Nieuw set velgen inkeren tpms

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door pappaduna, 18 aug 2017.

  1. Kan er iemand mij vertellen of het mogelijk is om een nieuwe set velgen met tpms sensoren in te leren zonder een tool?
    Ik heb een Ford focus uit 2016. Er zat eerst 16inch stalen velgen onder en nu 17inch licht metalen velgen van Ford zelf.
     
  2. alle tpms sensoren moeten 1 maal ingeleerd worden op de auto.
    dit gebeurt op diverse manieren, maar altijd heb je tool nodig.
    of je gebruikt er een om hem te activeren voor de code,
    altijd gebruik je laptop/tool om hem in te leren op de comptuer van de auto zelf.

    alleen als je bandenspanningdetectie hebt op je abs/esp computer dan kun je het in de auto het zelf activeren.
    echter deze meet geen druk maar aan de hand van de rotatiesnelheid bepaalt de esp of de band nog op de juiste spanning staat.
    minder nauwkeurig maar werkt ook
     
  3. Uit eigen ervaring meegemaakt: Wanneer je de band in 1 keer kapot rijd, een je hebt DDS op je auto, dan krijg je geen waarschuwing in de display dat je de bandenspanning moet controleren. Dus de opmerking "werkt ook" moet wel een kleine kanttekening bij gemaakt worden
     
  4. had je die melding dan nog nodig Kees? :lol:
     
  5. Ja [MENTION=7922]gerardTDCI[/MENTION], het heeft even geduurd voordat ik er erg in had dat de band lek was
     
  6. M.a.w. ik zal naar een Ford dealer toe moeten om de sensoren ingeleerd te krijgen.
     
  7. ohw oké, had het idee uit je vorige post dat je een klapband had gekregen.
     

  8. [MENTION=7922]gerardTDCI[/MENTION] Een flinke scheur in de achterband en dan op een heel slecht wegdek.........
     
  9. het dds is idd met een kleine kanttekening. als de esp berekend dan is dit idd moeilijk te achterhalen of dit ook goed is. ja bij langzaam leeglopende band zal het systeem het op den duur decteren maar is allemaal indirect .

    met tpms sensoren is wel directe methode
    nadeel is idd dat deze alleen ingeleerd kan worden met juiste apparatuur. wat direct de rede is dat ik blij ben met me dds systeem

    nadat er pas 4x nieuwe banden gemonteerd was, duurde het ongeveer kleine 10-15km voor ik op snelweg was. en daar waar het vlak was kreeg ik plots melding dat ik lekke band had. terug bij bedrijf alle banden netjes op 2.5bar dus waren ze vergeten te reseten.

    dus dds doet aantal km over om te achterhalen of de bandenspanning goed is of niet.
     
  10. Leg mij nou eens uit waarom je alle banden op 2,5bar zou zetten
     
  11. Mijn ervaring met het DDS systeem op de Focus 3 is dat het behoorlijk nauwkeurig is.

    Vorig weekend heb ik vanwege het overplaatsen van de band naar een nieuwe velg tijdelijk even met 1 winterwiel gereden. Het verschil in diameter/afrolomtrek tussen het zomerwiel en winterwiel is slechts 0,42%. Toch werd dit gedetecteerd en kreeg ik binnen 1 KM na het monteren van het winterwiel al de "Controleer Bandenspanning" melding met het bijbehorende waarschuwingslampje.

    Dit was aanzienlijk sneller als verwacht. Tevens was ik enigzins verbaasd dat een dermate klein verschil al werd gedetecteerd.
     
  12. #12 meeder, 19 aug 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 aug 2017
    Hoe kan je zien welk systeem je hebt?
    Mijn Focus 3 heeft druksensoren in de wielen zitten, maar kan je het ook ergens vinden zonder de banden van de velgen te halen?
     
  13. je kan simpel zien in je systeem. heb je dds systeem dan zie je op je boordcomputer setting om te resetten van je dds systeem.
    met tpms sensoren wordt er juist gemeten direct de druk en kun je niks resetten.

    [MENTION=948]Kees37[/MENTION]
    ivm hoe groter de auto hoe hoger de bandenspanning vaak is, dit puur ivm meer gewicht.
    ford ka kan je dus rond de 2.1-2.3 en focus zelfde al mondeo meer richting de 2.5-2.6bar.
    oude focus reed met 2.6bar lekkerder en zuiniger dan met 2.1bar wat op de sticker stond.
     
  14. Bij mijn focus zitten er sensoren in de wielen (bij de ventielen) en toch heb ik de optie in het menu om het systeem te resetten. Je moet toch wel de druk vastleggen zodat hij de basis weet.
     
  15. ja/nee
    je hebt diverse manieren hoe je de tpms inleert.
    - door kastje om de sensor te bekrachtingen
    - door bandenspanning te laten zakken
    - door sensor id uit te lezen en handmatig in te voeren in de computer

    eerste twee moet de band eerst opgepompt worden 3.8bar (weet deze waarde niet exact meer)
    laatste maakt niet uit alleen erna rijden en systeem herkend de sensoren en geeft de bandendruk al aan.

    zou zeggen check voor de grap eens op etis.ford.com welke systeem er precies op zit. bij mij staat bandenbewaking -DDS
    dus geen tpms sensoren voor mij
    en in optie menu op de instrumentenpaneel kan ik bandenbewaking resetten (ok knop ingedrukt te houden)

    zou bijna denken dat je DDS hebt maar banden met tpms sensoren erin, zou zomaar eens kunnen.
    met tpms was het altijd weer op spanning zetten en rijden. melding verdwijnt dan automatisch.
    met dds moet je altijd reseten ivm de computer geen druk meet maar omwenteling. dus moet hij weten dat jij alle banden weer op juiste spanning hebt gezet zakt het 25% dan gaat hij af
     
  16. Volgens ETIS heb ik dit:
    [​IMG]

    Bij de laatste bandenwissel waren er 2 sensoren gesloopt en toen bleef de foutmelding in de boordcomputer staan, na een reset kwam de melding na een kwartier weer terug.

    In de boordcomputer heb ik de volgende schermen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. Ikzelf heb zo'n bakje van Motorcraft...
     

Deel Deze Pagina