1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hulp bij programmeren verlichting

Discussie in 'Electronica' gestart door Pixeltje, 10 jul 2017.

  1. Hallo! Ik ben sinds vorige week de trotse berijder van een Focus ST-line hatchback en het is een heerlijke auto maar ik stoor me aan één ding;

    in de automatische stand werkt overdag alleen de DRL voor, de achterlichten zijn daarmee uit. In de 'dimlicht' stand werkt de verlichting uiteraard volledig, maar bij het uistappen waarschuwt de focus mij dat de lichten nog aan zijn. Aangezien ik altijd met verlichting aan rijd komt het er dus op neer dat ik bij het uitstappen alsnog de lichtschakelaar op uit of auto zet, en bij het instappen weer op dimlichtstand.

    Ik zou het fijn vinden als ik die schakelaar gewoon lekker op dimlicht kan laten staan, en bij het op slot doen van de auto na 20 sec (net als nu) de verlichting automatisch uitgeschakeld wordt. Ik begreep dat dit wel mogelijk is, maar ik heb zelf geen ervaring met auto-elektronica en aangezien het de enige aanpassing is die ik voor ogen heb leek het me ook wat overdreven om hiervoor hardware aan te schaffen.

    Is er iemand op het forum die wél ervaring heeft met de Forscan en FoCCCus (??) software en bereid is om me te helpen? Desgewenst uiteraard tegen vergoeding en anders neem ik een lekker biertje voor je mee?
     
  2. #2 trucker0werner, 10 jul 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jul 2017
    je kan idd via focccus punt 16 wijzigen van "led drl" naar "always headlight"
    of dit het gewenste resultaat geeft is tweede.

    wat ik wel lees is dat beveiliging van de fase 2 sterker is dan fase 1
    dus of je instelling nu wel aan te passen zijn betwijfel ik
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=43081

    maar als je verlichting op automatisch zet heb je er toch ook geen last van.
    zo heb ik het bij mij wel staan in ieder geval.
    drl overdag en snachts schakelt hij automatisch over naar dimlicht.
     
  3. Bedankt voor je reactie! Wat bedoel je met 'of dit het gewenste resultaat geeft is een tweede'? Is er iets wat ik over het hoofd zie hiermee?

    Ik weet dat de dagrijverlichting vóór wel werkt, maar achter voer ik dan geen verlichting en dat vindt ik niet prettig, ook het omschakelen in een tunnel hoeft van mij niet. Liever gewoon altijd dimlicht dus..
     
  4. De functie "Always Headlights" zorgt er voor dat de dimlichten altijd branden, of de schakelaar nou op "0", "Dimlicht" of "Auto" staat. Je kunt de schakelaar dan dus op "Auto" laten staan, dan branden tijdens het rijden altijd je dimlichten (en het achterlicht) en het gaat vanzelf uit wanneer je de auto afsluit. Dat is ongeveer wat je wilt geloof ik.

    Je kunt na deze aanpassing niet de schakelaar permanent op "Dimlicht" laten staan, dan zal het licht niet automatisch uitgaan na afsluiten van de auto en krijg je gewoon het waarschuwingspiepje te horen. Net als nu dus.

    Op "0" laten staan heeft ongeveer hetzelfde effect als "Auto" alleen kun je dan volgens mij niet de grootlichten of mistlichten inschakelen zonder de schakelaar eerst naar "Dimlicht" of "Auto" te draaien.

    Maar samenvattend, deze instelling wijzigen en de schakelaar op "Auto" laten staan doet dus zo ongeveer wat jij wilt. Het enige nadeel is dat je dan de lichten niet geheel kunt uitschakelen zolang het contact aan staat, je kunt hooguit terug naar "Stadslicht".

    Dit is hoe auto's in landen als Zweden standaard afgeleverd worden. Ik heb de instelling ook aangepast en ik ben er blij mee, dat nadeel heb ik in praktijk nog geen last van gehad.

    Ik zou je hier best mee willen helpen maar ik woon niet echt in de buurt en ik heb geheel veen ervaring met de Fase 2 (heb zelf een Focus 3 Fase 1). Geen idee in hoeverre dit veranderd is.
     
