Olie verbruik vol. 2

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door vochi, 18 aug 2017.

  1. #1 vochi, 18 aug 2017
    Laatst bewerkt: 2 sep 2018
    Beste mensen,

    Ik heb een paar vraagjes en hoop jullie kunnen mij helpen.

    Ik heb een :focus2: 2.1 uit 2005, 3-drs met een 1.6 benzine motor. Ik heb hem nu een jaartje en vind hem een geweldig autootje. Ik heb hem met 90.000 op de teller gekocht van een BOVAG bedrijf met 6 maanden garantie, NAP en alles.

    Nu zit ik op 127.000 en heb gemerkt een verhoogte olie verbruik. Ik zie geen olie vlekken onder de auto(ben wel beetje paranoid geworden) en ook geen blauwe rook achter me als ik gas geef. Ik rijd nooit boven de 4500 toeren en rijd de meeste KMs buiten de stad en op snelweg. Op 122.000 had ik een grote onderhoud beurt bij een BOVAG bedrijf, dus nieuwe olie 5w30, filter, etc.

    Drie weken geleden was ik Frankrijk voor werk (toen 125k op de teller) en heb mijn olie gechecked. Hij stond op MIN dus ik heb beetje bijgevulld, volgens mij rond 0,35. Ik heb een flesje olie gekocht bij de BOVAG bedrijf waar ik mijn grote onderhoud beurt had, dus gebruik alleen zelfde olie.

    Gisteren heb ik toevallig weer gechecked of het goed is met de olie en hij was weer op MIN(127k km). Nu heb ik bijna 1 liter gebruikt in 5000km. Is dit normaal? Ik heb tot nu nooit zoveel olie gebruikt - wel klein beetje (rond 0,5 - 0,6l per 10.000km).

    Ik heb beetje gezocht hier op de forum en op google en zag veel mensen met Focus1 1.6 benzine die dezelfde probleem hebben. Ik heb ook gelezen dat 1 liter per 1000km normaal is bij deze. Dat vind ik best veel.

    Ik heb niet zo veel over FOFO 2.1 gevonden. Sommige mensen zeggen ook dat ze heelemaal geen olie gebruiken tussen olie wisselingen.

    Ik heb ook gelezen over een flush of additieven die je kan in de olie bijvullen. Heb ook de mechaniker van de autobedrijf vandaag gevraagd maar hij zei dat de resultaat is minimaal met de additive of een flush en dat het normaal is bij Ford motoren dat ze beetje olie verbruiken. Hij heeft de uitlaat gechecked en die was idd beetje vettig. Hij zei ook dat ik kan een Shell V-Power of BP Ultimate twee keer volltanken en dat zal mischien helpen(motor schoonmaken?). Heeft iemand ervaring mee? Ik gebruik wel de goedkoopste s**t bij ons op de (transport)bedrijf terrein.

    Wat is de normaale olie vebruik bij een FOFO2.1? Ik gaa straks op vakantie en wil zeker zijn dat er geen probleem is met "my precious"*Gollum voice*

    Dank jullie wel voor de reacties!
     
  2. In tegenstelling tot de oudere 1.4/1.6 Zetec S(E) motoren staan de 1.4/1.6 Duratec motoren die in de Focus 2 zijn toegepast er niet om bekend veel olie te verbruiken.

    Ik heb zelf ruim 6 jaar met een Focus 2 gereden met de 1.6 Duratec benzinemotor en heb nooit olie hoeven bijvullen.


    Welk merk/type olie zit er in de motor en voldoet deze aan de door Ford voorgeschreven specificaties? Naast de juiste viscositeit is het ook belangrijk dat de olie aan de door Ford voorgeschreven specificaties voldoet.
     
  3. Hi JW,

    ik heb de Kroon Oil 5W30 LSP in zitten:

    ACEA A1/B1-12, A5/B5-12
    API SL/CF
    Ford WSS-M2C913-D

    Quote van de KROON website: "Het kan worden toegepast wanneer de Ford specificatie M2C-913-D wordt voorgeschreven en in gevallen waar één van de oudere Ford specificaties M2C-913-C, M2C-913-B of M2C-913-A wordt gevraagd."

    De mechaniker was zeker dat deze de juiste was voor de motor.
     
  4. Deze olie voldoet in ieder geval aan de voorgeschreven specificaties. Dit zal dus niet de oorzaak zijn van het plotseling verhoogde olieverbruik.

    Op zich is een olieverbruik van 1 liter op 5000 KM nog niet schrikbarend. Ford specificeert voor dit type motor een maximaal toelaatbaar olieverbruik van 1 liter op 1000 KM. In jouw geval is het olieverbruik dus ruimschoots minder.
     
