P0420 Ford Focus 2006

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door DatWagon, 14 aug 2017.

  1. Beste forumleden,

    Ik heb sinds een kleine 2-3 weken sinds ik op vakantie ben geweest (en dus getankt heb in Slovenie) dat mijn motor-lampje ging branden. Ik ben nu thuis en ik heb net gekeken wat het precies betekende, blijkbaar is gaat het om de error code P0420. Nu heb ik gelezen dat dat kan komen door verschillende oorzaken zoals dat de katalysator niet werkt. Ik heb zowat alles nagekeken en alles werkt dus normaal. Het enigste wat er anders was, was dus de benzine van wat lagere kwaliteit. Ik heb geprobeerd d.m.v. een OBD2 scanner de fout te wissen, maar tevergeefs is die dus gewoon weer terug gekomen na het opnieuw starten van de auto. Hoe zou ik dit eventueel kunnen oplossen?
    Alvast vriendelijk bedankt!
     
  2. DTC code P0420 wijst in de meeste gevallen op een defecte katalystor. Grote kans dat de mindere kwaliteit brandstof de nekslag is geweest voor de katalysator. Dat de foutcode na het wissen meteen terugkomt wijst erop dat de fout permanent aanwezig is.

    Je geeft overigens niet aan om welk motortype het gaat. In geval van de 1.4/1.6 Duratec benzinemotor is de katalysator geintegreerd in het uitlaatspruitstuk. In geval van een defecte katalysator moet dus het gehele uitlaatspruitstuk worden vervangen. Dit is over het algemeen een vrij kostbare aangelegenheid.
     
  3. Het gaat inderdaad om een 1.6 Liter benzinemotor. De Katalysator is iig. niet stuk zover ik weet. Dit gebeurd namelijk elk jaar, wanneer ik dus daar tank komt het lampje tevoorschijn. Nu heb ik dus 2x bijna de hele brandstoftank leeggehaald dmv. terugrijden naar Nederland. Dan heb ik dus ook in Oostenrijk en in Nederland getankt, het zou dus ook weg moeten zijn als ik het goed heb. Stel het ligt aan de kwaliteit van het brandstof, hoe zou ik dat dan kunnen verhelpen?
     
  4. in nederland hebben we ten eerste een bijzonder goeie kwaliteit benzine ten op zichtte van andere landen.

    was/wou lang verhaal typen maar denk niet intterressant.
    dus hou ik het kort. zonder komplete freece frame data kun je niks zeggen wat er mis is.

    denk dat je altijd 95 tankt. dan is mijn advies tank 98 of hoger. dit kan naast extra km op een volle tank die je extra kan rijden ook een oplossing zijn dat brandstof van beter kwaliteit is en dus geen probleem hebt
     

Deel Deze Pagina