1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Help! Distributieriem verschoven

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door slim666, 26 jul 2017.

  1. #1 slim666, 26 jul 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 jul 2017
    Er is vandaag iets misgegaan tijdens de vervanging van de distributieriem van de Focus van mijn zoon. Tijdens het losdraaien van de bout van de krukaspoelie
    is hij een paar tanden versprongen.
    Ik heb nu twee probleempjes: De bout is nog steeds niet los en hoe krijg ik de krukas weer correct op tijd t.o.v. de nokkenassen?

    1. Krukas blokkeren met bout en bout van poelie losdraaien?

    2. Wie kan mij vertellen hoe de krukas weer in de juiste positie te krijgen? Nokkenassen staan nog correct t.o.v. elkaar.

    Degene die het mij dit duidelijk kan uitleggen zal ik eeuwig dankbaar zijn!

    Gr. Frans

    Het is een Focus 1 1.6 uit januari 2005
     
  2. Ik weet niet exact hoe je nokkenassen staan en hoe deze moeten staan.

    Maar normaliter zou je cilinder 1 op het dode bovenste punt moeten zetten.
     
  3. Om te beginnen is het wel handig om te vermelden om welk type motor het gaat.

    Maar om je een idee te geven zou ik persoonlijk het volgende doen:

    1. Oude distributieriem verwijderen zodat de pulleys vrij kunnen draaien.
    2. Nokkenassen op tijd zetten en blokkeren met het voorgeschreven blokkeer gereedschap.
    3. Krukas op tijd zetten en blokkeren met het voorgeschreven blokkeer gereedschap.
    4. Startmotor verwijderen en het vliegwiel blokkeren met een hiervoor geschikt blokkeer gereedschap.
    5. Wanneer de nokkenassen en pulleys op tijd staan kunnen de blokkeer tools worden verwijderd. Deze tools zijn alleen bedoeld om de timing te bepalen en niet om kracht op te zetten tijdens het demonteren/monteren van de pulley bouten.

    Vervolgens kan je de krukaspulley bout los draaien. De krukas wordt hierbij volledig geblokkeerd op het vliegwiel d.m.v. de blokkeertool op de positie van de startmotor. Afhankelijk van het type motor kan de krukaspulley bout zeer vast zitten. Een zware slagmoertol is dan geen overbodige luxe.
     
  4. Laatst ook bij een caddy gehad dat hij versprongen was.
    Had de nokkenassen geblokkeerd en toen de krukas op tijd/merktekens gezet en de boel vervangen.

    Krukasbout wou toen ook niet los.

    Als de krukaspoelie uitsparingen heeft hier wat inzetten voor hem vast te zetten en dan de bout los proberen te krijgen met een luchthamer.
     
  5. Ja, dat was mijn fout ook, ik had de nokkenassen geblokkeerd en toen versprong de riem op de krukaspoelie.
     
  6. Dan heb je geluk gehad dat de nokkenassen (het deel waar de blokkeer tool tussen wordt gelegd) niet zijn gebroken. Je zal niet de eerste zijn waarbij dat gebeurd.
     
  7. Ik had intussen ook begrepen dat de stift niet bedoeld is om te blokkeren om de poeliebout los te krijgen. Ik ga eerst de bout proberen los te krijgen door het wiel weer te monteren en dan in de versnelling en de handrem er op.
    Dan de poelie 5 tandjes terugzetten en dan de krukas in juiste positie zetten en kijken of de nokkenassen ook weer in de goede positie staan. Zo niet, plan A.
    Ik heb zelf zo'n zelfde focus gehad en toen ging het goed, waarschijnlijk vandaag een black-out gehad.
     
  8. #8 dutchguy, 26 jul 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 jul 2017
    Je bent perse alle tools nodig voor deze motor.
    Dus stift voor de krukas en blokkeer tool op de plek van de startmotor.
    De plaat voor de nokkenassen kan je met een beetje creatieviteit ook anders oplossen.

    Dit omdat het krukas-tandwiel geen spie heeft.
    Dus haal maar een timing-tools-set voor Ford.
     

  9. Helemaal juist,
    De 1,4 en 1,6 zijn de yamaha motoren en deze hebben inderdaad geen spie op het krukastandwiel, daarom je ook de bout mee moet vervangen want is een rekbout, ook belangrijk om deze correct aan te trekken, dus op koppel + ° hoekverdraaiing
    De grotere 'echte ford' zetec motoren 1,8 en 2,0 hebben wel een spie op het tandwiel en kunnen dus als je echt wil zonder speciaal gereedschap, echter om de riem correct te spannen is het absoluut aangeraden om de gereedschappen te gebruiken
     
  10. Ik heb vanmiddag het kleppendeksel verwijderd en heb intussen ook een timingset welke bestaat uit de plaat voor de nokkenassen en BDP stelpen. Helaas geen krukas blokkeer tool.
    Toen ik een twee dagen geleden aan de focus begon dacht ik het boek wat ik heb gekocht toen ik zelf een focus had te kunnen raadplegen maar ik kan het nergens meer vinden. Ik hoop de antwoorden op mijn vragen hier te kunnen krijgen omdat ik geen tijd heb om eerst nog een boek te gaan bestellen.

    Mijn vragen.

    Hoe weet ik de correcte stand van de nokkenassen? Ik had wat afbeeldingen gezien maar had verwacht dat de sleuven uit het midden zouden zitten en er maar één mogelijkheid zou zijn om de plaat te plaatsen. Er zijn nu twee standen om de plaat te plaatsen, zoals ze nu staan en beiden 180 graden gedraaid.

    Valt de BDP stelpen in een uitsparing van de krukas of moet je hem er voorzichtig tegen aan draaien? Ook hier heb ik twee mogelijkheden, hij bepaal ik de arbeidsslag?

    Op het moment dat de nokkenassen goed staan en de krukas in de juiste positie geblokkeerd is, kan dan de distributieriem er op?

    Alvast bedankt!
     
  11. Zonder goede blokkeer tool op het vliegwiel gaat het je nooit lukken.
    Je krijgt de krukas bout niet los of vast zonder de zaak te verdraaien.
     
  12. Kan ik van iemand omgeving Eindhoven tegen vergoeding een blokkeertool voor een dag of twee lenen?
    Voor Zetec-SE 1.6.
     
  13. Krukas poelie bout heb ik 2 keer niet los kunnen krijgen zonder een paardenmiddel te weten gebruik maken van de startmotor en een lange sleutel en goede dop op de bout van de krukas.
    Nokken assen wat los nemen, ontsteking los, bijv momentsleutel met degelijke dop 18 op de bout, kort starten, herhalen tot de bout los is.
    Dit lukte 2 keer goed, in beide gevallen zat de bout absurd vast.
    Blokkeren vliegwiel deed ik met een koevoet, liet ik WEL een ander vast houden. Rekbout vond ik eng daar het net leek of deze nog veel verder aangedraaid moest worden.
     

Deel Deze Pagina