waarschuwing temperatuur

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by C.F., Nov 1, 2017.

  1. #1 C.F., Nov 1, 2017
    Last edited by a moderator: Nov 1, 2017
    Hallo,
    Ik heb een Focus Trend 2002. eerste eigenaar 210.000 op teller.
    Gisteren na een half uur rijden viel het mij op dat de motor een wat ander geluid maakte, toen zag ik dat mijn temp. meter op max. uitslag stond, het fail safe lampje en het controle lampje van de motor brandde.

    Ik kon gelukkig stoppen bij een benzine station. Onder de motorkap was niets bijzonders te zien en het blok was niet erg veel warmer als normale bedrijfs- temp. na een tijdje rijden. Motor af laten koelen tot normale rij temp. Fail safe lampje was uitgegaan maar motor controle lamp was blijven branden. Probleemloos gestart even lekker toeren gedraaid ( +/_ 3000) temp. meter liep toen gelijk weer in max.

    Het vreemde was: dat het motorblok ook de eerste keer en nu ook niet heel warm was, slangen waren niet zo warm als je zou verwachten. Een paar keer in slang van thermostaat knijpen leverde ook niets op. Waterpomp ca. 2jr. geleden vernieuwd.
    ANWB gebeld, heeft hem uitgelezen en ook niets bijzonder kunnen ontdekken. Temp. was wel "wat hoog" maar zeker niet verontrustend.

    Rara wat heb ik en wie weet het.
     
  2. Kapote temp sensor misschien
     
  3. Paul, bedankt voor je reactie.
    Waar zit die temp. censor en kan ik die zelf vervangen,
    Intussen is de thermostaat vervangen, maar het probleem niet opgelost.
    Als ik op de snelweg rijd ( +\- 2200 t)dan gaat na een poosje de temp in het rode vlak het fail safe lampje brand dan +\-15 sec en gaat weer uit. Het blok is dan helemaal niet heet, de waterslang naar term. is nauwelijks lauw.
    Ik heb ontdekt als ik dan onder de 2000 t. in 4 ga rijden zakt de temp naar normaal. Zodra ik harder ga gaat hij weer in rood.
    Onder het kleppendeksel zat wat vocht, door mijn schuld, had de motor lekker schoon gespoten na morsen van motorolie bijvullen. Kleppen deksel eraf en droog gemaakt, zat nu wel wat slutch ( heet dat zo?) De stekker die daar zit was ook nat. Droog gespoten en ingespoten met contact spray.
     
  4. als het op de 1.6benzine gaat dan heeft hij geen koelvloeistof tempratuursensor. de ecu meet de temperatuur van de kop
    hoe te vervangen
    https://www.youtube.com/watch?v=VX4XCMjE4bM

    lucht lijkt me ene kant sterk in het koelsysteem. en dan zou de motor echt warm moeten zijn.

    om de digitale meter bij te pakken zie volgende filmpje
    https://youtu.be/X6h-0M1lHFQ?t
    op 51seconden zie je 69graden staan, dat is denk de temperatuur van je koelvloeistof.

    als je kleppendeksel verwijdert en je ziet slutch, dan heb je vocht in je olie zitten die komt dan boven aan. rij je korte stukken zal de vocht nooit verdampen uit de olie. gevolg veel slutch.
    rij je veel lange afstanden en is je motorolie lang op temperatuur, dan geen slutch

    maar misschien dat [MENTION=3422]antig01[/MENTION] hier iets aan kan toevoegen
     
  5. Ik heb dat ook gehad en verving de temp sensor zonder resultaat. Meter bleef steeds naar het rood toegaan op de snelweg en de auto ging dan in een noodloop.
    Warm werd hij niet. Opgelost met een weerstand tussen de sensor ( in de bedrading)
     
  6. Ik zou bij koude motor (na een nacht staan) de temperatuur via obd uitlezen en kijken of dat een logische waarde is.
    Als die veel afwijkt van de buitentemperatuur is of de sensor of een stekker/bedrading de oorzaak.
     
  7. Mochten de waardes bij koude motor goed zijn, dan kan het zijn dat je radiateur verstopt zit. Inmiddels ook bijna 20 jaar oud. En kun je nagaan of de waterpomp al eens vervangen is?
     
