1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Additieftank

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Juco, 12 mei 2017.

  1. De additieftank veroorzaakt een motorstoring. De melding blijft telkens terugkomen. De garage geeft aan dat deze additief tank vervangen moet worden. Dit is een behoorlijk prijzig dingetje van 530 euro....
    Heeft iemand hier ervaring mee? Is mogelijk de sensor die deze melding veroorzaakt van de additieftank uit te schakelen? Of zijn er andere ideeën?
     
  2. een tankje die een motorstoring veroorzaakt :think:
    ik zou eens langs een Ford dealer gaan en kijken wat hun te vertellen hebben.

    heb je onlangs je DPF laten vervangen?
    het additief dient iedere 60K vervangen te worden en aangepast te worden in de BCM met het daarvoor bestemde diagnose/uitleesapparatuur.
     
  3. Nee, het roetfilter is niet recentelijk vervangen. Wel is enige tijd geleden het additief gevuld, geen melding. De foutmelding wordt volgens de diagnose veroorzaakt door het tankje. Dit schijnt een gesloten tankje te zijn die je als geheel moet vervangen.
    Het zou mooi zijn als de sensor van dit tankje kan worden 'uitgeschakeld' zodat de melding verdwijnt.
     
  4. #4 montagne, 12 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 mei 2017
    Geen ervaring mee maar zou me zo maar kunnen voorstellen dat dit weer andere fouten tot gevolg heeft.
    En ook gevolgen heeft tijdens de APK. Of je moet de DPF helemaal buitengebruik nemen en weg laten programmeren
     
  5. Aangezien het additief bijgevuld kan worden zal dit tankje gewoon te openen zijn.
    Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de sensor in het tankje gegoten zit en dat je daardoor het complete tankje moet vervangen.
    Heb je anders de mogelijkheid om de foutcodes hier te vermelden?
     
  6. precies.
    additief staat in contact met DPF dus als er geen additief beschikbaar is gaat de DPF foutcodes opleveren.

    goedkoopste oplossing is DPF leegmaken en weg laten schrijven.
    ik denk dat je dan ongeveer hetzelfde bedrag kwijt bent.
     
  7. €500

    Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk
     
  8. Totdat dit ontdekt wordt bij de APK en je weer een DPF moet laten installeren en hem terug moet schrijven.
    Dit is onlangs/wordt binnenkort namelijk een APK afkeurpunt (ook al is vooralsnog alleen een visuele check mogelijk)
     
  9. Volgens mij klopt dit, de garage vertelde dat de sensor vast zit in het tankje. Op dit moment is de motorstoringsmelding verdwenen. Zodra deze terugkomt zal ik naar de foutcode vragen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T810 met Tapatalk
     
  10. Zonder additief is je DPF ook ten dode opgeschreven.

    Pas ergens in 2018 toch? En zolang het een visuele check betreft, lekker belangrijk. Ander verhaal wordt wanneer ze weer gaan meten.
     
  11. precies.
    en die regel (wet) moet dan ook weer aangepast worden, geen foutcode > geen meting.
     
  12. #12 Koen Visser, 15 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mei 2017
    Additieftank stuk?

    Hallo,

    Net geregistreerd om hier op te reageren.

    Vandaag onze Focus naar de Ford garage geweest voor een storing aan het FACM systeem. Ze komen uit op een defecte vlotter in de additieftank. De hele tank moet dan vervangen worden. Duur dus!
    Is het mogelijk om de FACM-module te laten denken dat het tankje vol is? Als het een vlotterschakelaar is moet dat toch kunnen? Vul ik gewoon elke 50.000km het tankje weer bij, zou geen probleem zijn. Of zou de vlotter "intelligent" zijn.
    Of iemand ervaring met een tankje van de sloop?

    Gr. Koen
     
  13. Hallo Koen,

    Volgens mij heb ik hetzelfde probleem! De auto is afgelopen vrijdag voor een analyse naar de garage geweest. Dit tankje kost ruim 530 euro's!
    Ze moesten ook wat bij de vulpijp van de tank doen. Sindsdien is de motorstoringsmelding verdwenen. Mogelijk een los contact. Even kijken hoe lang dit goed gaat.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T810 met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina