1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motorstoring Focus 14 2001 benzine

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FocussFord01, 8 jun 2017.

  1. Halloo

    Heb afgelopen weekend een Ford Focus (14 benzine) gekocht, bj 2001. Eerste autootje met wat werk aan de buitenkant, maar daar heb ik hem juist voor gekocht, een beetje opknappen tussendoor.

    Proefritje gemaakt, auto reed(rijdt) lekker soepel, geen tikken of kraken, schakelen gaat als een warm mes door de boter, stationair blijft 'ie mooi eentonig stil lopen, ben geen expert maar motorisch lijkt hij prima in orde, onderhoudsboekje netjes ingevuld, ik ben 3e eigenaar, eerste eigenaar liet hem altijd en regelmatig bij de ford dealer onderhouden, distributie is niet heel lang geleden vervangen, geloof bij 160k inmiddels staat 'ie op 174.

    Tot vanavond het motorstoringslampje begon te branden. Niks aan het handje, parkeerde hem voor de winkel kwam 10 minuten later terug, startte de auto en toen brandde hij al. Kan niks zijn, maar wil wel graag snel weten wat het is. Nu heb ik eens bij de opel corsa van mijn moeder zelf dmv een stukje koperdraad in het zekeringenkastje te verbinden met twee zekeringen, uitgelezen. Ik heb al eens gegoogled en kan er voor een Focus niks over vinden, en meen ook toentertijd gehoord te hebben dat het alleen bij opel of iig niet bij alle merken kan. Kon wel dmv een OBD2 en laptop(?) kabeltje, ik dus net daar weer op gegoogled en vond ook obd stekkertjes icm bluetooth en een app op je telefoon. Lijkt me niet dat dit laatste werkt, maar nooit geschoten is altijd mis. Toch?

    Mijn vraag dus, heeft iemand tips om de auto uit te lezen?

    Bvd
    Mike
     
  2. #2 StephenV, 8 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jun 2017
    Welkom op het forum

    Met de juiste app zou het moeten kunnen.

    De telefoons van tegenwoordig zijn net computers.

    En betreft distributieriem zou ik even kijken in welk jaartal die is vervangen.
    174k km in 16 jaar is niet bepaald veel dus zal je interval daarvoor eerder om de zoveel jaar zijn 8 jaar dacht ik

    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
  3. Motorstoringslampje is vaak de katalysator of lambda-sonde, maar kan ook met de ontsteking te maken hebben, bobine wil nog wel eens defect gaan, als nog de originele is dan zou dat best kunnen ook bougiekabels zou kunnen of bougies! Je kunt ook de auto laten uitlezen bij speciale bedrijven kost vanaf ca. 25 euro dan weet je meer! Blijf er niet mee rijden, want anders kun je je kat kapot rijden! Nu vervangen van de bobine als die het is gaat het lampje na enige tijd vanzelf uit, hoeft niet gereset te worden als alles goed is!
     
  4. Forscan werkt bij mij goed op de telefoon icm een ELM327.
     
  5. Stond al op het punt precies deze adapter te bestellen, nu zeker dan, bedankt voor je reactie :rock:

    Krijg hem morgen binnen dus ben benieuwd. De dingen die jij opnoemt, Henry, klinken mij best te doen op mijn zaterdag middag dus hoop dat het inderdaad iets kleins is.
     
  6. Dankje!
    De distributie is twee jaar geleden vervangen, daarvoor heeft er 7 jaar tussen gezeten. Bij de opel was het bij motorstoring de distri die versprongen was, kleppen krom en kon zo de schroot op. Dacht hier dus gelijk aan toen ik vanavond de storing zag maar de distributie lijkt mij vrij in orde, heb er ook gelijk naar gekeken maar voor zo ver ik kon zien waren de riemen nog goed, zagen er vrij nieuw uit, ook geen slijtage of scheurtjes
     
  7. Als de distributieriem versprongen is merk je dat wel in het lopen van de motor. Ik verwacht eerder wat in de richting van de ontsteking of uitlaatgassen.
     