  5. Dat is drl voor 2 lampen van rond de 20watt. En achter niks. Zo hoort drl te zijn.

    Enige is de vraag of het aan te passen is ivm fase 1 wel lukt en bij fase 2 het niet zeker is ivm de bebeiliging van de software
     
  6. Ja precies, zoiets schreef je ook in het 'even voorstellen' forum, en is inderdaad waar ik naar op zoek ben.

    Hmm, hier las ik vanmorgen ook over. Kennelijk is de beveiliging verbeterd bij de Focus 3 mk2, maar voor zover ik kan zien is het programma FoCCCus al een tijdje niet meer aangepast. In diverse threads van een tijdje terug wordt melding gemaakt van een versie 0.8.6, en dat is voor zover ik kan vinden nog steeds de vigerende versie. Dat zou betekenen dat dit (vooralsnog) niet aan te passen is op de mk2.

    Even afwachten dus nog, anders vraag ik binnenkort de dealer of zij dit aan kunnen passen. Ergens moet het mogelijk zijn als de auto's in andere landen zo standaard geleverd worden..
     
  7. Ik heb wel gelezen dat sommige met focccus iets met de fase2 hebben gewijzigd maar hoe en wat weet ik niet.
    Anders zou je [MENTION=142]JW[/MENTION] kunnen vragen.
    Bij clubligistiek en dan diensten zie je wie de dienst aanbied voor de wijziging.
    En idd 0.8.6 is iets van eerste half jaar van 2016.
    Wue weet kan je met de ucds iets meer is denk iets krachtiger en word meer geupdate. Nadeel kost geld in aansxhaf en gebruik
     
  8. Dank je , ik heb een berichtje gestuurd naar pd3jcw, hij staat in het dienstenforum aangegeven als iemand die met UCDS overweg kan.
     
  9. [MENTION=37910]Pixeltje[/MENTION] ik kan het ook voor je proberen. Heb ook UCDS en zit de komende anderhalve week nog in de buurt van Amersfoort. Hilversum om precies te zijn.
     
  10. [MENTION=37910]Pixeltje[/MENTION]. Heb je al eens gecontroleerd of je lichten inderdaad aanblijven als de lichtschakelaar op dimlicht staat en je de deur sluit?
    Ik heb een Focus 3.2 Titanium. Ik heb geen DRL, maar wel de standen uit/parkeerlicht/dimlicht-grootlicht en Auto op de lichtschakelaar. Ik wil overdag ook altijd met dimlicht rijden, dus de stand Auto gebruik ik niet. Omdat dat irritante geluidssignaal klonk wanneer ik de motor uitzette met de lichtschakelaar op dim/grootlicht was ik ook in de veronderstelling dat het licht bleef branden na het afsluiten van de auto. Maar dat is dus niet zo. Het licht gaat bij mij gewoon uit. Dus laat ik de lichtschakelaar gewoon in de dim-/grootlichtstand staan. Dat irritante geluid zorgt er in ieder geval wel voor dat je snel uitstapt en het portier sluit. Eigenlijk dient dat geluidssignaal bij mijn auto nergens voor omdat het licht uitgaat wanneer je het portier sluit. Staat de schakelaar op parkeerlicht, blijft het parkeerlicht wel branden wanneer ik het portier sluit. Ik heb mijn auto niet nieuw gekocht, dus misschien heeft de vorige eigenaar iets laten aanpassen. Probeer het maar eens.
     
  11. [MENTION=37643]HarrieD[/MENTION], dat is een goede. Ik zal er eens naar kijken vanmiddag.
     
  12. #12 Teigetje, 16 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 dec 2017
    Ik heb zo ongeveer hetzelfde gedrag als HarrieD.
    Ik laat de schakelaar standaard op Aan/Dimlicht staan.
    Bij het uitstappen klinkt het irritante geluidssignaal.
    Als het licht/overdag is, gaan de lampen uit zo gauw ik hem op slot doe.
    Als het donker/avond is, dan gaat de "coming home" tijd lopen. Na de "coming home" tijd gaan de lampen gewoon uit.
    (Nog nooit met een lege accu gestaan hierdoor :) )

    Ik ben echter wel op zoek naar een manier om het nutteloze geluidssignaal uit te krijgen.
    Heeft iemand daar nu al een oplossing voor of moet ik dan naar de "Always headlights" stand toe?
     

Deel Deze Pagina