Focus mk3.1 (stofzuiger)slang voor blok?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door fordfocus40, 13 jun 2017.

  1. Heb een mk3.1 focus 182pk uit 2011,

    Sorry voor mijn ondeskundige uitleg maar weet niet wat het is;

    Als de motorkap open is, en dan Van bovenaf gezien, zit er tussen de radiator en motorblok een harde kunstof (soort geribbelde stofzuiger slang).
    Deze komt van onder (meen de turbo??!) af, die gaat dan onder andere slangen (oa luchtfilterslang naar blok) door naar de onderkant van de paravaan als ik het goed zeg.


    Was is de functie van die slang?
    Alleen koeling? Lucht stroom? Sportiever geluid? Koeling voor verntilater die
    na-draait na stuk rijden?

    Ik krijg namelijk geen foutmeldingen als ik de slang los koppel,hij lijkt alleen stiller en fijner te rijden met slang los....



    Graag hoor ik van jullie
     
  2. Je omschrijving is wat erg summier. Gaat het bijvoorbeeld om een benzine of een diesel?
    Als het gaat om een diesel en ik probeer me een beetje een beeld te vormen vanuit je verhaal dan beschrijf je de slang tussen intercooler het inlaatspruitstuk. Aan de achterzijde komt op ditzelfde inlaatspruitstuk de buis vanuit de EGR aan vanonder de paravaan.
    Wellicht lijkt de motor soepeler te lopen met losse slang zolang de motor stationair draait, maar zogauw je zou gaan rijden, dan gaat het toch echt mis Die turbo zit echt niet voor niets onder de motorkap.
     
  3. Slang is van de sound symposer, zorgt voor het sportieve geluid in de auto. Dus idd stiller als je hem afkoppelt. Ik heb dat hele ding verwijderd ;)
     
  4. Sorry, gaat om een focus 3.1, 182pk. Benzine ecoboost uit 2011

    Lijkt erop sta het idd alleen voor een volle geluid is als de buis is aangesloten en verder niks.
    Als ik hem eruit haal, dan krijg ik geen foutmeldingen of ander benzine verbruik?
    Of dat de koeler/ventilator niet of later aangaat en korter of langer draait?


    Dus puur alleen/voller / sportiever motor geluid?
     
  5. Er zijn er hier meer die hem hebben verwijderd. Sommigen zeggen dat de motor daarna iets beter presteerde.
    Als ik het goed heb begrepen moet je hem wel afdoppen, maar verder kan het geen kwaad.
     
  6. #6 fordfocus40, 15 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 jun 2017
    Heb net op you tube gezocht en idd een sound composers voor geluid sportiever te maken,
    Ik ga hem verwijderen, slang eraf rijdt hij rustiger en fijner
     
  7. Zou iemand een foto willen maken waar dit precies zit?
    Ik heb een mk3.1 benzine en wil dit ook proberen.
    Stiller in de auto is altijd beter. :-)
     
  8. Toch jammer dat ik dit gelezen heb, was zon mooi geluid. Maar is dus nep... en nu irriteert het me ook:).


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  9. Daarom rij ik nu ook met RS3 luchtfilterhuis :P
     
  10. #10 aprate, 17 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jun 2017
    [​IMG]

    De sound symposer is aangegeven in het paars, deze wordt afgekoppeld van de blauwe slang. De blauwe slang kun je laten zitten maar moet wel afgedopt worden met een aluminium dop, als je er een plastieken dop in doet kan deze er uit schieten!

    De groene slang loopt via het brandscherm naar binnen. Deze zou je bijvoorbeeld aan de kant kunnen leggen met een tyrap vastmaken aan de luchtfilter behuizing en een propje erin voor de valse lucht.
     
  11. Wat een geweldige foto. Laat niets te wensen over. Thx!

    Ik heb net even staan meten, de blauwe slang heeft een buiten diameter van 44 mm.
    Met een wand dikte van ongeveer 3 mm kom ik dus op een binnen diameter van 38 mm.

    Een Alu "hose plug" van 38 mm is prima te vinden via Google.

    De groene slang is een dunwandige en niet geschikt voor een alu dop lijkt mij.
    Propje kan, maar daar hebben ze vast ook een mooie geschikte plastic dop voor.
    Nog ff verder zoeken met Google. :-)
     
  12. #12 Davendre, 20 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 okt 2018
    ...
     
  13. #13 Davendre, 20 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 okt 2018
    ...
     
  14. dopje van fiesta st180 is gelijk aan die van de focus. zelfde motor
    echter je hoeft niks af te doppen.
    om geluid weg te krijgen dop je de ingaande pijp naar de interieur af. dan ben je direct klaar

    de soundsymposer is niks meer dan een kamer waar een membraam in zit. ene kant is je inlaat lucht en de andere kant is pijp die naar je interieur gaat.
    denk maar aan een plastic fles. de opening tegen je oor zetten. als je op de fles tikt of slaat dan hoor je dat geluid via de fles en de opening.
    zo simpel werkt de symposer

    alleen als die membraam lek of kapot raakt dan moet je idd er iets op verzinnen.

    ik heb die slang verwijdert en dat is alles.
     
  15. Wat de perfecte diameter heeft is het schuim van een kleine verfroller, heb ik er ook in gestopt
     
  16. [MENTION=22191]aprate[/MENTION], zeer duidelijke foto!
    Precies wat ik bedoel!

    Heb de 'groene' slang van de 'paarse' af gehaald en beide gaten dicht geplakt met tape stevig zodat er geen rommel in kan.


    Minder herrie met optrekken en Heb het idee dat auto soepeler en fijner rijdt
     

Deel Deze Pagina