  8. Het probleem met de temperatuur meter is nog niet opgelost.
    Radiateur is niet verstopt, slangen los gemaakt en hij liep snel leeg.
    Nu wil ik de sensor die boven op de motor tussen de bougie kabels zit vervangen. Maar ik kan niet vinden welk type ik dan moet bestellen.
    Weet iemand dat.
    O ja, ik heb een 1.6. 16kl. benzine van begin 2002. hoe wordt die dan verder aangeduid?
     
  9. Nog steeds zelfde probleem, 2 dagen zonder thermostaat gereden.
    Temp. bleef op normaal staan, ook bij hoge toeren, slangen werden warm, maar niet erg heet.
    Weer nieuwe therm. (org. Ford) plus thermostaat-huis rubber vernieuwd.
    Tijdje +/- 10 min. lekker laten draaien, tussen 2000 en 3000 toeren. Temp. normaal, slangen in en uit de radiator, goed warm. Hoera, probleem opgelost. Toen gaan rijden. Na 2á3 km. boven de 2300 toeren liep de temp. meter weer vol in rood. Wat langzamer gaan rijden en terug naar 1500 toeren. Gestopt, motorkap open. De slang tussen radiateur en motor was toen KOUD.
    Ik twijfel nu aan de pomp. Als het toerental hoog wordt lijkt het dat de waaier gaat slippen op zijn as omdat hij dus sneller gaat draaien door de multi riem en dan te veel weerstand ondervind van het water. Het water zal slechts weinig stromen, gekoeld uit de radiator komen en de thermostaat gaat dicht. Water in blok wordt heet en motor temp. censor zal meter op laten lopen.
    Lijkt dit logisch?
    Is er iemand die ervaring hiermee heeft.
     
  10. Heb dit ook gehad paar jaar terug nieuwe waterpomp erop en thermostaat en weg was et probleem nooit meer last van gehad jr kan ook je multiriem even kijken of ie niet door glipt bij hoge toeren dus door ouderdom en slijtage

    Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
     
  11. Gelukkig voor jou Vidjin, heb ik inmiddels ook gedaan. Maar bij mij heeft het niet geholpen. Nu ook radiator vervangen, eerste resultaat was teleurstellend, tijdens warm draaien leek het goed te gaan, slang na therm. werd warm. Na ca. 10 min. rijden was de slang uit blok naar radiator wéér koud. Voorzichtig dop van tankje geopend en er kwam een heleboel lucht uit die twee dunne slangentjes die ín het tankje gaan. Dat was behoorlijk warm water. Geen tijd meer gehad om nog een proefritje te maken. Vandaag nog eens proberen. Wordt vervolgd.
     
  12. Ik heb sinds woensdag hetzelfde probleem,

    de temperatuur schiet boven de 3000 toeren het rood in en de fan blijft draaien terwijl er geen warm water door de radiator gaat.

    ook komen er nadat de temperatuur in het rood is geweest veel luchtbellen is het koelvloeistof reservoir.

    De waterpomp is(preventief) in 2015 samen met de distributie vervangen.

    Vandaag nieuwe thermostaat + huis gemonteerd.
    geen verbetering.

    Koppakking? daar loopt hij te mooi voor, ook na afkoelen gewoon starten en op alle 4 de cilinders lopen.

    Ga morgen weer alles loshalen en de waterpomp controleren.
     
  13. Nogmaals ik had exact hetzelfde , alles vervangen op de radiateur na . Op de snelweg ging de temp ook in het rood en ging de auto op 3 pitten lopen.
    In de signaalweg een 3k3 weerstand opnemen en het was afgelopen.
    De temp blijft dan gewoon werken en gaat niet meer naar het rood.
    Ik zelf denk dat het met slijtage te maken heeft van de div componenten in de ECU unit.
    Denk hierbij aan elco,s waar max 10.000 uur voor staat
     
  14. Zomaar ff een wilde gok :oops:

    Vreemde meldingen zonder aanwijsbare oorzaak..............check de printplaat van je tellerhuis op corrosie.
    Schoonmaken en de solderingen nalopen helpt vaak.
     
