1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vibratie rond 100 km per uur

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Sander1976, 13 jun 2017.

  1. #1 Sander1976, 13 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jun 2017
    Mijn Focus 3 uit 2013 heeft een rare vibratie.
    Het is in de 6e versnelling het duidelijkst voelbaar als ik iets harder dan 100 km p/uur rijdt.
    In eerste instantie dacht ik aan banden uitlijnen balanceren of iets, maar als ik zonder handen aan het stuur hard rem of optrek dan is gaat hij kaarsrecht zonder problemen.
    Dus denk dat het daar niet te zoeken is.

    Als ik in 6e versnelling 80 rijdt dan voel ik de vibratie niet.
    Als ik boven de 100 kom dan voel je het in de 6e versnelling duidelijker dan dezelfde snelheid in zn 4e of 5e versnelling.
    Stuur trilt ook niet. Geen trilling te voelen aan koppelingspedaal.
    Auto heeft nu 150.000km gelopen en is een 1.6 tdci econetic 105pk versie.
    Iemand een idee ?
     
  2. Toch banden laten balanceren​.

    Daf de auto niet opzij trekt met accelereren of remmen zegt hooguit iets over de uitlijning van de auto, niet over de balans van de wielen.
     
  3. Balanceren zijn de kosten niet.
    Dat laat ik wel doen. Hopelijk helpt het.
    Bedankt voor je reactie.
     
  4. Bij 150k km kan het ook geen kwaad om de schokbrekers te vervangen. Slechte schokbrekers kunnen ongelijkmatige slijtage van de banden veroorzaken.
     
  5. Ik had dit bij mijn vorige auto bij 90kmph. Zat in de (goedkope) banden die de dealer erop had geschroefd. Was gemakkelijk te bepalen want met winterbanden had ik er geen last van. Toch opnieuw uitbalanceren was de oplossing.
     
  6. Hoi Sander ik heb/had het ook. Heb van alles geprobeerd uitlijnen / uitbalenceren/ bandenwissel etc. Zelfs nieuwe titanium stoelen gekocht alles help niet.
    Waar ik wel uit ben is hoe je zit in de stoel (zo recht mogelijk) en bandenspanning niet te hoog. Ook heb ik het gevoeld dat het wel eens vanuis de motor kan komen (schokkerig) mede omdat het er niet altijd is namelijk. Een proef wat je kan doe is harder gaan rijden want dan is het ook wel als het goed. Ik hou het inde gaten ben al 2 jaar aan het zoeken en kan het niet vinden.
     
  7. Als het puur in de 6de is. Zou ik zeggen check de motorsteun.
    Banden lijkt me sterk ivm je dan in elke versnelling moet voelen.
     
  8. Probleem ook gehad met mijn vorige auto, waren 2 wielen verkeerd gebalanceerd met nieuwe set banden, beide precies dezelfde afwijking. Balanceerapparaat niet goed gekalibreerd... dus ook trillingen rond de 135.
    Na opnieuw balanceren probleem weg.
     
  9. Problemen met de banden zijn makkelijk uit te sluiten, door de (niet-trillende) winterbanden van een forumlid uit de buurt te lenen.
    Dat kost niets en geeft direct uitsluitsel.

    Aandrijf-as is ook nog een mogelijke oorzaak.
     
  10. Heb inmiddels 4 nieuwe banden. Helaas zit het er nog.
    Lijkt ook wel bij lagere snelheden te voelen.
    Binnenkort maar even langs de garage voor verdere inspectie.
     
  11. Heb het zelfde probleem gehad bleek uiteindelijk een droge binnenste homokineet te zijn deze voorzien van nieuw vet en probleem was weg.
     
  12. heb zelf dat ik het goed voel bij 45km/h dan 90km/g en 120km/h
    enige is dat dit vooral bij koude banden zijn. me auto staat schuin op de banden. ene kant op trottoir en andere kant op de weg. dit is ook niet fijn voor de banden.
    echter zijn ze goed warm heb ik nauwlijks last van.

    moet wel zeggen wil ze wel op de wagen balanceren of x in ieder geval achter de remschijven goed schoonmaken zodat remschijf netjes vlak tegen aan ligt zodat me velg ook zo recht mogelijk erop zit gevolg minder vibratie
     
  13. Cold spot "syndroom". Door het stilstaan een vlak deeltje op de band. Als de band door het rijden warm wordt verdwijnt het vlakke stukje en is de band weer mooi rond.

    Verstuurd vanaf mijn ME173X met Tapatalk
     
  14. cold spot syndroom nooit van gehoord maar je kan het zo idd noemen.
    echter wordt leuk als een showroom auto jaar op dezelfde plek staat en dan proefrit meemaken. heb je het ook, echter dat gaat niet zomaar weg en kans op 4nieuwe banden is aanwezig. door lig plekken heet het bij mensen als ze te lang liggen.
     
  15. Zijn de velgen nog recht?
    Daar kunnen ook trillingen van komen.

    Hoe goed je je banden ook balanceerd

    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
  16. Onbalans in de aandrijf assen is ook een voorkomend probleem, krijg je ook irritante trillingen van.
    Verder idd goed motorsteunen en versnellingsbak steunen controleren.
    Als de motor onder spanning op de steunen ligt krijg je ook trillingen, het wil dus wel eens voorkomen dat wanneer je de bevestigingsbout op de steunen een paar slagen los draait en dan de motor even laat lopen dat de steunen zich opnieuw kunnen zetten, vervolgens de bouten weer vast zetten.
     

Deel Deze Pagina