  8. Auto loopt nog steeds glad? Reken dan maar op een katalysator die is gaan hemelen. Behalve een nwe kopen, kun je nog proberen om een spacer tussen de kat en de achterste lambdasonde te plaatsen. Uiteraard wel eerst de DTC code(s) wissen met bijv. Forscan (light).
     
  9. Ik had verleden week ook een motorstoring lampje branden. Heb even de accu los gemaakt, en alle kabelaansluitingen en contacten met contact cleaner schoongemaakt. Tot op heden is het niet terug gekomen.
     
  10. Heb de elm inmiddels ontvangen en gelijk in de auto gedaan, krijg het niet aan de praat. Probeer het met de demo versies van Torque en Forscan maar krijg niks te zien, de Torque app laat alleen een grafiek zien van de acceleratie maar die blijft rond de "0,1-0,3" steken, zelfs bij volgas optrekken en stationair draaien. Als ik in de Torque app de foutcodes wil bekijken staat er niet verbonden met ecu...
     
  11. Welke telefoon heb je en welke ELM heb je?
     
  12. Sony Xperia XA ook al geprobeerd met Asus Zenpad 10. 1
     
  13. Volgens mij werkte dat dongel ding ook pas met de focus vanaf 2003. Mijn buurman heeft zo'n ding en die werkt ook niet op mijn focus van 2002. Toen heb ik hier op het forum ergens gelezen dat het niet werkt op een focus van 2002. Weet niet meer precies waar het staat.
     
  14. ELM327 Mini trouwens.

    Het linker groene en rechter rode lampje werken wel alleen het middelste lampje gaat niet aan. Torque blijft proto's controleren maar stopt met een foutmelding. "Unable to find ecu protocol, please check your ignition or send log to the developer"
     
  15. Is niet waar. Bij mijn MK I uit 1999 met een 2000 Ecu werkte het perfect.
    Het kan in de dongle zitten (chinese crap). Of je verbinding is niet goed.
    Voor Apple heb je dongle met wifi nodig, voor Android etc. een Bluetooth dongle. Wel is het belangrijk dat je je telefoon expliciet verbindt met de dongle. Dus opzoeken in je telefoon en dan connecten.
     
  16. pb me even je email, heb wat voor je ;)
     
  17. Dit doe ik, de tel verbindt ook prima met de dongel, het lijkt of het in de verbinding tussen de dongel en de auto ligt.

    Had op een engelse site gelezen dat het J1850VPW (?) protocol vaak gebugt is en dat het daarom niet zou lukken, of de dongel is inderdaad chinese crap. :badgrin:
     
  18. hoomer was zo aardig om de focus uit te lezen voor me! Super bedankt nog hiervoor! :rock: Fout bij de bobine, zag er net vervangen uit dus misschien in de kabels/bougies, net voor sluitingstijd nieuwe gehaald en er net opgezet, kijken of het beter is, motorstoringslampje was, zal je net zien, onderweg naar hoomer spontaan uitgevallen.

    Door de schade die vreselijk is "weggewerkt" kreeg ik nog een showtje met de polijst machine, kon mijn ogen niet geloven, alle schade was weg en kon mezelf gewoon weer zien in de lak. :lol: Zo'n zelfde starterskitje opgezocht dus die ook maar bestellen. :lol:
     
  19. Graag gedaan ;) en ja die focus.... daar gaan je handen gewoon van kriebelen om er met een dap overheen te gaan :P
     
  20. Blij dat het opgelost is. Ik had zelf eerst ook een ELM327 mini maar deze wilde ook mijn Focus (2001) niet uitlezen (kon niet connecteren met ECU). Daarna heb ik een duurdere OBDLINK gekocht die wel perfect en snel werkt.
     

Deel Deze Pagina