  5. Hier een zelfde model, dus nu 11 jaar in bezit en nog nooit een drup olie toegevoegd.
     
  6. Hier zelfde motor alleen dan 5 deurs met 230k op de teller heb in de 20k kilometer nog nooit olie bijgevult

    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
  7. Ik heb 200K kilometer gereden met een Focus 2.1 1.6 Duratec. Nooit olie hoeven bijvullen. Wel zijn het snelwegkilometers op de cc.
    Omdat de motor al een bijna 300K gelopen heeft al 2x geflushd met Liqui Moly.



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  8. Hi mensen,

    Na 1 jaar blijft mijn situatie min of meer zelfde - 1L per 5000km:|. Heb al twee keer flush geprobeerd en ook cilinder compressie test in de garage en het blijkt dat de motor goed is en rijdt ook zonder probleemen. Heb geen hoge brandstof verbruik en geen blauwe rook, emissies zijn goedgekeurd met APK.

    Heb veel gelezen over PCV(carterventilatie) probleemen die kunnen hoge olie verbruik veroorzaken bij MK1 maar bij een MK2 is er bijna niks te vinden.

    Ook heb ik ergens gelezen dat als je de dop van de olie opendraait met de motor aan, zou er geen lucht uitkomen - bij mij wel en ook beetje olie. Kan iemand dit bevestigen?

    Kan dit mischien een hogere druk in de motor betekenen en dardoor ook hogere olieverbruik?

    Kan ik mischien andere olie proberen? Welke olie gebruiken jullie?

    Ik word helemaal gek van:loco:
     
  9. 1liter per 5000km is niet overdreven erg. kort gezegd, kost veel geld om hem naar 1liter per 30.000km te gaan.

    elke merk hanteert wat anders maar 1liter per 1000km of erger is rede tot zorg. daarboven valt het nog mee.
    peugeot hanteert bijvoorbeeld 0.5liter per 1000km daaronder verbruikt hij geen overdreven olie, product is goed. daarboven is er zorg en kan/wordt er actie ondernomen.

    in jouw geval wordt het niet erger, dus is er geen ramp.
    moderne auto's worden steeds verder gericht op wrijving te reduceren, dat levert direct minder weerstand op en dus beter uitstoot.
    om dit te doen zijn de zuigerveren dunner gemaakt. hierdoor wordt de olie niet perfect van de cilinderwand afgehaald als het naar beneden gaat. dit levert dus olieverbruik op.
    geen idee of dat bij de duratec ten opzichte van de zetec is gebeurt. die kans is er wel aanwezig.

    als je oliedop eraf draait zal deze beetje dansen. onder de dop zit de nokkenas die olie rondslingert, kan je deze zien dan zal er idd ook olie omhoog komen.
    wanneer je afremt/gas loslaat dan heb je de kans idd dat door de vacuum in je inlaat olie aangezogen kan worden. dit kan gebeuren door klepseals.

    als voorbeeld heb ik helaas alleen peugeot ervaring, daar olieverbruikers gehad. deze hebben eigenlijk altijd nieuwe motor gekregen. enkele keer zelfs de motor uit elkaar gehaald voor foto's en zelfs dan zie je niet waar het vandaan komt. inlaat zie je geen duidelijk olie zitten en de zuigerwanden zien er goed uit.

    als de vorige berijder met koude motor direct in de toeren jaagt dan zouden de zuigerveren kunnen slijten en/of krassen leveren aan de zuigerwand. met gevolg dat de een meer verbruikt dan de andere.

    persoonlijk heb ik 5 jaar en 100.000km een 2.0duratec gehad. die ik al koud op zijn staart heb getrapt. elk jaar netjes nieuwe olie erin. met 230.000km op de teller heb ik hem weggedaan.
    nooit tussendoor olie bijgevuld. verbruik van 0.5 tot liter per beurt misschien gehad. zelfs domme fout mee gedaan door naar multiriem geluid te luisteren op 2000rpm terwijl de olie net heb afgetapt. heeft de motor nog geen schade. gekke van alles is dat andere met dezelfde motor een olieslurpert hebben en ik niet zuinig ben geweest maar wel zonder problemen 5jaar lang gereden
     
  10. Eerlijk gezegd begrijp ik niet waar je je druk om maakt ...
    Een verbruik van 1 liter op 5000 km valt ruim binnen de norm van toelaatbaar olie-verbruik, het betekent dat je dus binnen de verversingstermijn van 15.000 km 2 keer 1 liter moet bijvullen.
    Zolang de motor goed loopt zou ik gewoon elke 2500 km 0,5 l. bijvullen en lekker doorrijden ...
     
    Marco Morello vindt dit leuk.
  11. 1 liter op 5000km valt nog wel mee. Maar ik lees dat je nooit boven de 4500 rpm komt.... Af en toe doorhalen naar 6000rpm vinden ze wel lekker hoor. Komt de zooi ook los. Juist door relatief laag in de toeren te blijven zitten, koekt de boel wel aan. Verder een echte oplossing behalve bijvullen en in de gaten houden heb ik niet. Er zijn tal van oorzaken waarom een auto olie verbrand.
     

Deel Deze Pagina