  15. Frenkel veel succes, als jij een oplossing heb gevonden, laat dat dan .s.v.p. weten.
     
  16. Nadat ik dus de pomp, de thermostaat en de radiator vervangen heb blijf ik het zelfde probleem houden. De slang vanaf de thermostaat naar radiator blijft koud. Bij meer dan 2500 toeren gaat de meter in het rood en de slang
    na thermostaat blijft koud.
    De dealer heeft het systeem gefacumeerd (heet dat zo)? Resultaat NUL. twee monteurs zagen verder geen oplossing meer. Ik blijf het vermoeden houden dat er "ergens" lucht in blijft zitten. Het waaierhuis van de pomp is volgens mij het hoogste punt, dus daar kan lucht zitten en dat zal de pomp niet weg kunnen pompen. Ik ga nu weer mijn oude waterpomp monteren, ik heb daar hoog in het waaierhuis schuin van binnenuit een gaatje geboord dat uitkomt in het boutgaatje dat gebruikt word voor het vast zetten van de beschermkap voor de multi snaar. Ik doe daar dan en kort boutje in met een rubber ringetje.
    Dan een groter gat boren in de beschermkap en als het koelwater weer gevuld is kan ik dat nieuwe boutje gebruiken om het waaierhuis te ontluchten. Ik ben benieuwd of het werkt.
     
  17. Wanneer het systeem volgens voorschrift is vacuum getrokken en vervolgens onder vacuum is gevuld zal er geen lucht meer in het koelsysteem zitten. Door het koelsysteem vacuum te trekken wordt alle lucht die in het systeem zit er uit getrokken. Vervolgens wordt de in het systeem aanwezige onderdruk gebruikt om het koelsysteem vol te zuigen met verse koelvloeistof.

    Ik heb deze methode al tientallen keren toegepast (ook bij dit type motor) en heb nog nooit last gehad van lucht in het koelsysteem. Sterker nog, ik heb zelfs nog nooit naderhand koelvloeistof bij moeten vullen nadat ik het koelsysteem onder vacuum had gevuld.
     
  18. Hallo JW je hebt een PB van jabado
     
  19. Je kunt een motor niet zover vacumeren dat er geen lucht meer in zit hoeveel onderdruk kan dat pompje opwekken ? Als de onderdruk te hoog wordt in het blok is de kans groot dat er lucht van buiten via keerringen en rubbers naar binnen wordt gezogen.

    Keerringen zijn gemaakt om water binnen te houden niet om lucht buiten te houden.

    Oke het zal zeker wel helpen om een luchtbel kleiner te houden of te beperken.
     
  20. Het koelsysteem is zodanig geconstrueerd dat er tijdens het volgens voorschrift vacuum trekken van het koelsysteem echt geen lucht naar binnen wordt gezogen. Sterker nog, dit is (naast de druktest) een test die dient te worden uitgevoerd om te bepalen of het koelsysteem dicht is.

    Wanneer het koelsysteem dicht blijkt te zijn wordt het koelsysteem vervolgens onder vacuum gevuld.

    Voor de meeste motortypes schrijft Ford voor het vacuum testen en vacuum vullen een vacuum tussen de 0.85 en 0.95 Bar voor



    Daarbij zitten er echt geen keerringen in het koelsysteem van een hedendaagse auto. De afdichting in de waterpomp is een mechanical seal welke afdicht op keramische of koolstof vlakken. Deze en ook de overige afdichtingen die worden toegepast in het koelsysteem zijn bestand tegen veel hogere drukken en onderdrukken als tijdens het testen en vacuum vullen worden gebruikt.



    Zoals gezegd heb ik op deze manier al tientallen keren koelsystemen zonder problemen (of naderhand nog bijvullen) gevuld. Ik heb vorige week het koelsysteem van de 1.6 ECOboost van mijn ouders nog gedaan. Gezien ik bij deze auto het koelsysteem ook wilde spoelen met verse koelvloeistof heb ik de procedure na een dag zelfs nog een keer herhaald. Morgen is mijn eigen 1.0 ECOboost weer aan de beurt wanneer ik de waterpomp heb vervangen.
     

Share This Page