1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.5 EcoBoost 150pk Tuning: Hoe, wat, waar en hoeveel?

Discussie in 'Performance' gestart door redah, 20 aug 2017.

  1. Beste leden,

    Ik wil mijn nieuwe :focus3: Fase 2 met 1.5 150PK EcoBoost motor laten tunen naar ietsjes meer. Nu heb ik her en der wat informatie opgeduikeld, en hier op het forum gaf bijvoorbeeld iemand al aan dat het 'het beste is' om sowieso eerst de 182pk software te laden (origineel Ford) en dan vanaf daar pas te gaan tunen, of misschien zelfs helemaal niet.

    Nu zie ik bij eigenlijk alle tuners ongeveer dezelfde resultaten, die ik hier even samenvat:

    Tunex en ATM Chiptuning leveren 190PK (+40) en 340Nm (+100)
    Unlimited Tuning levert 195PK (+45) en 340Nm (+100)
    Racechip belooft 193PK (+43) en 312Nm (+72)
    Ziptuning en Bluefin leveren 190PK (+40) en 300Nm (+60)

    Ik neig naar UT als sponsor of JP (maar daar vond ik geen resultaten van), maar heb toch wat vragen:

    1: Heeft er iemand ervaring met tunen van de 1.5 150PK EcoBoost?
    2: Weet iemand of één van bovenstaande bedrijven de originele 182pk Ford software als basis gebruikt (en of dat wat boeit)?
    3: Enig idee waarom Bluefin zo laag zit in het koppel? Die schrijft toch ook echt software naar de ECU (in tegenstelling tot een Racechip)?
     
  2. Mooie :focus3: heb je gekocht. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de originele 182 pk software. Dit in combinatie met BP Ultimate of als je in de buurt van grens woont Aral 102 en je zit zo maar op 190 pk.
     
  3. Doen tuners dat ook (en zo ja, welke?) of is het een kwestie van naar iemand met een UCDS-systeem rijden (of zelf UCDS aanschaffen zelfs)?
     
  4. Het 2e ;)

    Zijn paar mensen op het forum die dit voor je kunnen doen

    Tuners kunnen het ook (Rica bijvoorbeeld) alleen betaal je dan paar 100€
     
  5. Dan ga ik eens naar UCDS zoeken op het forum :) Als ik het goed begrijp kan dan ook meteen alle overige firmware/software (behalve Sync en navigatie, maar daar heb ik al een SD-kaartje voor ;)) bijgewerkt worden.
     
  6. Stuur [MENTION=551]dutchguy[/MENTION] maar eens een PB.
     
  7. idd orgineel is beste voor de auto.
    tuners die zeggen 340nm zou ik niet aanraden. de versnellingsbak kan eigenlijk maximaal 280nm aan. er zit een marge op maar 340nm is voor de bak ook niet lekker. mogelijk dat bluefin meer lagere turbodruk onderin heeft zo heb je minder koppel onderin maar bovenin begint hij te trekken.
    met veel koppel onderin, dan heeft het geen oplopend koppel verloop. gevolg boven de 3000rpm niet meer voor een lach zorgt. onderin lager koppel en boven in wat meer, dan voel je dat hij ook boven de 3000rpm blijft trekken, heerlijk

    tuners maken een monster ervan en zorgt ervoor dat je niet lekker kan rijden er mee.

    zelf 182pk software erop en samen met een rs filterhuis en kn filter.
    idd als je bp ultimate tankt is het al geweldig om mee te rijden.
    je kan er in de bergen nog 1op16 mee halen, maar als je teveel gaat genieten zakt dat snel in elkaar hahahaha.
     
  8. Voor eventuele anderen, ik zie dat we hier al een topic hebben over de 1.5 Ecoboost, maar de topicaanduiding klopt niet (1.6 Ecoboost) dus vandaar dat ik 'm genegeerd had!
     
