1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lekke krukaskeerring 1.6 tdci

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door StefanA, 31 mei 2017.

  1. #1 StefanA, 31 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 mei 2017
    Ruim een half jaar rij ik met veel plezier in mijn 1.6 tdci Focus maar gisteren vond ik een klein plasje olie onder de auto. Hiermee ben ik gelijk naar de garage geweest en daar is de auto op de brug geweest.

    De hele onderkant van het blok zat aardig onder de smurrie en na wat schoonmaken en stationair laten lopen lijkt er nu op de dat de krukaskeerring tussen het blok en de bak lekt.

    Nu zag ik bij het controleren van de olie dat het pijl toch wel erg hoog staat:
    [​IMG]

    Nu denk ik dat de oorzaak van de lekkage ligt bij het hoge oliepijl. Kan dit zo zijn en hoe zeker is te zeggen dat het ook echt daardoor komt?
    De auto is 5.000 km terug voor een beurt geweest.
     
  2. Ik volg dit even uit interesse. Heb dit ook al eens met een andere auto gehad. Benieuwd wat de oorzaak zou kunnen zijn :)

    Groeten Rikfocusst
     
  3. Lijkt me sterk dat er olie uit de kering komt doordat het peil te hoog is. Alle olie die teveel is verbrand als grijs / zwarte rook achter de auto en dat wat niet verbrand koekt aan alle onderdelen in de motor waar je dat niet wilt. mijn advies:

    Controleer het oliepeil als de auto recht staat en een nachtje stil gestaan heeft. Na een draaiende motor oliepeil controleren is zinloos namelijk. Zorg dat je zeker weet dat er teveel in zit en haal er uit wat eventueel te veel is.

    Als je krukas kering olie lekt moet je die zeker vervangen.
     
  4. Als het oliepeil te hoog is is het zeker wel mogelijk dat keerkringen gaan lekken door overdruk in het carter
     
  5. Ja maar daarmee moet je dan evengoed die kering vervangen lijkt mij.
     
  6. lijkt mij dat ie de garage die hem gevuld heeft aansprakelijk wil stellen voor evt schade.... misschien dan een beter plan om er een expert naar te laten kijken.. ;)
     
  7. Toen ik de garage belde over het te hoge oliepijl kwam het idee dat er mogelijk diesel bij zou zijn gekomen vanuit het roetfilter ofzoiets. Daar een vervuild roetfilter zou de auto te vaak gaan regeneren waardoor er teveel diesel in zou komen (zoiets was het...)

    De meting van de foto hierboven is trouwens gedaan met een koude motor op een vlakke ondergrond.

    De olie is getest en was wel wat vervuild maar niet heel ernstig.
    De olie en het oliefilter is nu vervangen en ik hou het voor goed in de gaten. Wat me opvalt is dat de peilstok wel ellendig is om te zien of er teveel in zit omdat het deel boven de max een gladde plastic bol is die ook de kanten van de buis zal raken en dus sowieso moeilijk schoon boven te halen is.
     
  8. Maar is de krukaskeering nu ook vervangen? Want eenmaal lek zal die echt niet meer stoppen met lekken vermoed ik.

    Denk overigens niet dat in dit geval het hoge oliepeil de boosdoener is, want hij staat niet dusdanig boven peil dat de carterdruk hier van omhoog zal gaan.

    Overigens is de garage die de beurt uitgevoerd heeft waarschijnlijk schuldig aan het hoge oliepeil, want omdat deze auto een injectiestift heeft in het roetfilter zelf, is olieverdunning door diesel zo goed als uitgesloten.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
  9. Ondertussen de auto al 3 weken niet meer gebruikt door een sleutelbeenbreuk dus heb het niet echt in de gaten kunnen houden. Volgende week verwacht ik weer auto te mogen rijden en dan maar eens wat aandacht besteden aan de lekkage.
     
  10. Afgelopen week is mijn auto bij de garage geweest voor de APK, daarbij heb ik ook aangegeven dat ze even goed moeten kijken naar de olie lekkage. Ze gaven aan dat de lekkage nu minimaal was en hebben me aangeraden er eerst nog niets mee te doen.
     
  11. Heb het zelf ook recent gehad maar had het geluk dat de auto nog in de garantieperiode zit. Schijnt vaker voor te komen bij dit type motoren maar is wel een duur grapje als ik dit had moeten betalen omdat het bijna een dag werk is. Omdat de spanrollen en de distributieriem er ook uit moesten heb ik deze ook maar gelijk laten vervangen en heb alleen de onderdelen daarvan hoeven te betalen. Hij heeft pas 120000 gelopen maar voor die €150 euro heb ik het toch maar gedaan.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina