1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 tdci valt uit, stuurbekr. storing?!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FFWTitanium, 6 okt 2017.

  1. De vrouw appt net, auto had ineens geen vermogen meer.
    Zij naar de kant, valt de motor uit en krijgt ze in het display "stuurbekr. storing"

    Opnieuw gestart en ze kon gewoon haar weg vervolgen.

    En "ohw ja", ook heeft ze sporadisch dat het optrekken een soort van golvend gebeurd.
    (komt ze nu mee......:think:)

    Mij lijkt het twee losstaande symptomen.

    Gaat om de 109pk versie, bj 2006

    Wie herkend het een of het ander?!
    Waar moet ik dit in zoeken?
     
  2. Kan van alles zijn. Zou hem uit laten lezen zorgt voor meer duidelihkheid.

    Zeg altijd probleem zit tussen de voor en achterbumper. Dat staat vast. Hoe en wat is 2de
     
  3. Klinkt als motormanagement. Even uitlezen. Bij uit-aan zetten van auto, reset je systeem.
     
  4. Heb je het peil vd stuurbekrachtigingsolie gecontroleerd?
    En anders een tellerunit die onwillig is? Moet uit te lezen zijn.
     
  5. exact het zelfde verschijnsel gehad na niet starten ivm te lage accu spanning en wel starten met acculader erbij
    was over na uurtje accu pool los (en accu laden)
    daarna stuurbekrachtigingsmelding niet meer terug gezien
     
  6. Heb even gekeken.
    Moest wel ff zoeken waar hij zat, maar toen zag ik een dekseltje met een (O) symbool erop, dus dacht; dat moet hem zijn.
    Niveau staat keurig tegen de max-indicator.

    Net nog ff een stukje gereden, uiteraard niks gebeurd.

    Wel gemerkt dat wanneer er wat steviger gas gegeven wordt, hij inderdaad wat fluctueert in vermogen.

    De accu is nog niet zo oud, dus die sluit ik eigenlijk wel uit
     
  7. Doorgaans is de vacuümregelklep van de turbo de oorzaak. Stuurbekrachtigingsfout kan meerdere oorzaken hebben, kapotte tellerunit is er 1 van.
     
  8. En dan realiseer je je ineens dat dat helemaal niet de stuurbekrachtigingsolie is maar de remvloeistof [emoji16] [emoji85]

    Verstuurd vanaf mijn C2 met Tapatalk
     
  9. Koplampje aan de passagierskant eruit pakken en ff een lampje op de tank schijnen.
     
  10. Oké thanks, zal dat binnenkort even tsjekken.
    Daar had ik hem niet gezocht iig.
    (ja, na google waarschijnlijk, omdat ik 'm niet kon vinden)

    Vandaag op en neer geweest naar Harderwijk, geen problemen gehad (gelukkig)

    Verstuurd vanaf mijn C2 met Tapatalk
     
  11. Ik heb 2 jaar geleden exact dezelfde storing gehad, bleek de brandstoffilter te zijn.
     
  12. Inmiddels zijn we in het volgende hoofdstuk beland.
    Sinds vorige week af en toe "motor syst. storing"
    Merk niks tijdens het rijden, hij doet normaal verder.

    Vanmorgen met de storing in het display naar de ford garage gereden waar hij uitgelezen is.
    Heb een uitdraai meegekregen met de volgende uitslag.
    P1922-60
    P0089-21
    P0299-61
    P0341-22
    P1180-21

    Met uitgelicht de P1922: Peil van brandstofadditief, met de opsomming van mogelijke oorzaken.

    Nou vind ik dat wel vreemd, want het hele roetfilter-gebeuren is uitgeprogrammeerd voor de zomervakantie.
    Dan zou dit toch niet meer naar voren mogen komen lijkt mij?!

    Verder kreeg ik nog de mededeling dat er een scheurtje in de luchtfilter/turboslang zit.
    Dat klopt, is een scheurtje van ca 1 cm, welke zowat onder de slangenklem zit aan de turbozijde.
    Dit is bij mij bekend, tot op heden nog nooit last van gehad.
    Scheurtje zit ook over het metaal van de turbo geschoven, kan me niet voorstellen dat dat nu ineens deze problemen veroorzaakt.

    Verder zat er een stekker van een van de verstuivers niet lekker.
    Deze is met een ty-wrap vastgezet, het alternatief was een heel stuk kabelboom vernieuwen.....
    Waarom merk ik dat niet met rijden als die stekker zou jutteren?!
     
  13. op 1 of andere manier is het toevoegen van additief niet weg te schrijven.
    oplossing kan zijn om het additieftankje te vullen met diesel ;) om zo deze storing te omzeilen.
     
  14. Ohw, apart.
    Zal dat eens voorleggen aan de desbetreffende tuner, kijken of hij dit ook weet.

    Zit er trouwens een peilsensor in die additieftank?
    Anders gezegd, zou het ook een defecte sensor kunnen zijn?

    Ik meen vaag ooit eens gehoord te hebben dat het peil berekend werd, dat zou inhouden dat er geen sensor inzit?!

    En als ik hem dan afvul met diesel, moet hij zeker in het systeem nog gereset worden
     
  15. als ik even logisch denk zal er geen sensor inzitten anders konden ze die ook wel wegschrijven toch?
    volgens mij doet die om de zoveel KM iets inspuiten maar hoe dat geregeld is weet ik niet.
     
  16. Krijg je alleen tekst motor sys. storing? of knipperen ook al je lampjes op de teller unit?
    Toen ik deze problemen kreeg (stuurbekrachtiging en motor sys. storing) was mijn tellerunit defect.
    De solderingen van de grote stekker op de achterkant van de teller unit waren niet oke. Deze heb ik opnieuw gesoldeerd en heb er daarna nooit geen last meer van gehad.
     
  17. Ik krijg alleen de melding in het schermpje met de daarbij behorende rode stip naast dat schermpje.
    Verder gebeurd er niks vreemds op de tellerunit.

    Inmiddels heb ik (preventief) een nieuwe turboslang besteld.
    Baat het niet, schaad het niet.

    Zit er ook aan te denken om het brandstoffilter uit voorzorg te vervangen.
    Moet eens in de onderhoudshistorie duiken of ik kan achterhalen wanneer deze voor het laatst vervangen is.

    En wat het fluctuerend optrekken aangaat, zo'n vacuumregelklep is ook de kosten niet. (moet alleen even uitzoeken of dat een beetje te doen is)

    Verstuurd vanaf mijn C2 met Tapatalk
     
  18. Kom er net achter dat de melding ook komt als de motor nog niet gestart is.
    Dus contact wel aan, maar motor nog uit

    Verstuurd vanaf mijn C2 met Tapatalk
     
  19. Kijk eens of ze het ding kunnen laten regeneren.
    Het lijkt er bijna op dat de boel is weggeschreven terwijl de auto in de regeneratiecyclus stond.
     
  20. Ik heb geen flauw idee of dat mogelijk is, maar is het dan niet vreemd dat dit zich pas na goed 8000 km manifesteert?

    Je bedoelt een softwarematige regeneratie neem ik aan?
    Want fysiek kan toch niet meer?!

    Misschien dat [MENTION=3422]antig01[/MENTION] er nog een visie over heeft?!

    Mijn wederhelft, die er doordeweeks mee op pad moet, wordt met de dag zenuwachtiger :|
     

Deel Deze Pagina