  9. onze sponsor [MENTION=19570]Autobedrijf Mebu[/MENTION]


    zelf zou ik voor de originele 182 PK software gaan.
     
  10. Jij had toch tuning op maat ?
     
  11. Ik heb inmiddels een Bluefin besteld, daar leken de mensen in dit topic op het forum erg tevreden over. Wat betreft koppel zit die net ietsjes over de limiet van 280 die hierboven genoemd wordt (300) maar dat moet met n beetje marge wel kunnen lijkt me.
     
  12. Mijn verder geheel standaard 1.6 182Pk :focus3: kwam op de rollenbank tot 195pk / 297Nm, enige "tuning" is standaard BP Ultimate tanken.

    Ik denk dat je met de standaard Ford 182pk software zo'n beetje dezelfde waardes hebt als met Bluefin, alleen stukje goedkoper.
     
  13. Ook een krachtkuurtje via Lars. ;).

    Wat heeft je doen besluiten om toch voor Bluefin te gaan en niet voor de originele 182pk software?
     
  14. Eigenlijk puur de 40nm extra koppel en dat ik de kromme veel mooier uit vind zien dan de originele software.

    Daarbij ook dat ik eenvoudig binnen 5 minuten de tuning kan verwijderen indien nodig... En weer terugplaatsen.
     
  15. Eerst naar de originele 182 software en vervolgens Bluefin levert nét iets meer vermogen.
     
  16. je bedoelt dat deze powercurve mooier vind.
    of heb ik de verkeerde voor me.
    hoe mooi het ook is de koppel onderin. is mijn mening dat je diesel gedrag krijgt. dus onderin massa aan koppel, maar niet kunnen doortrekken boven in.

    wat ik zo geweldig vindt met mijn auto is dat je het voelt dat hij maar blijft trekken. onderin kun je heerlijk rustig en beheerst mee rijden. maar geef je gas, dan trekt hij en blijft hij door acceleren.

    met deze powercurve ben ik bang dat je hem sterk voelt verminderen in door acceleren. dus diesel gevoel zoals ik het ff noem. de hogere koppel vanaf 4500rpm, is dan wel lekker maar onderin 2000-4500 dan heb je denk een monster van een auto
     
  17. Ik heb een 150pk versie, dus bedoel deze curve. Inmiddels heb ik Dutchguy gevraagd of die me verder kan helpen, dan kan de Bluefin eventueel terug of ingewisseld worden voor n 182pk versie.
     
  18. Is waarschijnlijk hetzelfde kastje ;)
     
  19. Zelfde kastje :)

    [​IMG]
     
  20. Begrijp wat je bedoelt en voor de omschrijving heb je wel gelijk-ish. Mijn ex 1.0 125pk Fiesta had ik ook Bluefin getuned. Die tuning op de 3 pitter heeft een hele mooie tafelberg koppelkurve van 240nm van 2000 tot 4250t/pm. Wat ervoor zorgt dat je echt heel rap kon accelereren, maar je moet wel binnen dat toerental blijven om echt rap vooruit te blijven gaan, om het wat overdreven te zeggen. Een diesel snakt toch echt wat sneller naar een hogere versnelling dan bij deze benzine motoren. Maargoed dat de 1.0 heel is gebleven vind ik echt onwijs knap.

    De "aflopende" koppelkurve van de Bluefin 1.5 vind ik inderdaad ook niet zo mooi als van de Bluefin 1.0. Al heeft de 1.5 een bak meer koppel natuurlijk, dus leuk zal de BF tuning zeker zijn.
    Ik heb dus nog mijn Bluefin kastje liggen en kan deze resetten en op mijn nieuwe 182pk 1.5 zetten. Maar als ik de 182pk nu zo voel krijg ik niet de nijging om naar BF tuning te grijpen kwa drivebility. Met de,150pk, waarin ik heb testgereden vond ik het een no brainer; BF ASAP!
     

Deel Deze Pagina