro tegenswoordig wat minder.
     
  4. Tja..het was de eerste keer dat ik niet naar de ford dealer ging. Omdat ik bij die dealer ook niet echt tevreden was. Iemand nog een idee of het kwaad kan bij deze motor? Of voor de zekerheid toch eruit laten halen?
     
  5. olie blijft olie.
    5w30 is 5w30.
    smeren zal hij zonder probleem ook echt doen.
    dit kort gezegd

    universele garage kijkt nooit naar specificatie.
    lezen alleen 5w30 en doen dat er in. ze kunnen niet voor elk merk de juiste specificatie hebben.

    het enig verschil is olie van shell zou na 20.000km beter zijn dan olie van de aldi.
    de dopes is de rede van alles. de ene 5w30 heeft andere specificatie doormiddel van de dopes dat in de olie zit.
    dopes zitten voor veel reden in zuurremmers en anti-corrosie zijn er twee van.

    fabrikant heeft de motor ontwikkeld op basis van een specificatie. met die olie garandeert de fabrikant dat het beste is voor de motor intern. voor coulance kunnen ze moeilijk doen als dit niet in orde is.

    maakt de dopes veel verschil voor de gebruiker. heb nooit meegemaakt dat het slecht is.
    slecht is olie lang laten inzitten (veel km) maar verkeerde op zich geen probleem
    5w20 is hele dunne olie zorgt voor minder wrijving.
    waar 15w40 weer dikke olie is je brandstofverbruik kan omhoog gaan maar je olieverbruik kan er door zakken.

    dan heb ik nog niet over vol syntetische olie of half syntetische olie.
     
  6. #6 JW, 8 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2017
    De GM Dexos-2 motorolie is een Longlife olie welke buiten de GM/Opel specificatie ook voldoet aan de ACEA A3 / B3 / B4 / C3 specificaties.


    Ford schrijft voor dit type motor een olie voor die voldoet aan de Ford WSS-M2C913-D specificatie. Dit is geen longlife olie. De meeste soorten olie die aan de Ford WSS-M2C913-D specificatie voldoen (bijvoorbeeld de Castrol magnatec stop/start 5W30 A5) ook aan de ACEA A1 / B1, A5 / B5 specificaties.


    De GM Dexos-2 motorolie heeft dus simpelweg een totaal andere specificatie als Ford voorschrijft. Uitgaande van de ACEA specificatie is er geen enkele overeenkomst. Vanuit dit oogpunt is dus niet de juiste olie gebruikt.



    Persoonlijk zou ik dit niet accepteren. Ook wanneer je de auto laat onderhouden bij een niet Ford dealer moet je er vanuit kunnen gaan dat de onderhoudsvoorschriften/specificaties van de fabrikant in acht worden genomen. Het gebruik van motorolie die voldoet aan de specificatie die de fabrikant voorschrijft vind ik wel het minste waar aan moet worden voldaan.



    En dat een universeel autobedrijf maar 1 soort olie gebruikt voor verschillende auto's is lang niet altijd waar. Ik ken diverse universele autobedrijven die netjes olie gebruiken die aan de voorgeschreven specificatie voldoet.
     
  7. Oke bedankt voor de uitgebreide antwoorden.
    Ik heb besloten dat de olie er sowieso uit gaat. Neem liever geen risico, dan gaat het me misschien wel veel meer kosten.
    Ben bang dat dit een dure les gaat zijn.
    Want de garage gaat dit echt niet doen.
     
  8. Is dus zo afhankelijk voor welke olie de boel ontworpen is. Wat is trouwens je redenatie dat olie geschikt voor een Mercedes net zo goed of misschien nog wel beter is? Kwalitatief zal olie van het zelfde merk elkaar vast niet veel maken, maar de verkeerde olie (qua specs) gebruiken kan echt wel nare consequenties hebben na verloop van tijd.

    Er zijn merken waarbij de olie keuze heel kritisch komt. Zowel qua smerende eigenschappen als voor het olieverbruik etc. Dus om nou te stellen dat het niet veel uitmaakt zolnag het maar 5W30 is, is wel heel kort door de bocht.
     
  9. waarom zou de garage dat niet doen? je brengt je :ford: erheen en dan mag je er toch op vertrouwen dat ze de kennis hebben om de juiste olie toe te passen.
     
  10. Oke heb hier een smart roadsterdaar moet 5w30 olie volgens mercedes specs
    Motor is een 3 cilinder turbo

    De focus wil ook 5w30 1.6 turbo

    Nu koop ik beide olieen van kroon met de juiste specs dan hebben ze beide een andere naam op het etiket en dan vraag ik me toch echt af
     
  11. Wat vraag je je echt af?
     
  12. Ik heb 2 keer gesproken met de garage, maar hij blijft zeggen dat dit helemaal niks uit maakt. En dat hij wel meer fords in onderhoud heeft en nog nooit van problemen heeft gehoord.
    Denk niet dat het zin heeft om hier nog energie in te steken. En gisteren naar een andere ford dealer geweest, die hm meteen op de brug hebben gezet en olie en filter hebben vervangen!!! Top service dus ford breda
     
  13. #13 sot, 10 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 dec 2017
    Motoren worden tegenwoordig ontworpen icm. de olie, sommige motoren hebben specifieke problemen, zoals een kritische kleppentrein, specifieke vervuiling of zoals in de 1.0 ecoboost specifieke oplossingen (de natte dis riem),
    Meestal zal het wel goed gaan, maar voor mij gaat er altijd de juiste olie in.
    Better safe dan sorry, en die paar euro op de 20:000 km ga je niet dood.

    Ik koop de Castrol wat goedkoper in en ververs de 2.0 ecoboost elke 6000 km.
    vertrouw je de dealer niet ?, breng gewoon je eigen olie mee....

    Ps:
    Zomaar wat op AMT,
    http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2015/10/column-dikkere-olie-10147801
    http://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/blog/2016/9/blog-complexe-smeermiddelen-10150916
     
  14. Idd er mist een essentieel stukje. ;)
     
  15. Ik snap wel dat ie het blijft volhouden... kost ‘m geld als ie nu zegt dat hij zich vergist heeft. Dat het ‘m nu waarschijnlijk meer kost, omdat jij niet meer terugkomt, is niet van belang.
     
  16. Gevalletje: wat niet weet wat niet deert
     
  17. Of er vanuit gaan dat de klant het als zoete koek neemt. Tja, helaas dus.
     
  18. Voor de 1.5 Ecoboost schrijft Ford twee specificaties voor, 5W20 M2C948-B en 5W30 M2C913-D.
    Ik weet niet precies wat de dealer er in gooit, dat moet ik nog even vragen maar de 5W20 specificatie is moeilijk te krijgen in een 1L fles als je wat bij moet vullen. Zelfs bij automaterialen zaken is het lastig. De 5W30 is wel makkelijk te vinden.

    Er moest een kwart liter olie in de Ecoboost en we waren op vakantie in Duitsland en ik heb toen maar de Castrol Magnatec 5W30 met de juiste Ford specificatie gekocht en er in gedaan.
     
  19. Klopt, maar daar heb je weinig aan als je in het buitenland op vakantie bent :)
     

Deel Deze Pagina