1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 vs 2.0 motor

Discussie in 'Performance' gestart door patrick4x4, 12 mei 2017.

  1. #1 patrick4x4, 12 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 mei 2017
    Al 13 jaar rijden wij met veel plezier een Ford Focus Wagon 1600 uit 2003.
    Inmiddels al bijna 3 ton op de teller (benzine).
    We zijn op zoek naar een goedkope grote 2e auto en komen uiteraard weer op een Ford Focus Wagon uit.
    We hebben er een gezien uit 2002 met 160.000 op de teller. Dealer onderhouden en met NAP.
    Het is echter een 2 liter benzine versie.
    Onze ervaringen met de 1600 zijn goed (al komt deze soms op vakantie in de bergen iets tekort).
    Hoe is de betrouwbaarheid van de 2 liter krachtbron?
     
  2. Die 2.0 is net zo betrouwbaar en misschien nog wel degelijker.
    Waar de 1.6 16v nog weleens olie kan gaan verbruiken, waar de 1.8/2.0 (zelfde motor alleen ander slagvolume) dat eigenlijk niet doen.

    Het "zwakke" punt van de 1.8/2.0 zijn (uiteraard) de bougies, bougiekabels en bobine. Dit geldt eigenlijk voor elke Focus. Verder kunnen de thermostaathuizen nog weleens gaan lekken. Kan lang goed gaan en vervangen is redelijk te doen (koop dan wel een origineel thermostaathuis). Carterventilatie is net zoals bij de 1.4/1.6 16v een aandachtspuntje.

    En zoals bij elke focus I let op roest in de deuren, soms de dorpels en wielkastranden.

    De 2.0 verbruikt wel iets meer, 1 op 10 in de stad is normaal.
     
  3. Grappig dat je de thermostaathuis noemt. Die heeft het vorige week bij onze Focus 1600 begeven. Er zat een scheur in. Dat en een stotterende/inhoudende motor zijn de enige euvels die we in 13 jaar hebben moeten laten repareren.
     
  4. Marco,

    Het zijn eigenlijk helemaal niet dezelfde motoren. Destijds in de escorts was de 1,6 een 'echte' ford zetec motor, echter de 1,6 van de focus is een yamaha motor en er zijn wel degelijk grote verschillen, grootste verschil het feit dat d 1,6 zijn inlaat voor de motor heeft en uitlaat achter de motor in een focus, bij de 2.0 is dit juist omgekeerd.
    Volgens mij zijn de 'echte' zetec motoren 1,8 en 2.0 nog een eind beter dan de kleiner yamaha varianten 1,25-1,4-1,6 dewelken best goed zijn, echter veel te veel last hebben van olieverbruik dat indien niet tijdig nakijken / bijvullen leidt tot motorschads
    De 1,8 en 2.0 verbruiken normaal gesproken geen olie. Bijkomend voordeel van de focus in 2.0 is dat deze gekoppeld is aan een MTX75 versnellingsbak ipv de iB5
    De MTX schakelt veel fijner en is een eind beter bestand tegen hoge km standen en of misbruik.
    Heb zelf ooit een focus 1 2.0 had en de extra's die je krijgt qua rijden met de grotere motor wegen niet op tegen het iets hogere verbruik dan een 1.6
    Als je met de 2.0 rustig rijd moet je de 1,6 al bijna gaan afjakkeen om hetzelfd te bekomen en is het verbruik bijna even veel als e 2,0
    Thermostaathuis en ontsteking zijn idd aandachtspunten, echter beiden zijn geen abnormale dingen voor een auto van die leeftijd en zijn geen grote ingrepen, allebei goed zelf te doen, kost ook de wereld niet
     
  5. ik heb toen een mk1 2.0 hatchback gehad. die is toen na jaar weggegaan ivm puur de airco miste, niks meer dan dat.
    voor de rest verbruik ligt hoger dan bij de mk2 en bij de volvo 480, waren beide ook 2.0 motoren
    mk1 deed ik 1op11 mee, dat was veel snelweg. dat viel me ook een beetje tegen
    bij de andere twee deed ik met gemak 1op13. waar de focus mk2 op vakantie 1op15 aantikte

    maar is net wat je wil. 2.0 in de mk2 is wel veel sterker en fijner in het rijden dan die van de mk1
     
  6. Mk1 en mk2 2.0 zijn ook wee totaal verschillende motoren.
    Mk1 heeft een zetec motor 130pk (distributieriem)
    Mk2 heeft een dyratec met 145 pk ( distributieketting) zelfe motor als mondeo 3
     

Deel Deze Pagina