Balanceren regio Eindhoven / oss

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Remco2, 22 aug 2017.

  1. Goedemiddag mensen!

    Mijn auto vertoonde na 20k op de Zomerspelen wat onbalans, betreft 18 inch (originele) velgen met Michelin 235 40 R18 banden.
    Bij de dealer in ehv keurig gebalanceerd, meeste onbalans is er uit.

    Er is echter tussen de 95 en 100km een klein beetje over, stuur tikt een klein beetje heen en weer. Van mossel krijgt dit er niet uit (balanceren in eenheden van 5 en niet 1 gram)

    Heeft iemand van jullie goede ervaring in de regio Eindhoven / Oss met nauwkeurig balanceren? (Op gram nauwkeurig)

    Hoor het graag, dank alvast!
     
  2. Je zou eens bij" best band " kunnen proberen hebben wel enige ervaring met lastige banden
     
  3. Zeker weten dat het onbalans in de band is? Het kan ook uit de remmen of ophanging komen.
     
  4. http://www.bandenbedrijf.nl/ in boxtel
    hebben een banalceerapparaat met road force roll
    dit wil zeggen dat hij balanceerd maar ook direct kijkt of de band goed erop ligt.
    meet de veerkracht van de band. en kan aangeven of de band op velg gedraaid moet worden om zo laag mogelijk veerkracht te hebben.
    dat kan zo'n apparaat ook meten en vertellen

    daarmaast is het enige dat je kan doen balanceren op de auto zelf.

    in mijn geval heb ik toen na hun bezoek en bleef stuiteren bij 92km/h. direct 4 nieuwe banden onder gekregen ivm garantie.
    nu is het 100x beter (van b-merk maxxis naar conninental gegaan) echter je voelt het nog iets.

    probleem is dat mijn auto ene kant op stoep staat, gevolg dat de band ongelijkmatig ingedrukt wordt. dus 1ste keer rijden trilt hij altijd wel iets.

    rij ik 90 voel je hem wel iets. maar naarmate de weg vervolgt is het nagenoeg weg, alleen zeer lichte onbalans. ook precies bij 92km/h ongeveer.
     
  5. Ik voel bij de C-Max heel licht iets bij 80 km/h. Je voelt het niet in het stuur maar je voelt het uit de voortrein komen. Het lijkt bij her sterkste op een band die niet 100% rond is of licht gecupt. Het wordt niet erger bij hogere snelheid, eerder minder.
     
  6. Dank voor de tips!

    De banden trillen / stuiteren de eerste 5km sowieso tussen de 80 en 100km, blijkbaar een kenmerk. Daarna weg op de lichte trilling in het stuur na.
    De auto is 8 maanden oud, iets anders als de banden zou niet niet mogen zijn. Ik heb het idee dat het trillen na de laatste keer balanceren is ontstaan, echter ben ik hier niet 100% zeker van (kan ook zijn dat je er meer op let). De dealer krijgt het in ieder geval niet beter dan dit.

    Best en Boxtel goede tip. Balanceren op de auto pas ik even voor.
     
  7. Inmiddels banden laten balanceren bij een van de banden specialisten welke als tip zijn gegeven met een twijfelachtig resultaat.

    Zaterdag 23-09; alle banden balanceren, tot 15 gram per band. lood bij / af en alle 4 de banden op 0, vervolgens tussen 85 en 100 fors schudden in de kont.
    Maandag 25-09 terug, tot 20gram afwijking per band (zelfde banden specialist, zelfde machine (hunter 9700)).

    Trilling tussen 90 en 100 nog licht aanwezig, stuur lijkt wel verbeterd.
    Uiteindelijk is het resultaat beroerder dan voor het balanceren door deze partij.
    Wat me opvalt; er is lood bij/af gehaald op verschillende plekken met als resultaat lood op diverse plekken op de velg (dus niet geconcentreerd op 1 plaats aan binnen en buitenkant).

    Zou dit verstorend kunnen werken? Ik heb dit nog nooit gezien, normaal altijd lood (zink) geconcentreerd op 2 plekken (1x binnen 1x buiten), dit was ook zo bij aflevering op deze velgen / banden combinatie.

    Is het verzoek al het balanceer gewicht te laten verwijderen en opnieuw te balanceren (op 1 punt op de velg) reƫel om dit op te lossen?

    Graag jullie advies, niets zo irritant als een trillende wagen.

    Dank en een zonnige groet uit regio Eindhoven!
     
  8. Dat kan altijd. Een band is van rubber en dat leeft.
    Daar mee bedoel ik dat 5 a 10gram onbalans voor kan komen.

    Bij mij trilt ene keer meer als de andere keer. Dit komt doordat auto op de banden rust en dus je soort van een platte kant hebt.
    Op die rede rij ik altijd met hogere bandendruk. Dan valt het minder op.

    Tevens als de velg steeds anders op de naaf wordt gezet kan ook al weer schillen in gevoel.

    Balanceren op de auto is een lapmiddel maar als alles gied is. Dan is het wel iets heerlijks daarna.
    Ook dan kun je keer onbalans hebben.

    Onbalans is het nadeel van lage brede banden
     
  9. Een wiel balanceren met het lood er nog op kan , door er extra lood op te slaan ga je de onbalans gewoon corigeren.
    Mooier is al het lood eraf en opnieuw balanceren.
    Kan het dat er misschien iets los in de band ligt , rubber delen of water of een antislekmiddel ?
    Na 2 dagen weer een afwijking van 20 gram op een band is wel veel zonder aanwijsbare reden.
     
  10. Dank voor de reacties!
    Ok, bijplakken kan dus zonder extra nadelige gevolgen begrijp ik uit jullie reacties. Mooi is het echter niet, op verschillende plekken lood zichtbaar op lichtmetaal.

    Het verschil binnen 2 dagen was bij 2 banden 15 - 20 (achter) en 5-10 (voor).
    Dus ook niet in 1 band.

    Je zou bijna aan de balanceer machine gaan twijfelen (terwijl het een hunter 9700 met 'wegbelasting rol' is).
     
  11. het maakt niet uit welke blanceerapparaat je pakt als je bande gebalnceerd is en je hebt stuk gereden dan zal er altijd wat onbalans in kunnen zitten. ja idd 20gram is dan mogelijk.

    vocht is niet zo'n probleem verspreid zichzelf altijd netjes, denk aan de sierdoppen die geen onblans veroorzaken maar gigantisch uit het midden zitten als ze rijden.

    als de veerkracht van de band met ene dag op warme banden is gecontroleerd en andere dag met koude banden, dan zal het al veel uitmaken qua gewicht. zitten verschillende soort rubber in en die kunnen tenopzichte van elkaar anders reageren.

    vandaar een b-merk band nooit voorkeur heeft,
    had mazzis of matrix eerst, maar nu met conti is het goed/beter
     
  12. Dat verschillende rubbersoorten anders reageren op b.v. temperatuur geloof ik wel maar die verschillende soorten in 1 band gaan niet onderling rond de velg wandelen om zo onbalans te veroorzaken.

    Hoe was het met de hoogte slag van de band-velg combinatie
     
  13. Bedoelde ook niet dat het gaat lopen. Maar hierdoor wijzigd de veerkracht van een band op ene plek meer als andere plek.

    Met zo'n rol op apparaat meet je dat. Hierdoor kan er op de ene dag en de andere een afwijking inzitten.
    Hierdoor zul je dus ook hoogteslag kunnen zien.



    Zoals eerder gezegd moet je de naaf goed schoonmaken voordat remschijf eroo wordt gezet.
    Hierdoor kan je al veel onbalans eruit halen.
    Zelf meegemaakt dat ik hierdoor van trillende stuur naar rustige stuur heb gekregen. Puur door roest te verwijderen die tussen naaf en remschijf zat.

    Verder is een auto gevoeliger er voor dan andere. Dit ligt meer aan veersysteem en vooral de dampers en rubbers.
     
  14. Heb je al eens met een andere wielset eronder gereden? Ik heb ook al een 1,5 jaar lopen zoeken naar de oorzaak van trillen en dat bleek uiteindelijk een remklauw te zijn die bleef hangen. Alleen als je de auto de brug op reed (of een andere hobbel nam) dan schoot de remklauw weer los en konden ze niks vinden...
     
  15. Hallo heren,

    Dank voor het meedenken.
    Vrijdag alle banden vrij laten maken van plaklood (zink) en opnieuw laten balanceren op hunter 9700 balanceer machine (incl. druk rol). Geen gekke dingen als hoogteslag / slag velg etc. Ook het lood zit weer keurig op de plekken waar fabrieks af ook lood zat (dus banden niet gedraaid).
    Het is zeer zeker verbeterd, enkel op een zeer strak en glad stuk asfalt voel je tussen de 90 en 100 nog een trilling in de stoel / koets opkomen.

    Ik vermoed dat er toch iets uit de banden komt achter. Over enkele weken de bandenwissel naar de winterbanden (wel naar 16 inch icm LM), dan is het snel genoeg duidelijk of het banden is of de dealer verder moet kijken.

    Daarnaast moet ik wel zeggen dat mijn vorige focus op 16 inch stond en de nieuwe op 18 inch. Hoewel ik al een maand of 5 rondrij op 18 inch kan het goed zijn dat het me nu pas opvalt en gewoon een eigenschap/gevoeligheid op bepaalde snelheid van de banden is .
     
  16. Met 16inch zal de wagen idd totaal anders rijden.
    Als ik zelf een mooie 17inch set zie dan is de kans dat ik er ook voor ga groter dan een 18inch set zie.

    Looks gaat niet voor comfort in alle opzichte.

    Ik zelf ga nog kijken of keer de naaf zelf goed schoonmaak en eventueel op de auto balanceren.
    Als het daar mee opgelist is ben ik tevreden.
     
  17. Toch bizar; gisteravond gereden over een nieuw stuk asfalt langs de zuidwillemsvaart (tussen veghel en denbosch) en de auto trilt vanuit de achterkant (lijkt het) enorm hard tussen de 85 en 100. Beetje het gevoel alsof je over een klinkerweg rijdt. Ook op de N2 in de buurt van Veldhoven dit resultaat. Enkel op kaarsrecht supervlak asfalt gebeurd dit.

    Verder weinig klachten meer...

    Toch maar weer een afspraak bij de dealer en een monteur mee laten rijden, wellicht toch meer met de banden aan de hand.
     
  18. ik ervaar idd precies hetzelfde
    toch maar keer gaan hobbyen thuis en dan zien we wel weer
     
  19. Adviseer banden en wielencentrale aan Hertogensingel in Oss.:cheer:
     
  20. En we zijn verder; auto bij de dealer geweest, bandenwissel achter naar voor en nogmaals balanceren.
    Trilling in koets is weg, echter trilt het stuur (alleen zichtbaar bij stuur los) licht bij 80-90. Monteurs en chef werkplaats waren dik tevreden over het weggedrag en trillingen.
    Misschien ben ik wel gewoon een zeikerd :)

    Er zit wat stoeprandschade op een van de velgen, verder geen kromming/slag (gecontroleerd op de hunter 9700). Wellicht veroorzaakt dit de minimale trilling, of zit er een afwijking in de band. Zit nog +- 4mm op, dus rij ze gewoon op. Dan is ook direct uit te sluiten of het de banden waren of toch een velg.

    Dank weer voor het meedenken.
     

Deel Deze Pagina