1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verkeerd slijtage banden

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door silverfang, 12 mei 2017.

  1. Hallo,

    Een vraag: ik heb inmiddels al 2 jaar mijn focus rijd top behalve heb ik problemen met mijn banden.
    Ik heb vanalles geprobeerd uitlijnen balanceren controle schokdemper(visueel) nieuwe banden etc.
    De achterband gaat naar een tijdje verkeerd slijten van de loopvlak (om en om). Gevolg lawaai trilling in de auto etc.
    Nu tijdje geleden mijn zomerbanden gemomteerd en die hebben nog meer lawaai dan mijn winterbanden.
    Zijn er meer mensen die dit ook hebben en wat is hier aan te doen?
     
  2. Cuppen de banden? Dus dat er vlakke stukjes op komen?
    Wat is je bandenspanning?
     
  3. De wagon schijnt hier veel last van te hebben. Zeker indien je zonder veel lading rijdt. Ikzelf heb er momenteel ook last van. Achterbanden cuppen en daardoor veel last van geluidsoverlast achterin. Nu heb ik Goodyear en die schijnen daar meer last van te hebben. Na zomer stap ik over op Michelin, aangezien die kennelijk iets beter zijn tegen cuppen....
    mocht er iemand anders nog een andere werkende oplossing hebben hoor ik dat graag..
     
  4. Regelmatig (1x per 6 maanden) wisselen van voor naar achter en andersom. Op deze manier slijten de voor- en achterbanden ongeveer gelijk.

    Bij het toepassen van dit 'systeem' deze wissel wel blijven aanhouden.
     
  5. cuppen van de achterbanden komt bij veel banden merken voor.
    [​IMG]
    zo ziet de band meer of meer eruit, je ziet dat de voorrand van de band hoger staat dan de achterrand

    [​IMG]
    nog een voorbeeld ervan
    mooi verhaal over het cuppen en hoe op te lossen
    het is niet makkelijk om de juiste band te vinden die geen last van heeft.
    over het algemeen zie ik het voornamelijk aan de binnenkant van de band.
    een band gebruiken die geen blokken heeft aan de binnenkant van de band wil al veel helpen. winterbanden moet je op tijd juist gaan wisselen. want 2weken en heel de winterband kan extreem gaan cuppen als ze in te warme situatie gebruikt worden.

    ik ga niet zeggen dat michelin de beste band is. maar die heb ik tot hede alleen gecuppt gezien op een bedrijfswagen



    als je idd dit je probleem is, dan kun je haast niet onderuit dan nieuwe banden
    paar dingen wat probleem kan verminderen is het volgende
    -bandenspanning niet op minimaal zetten 2.1bar is normaal maar 2.5bar bij volle belading. band tussen de 2.4-2.8bar zou probleem minder snel op kunnen laten treden.
    -uitlijning toespoor zoveel mogelijk tegen de nul aan te zetten maar wel in fabriekspecificatie blijven.
    - band kiezen die aan de binnenkant gesloten profielblokken hebben. alleen dit is moeilijk ivm je geluk en pech kan hebben met de keuze
     
  6. ja ik heb om en om vlakke stukken in mijn profiel. Maar na een tijdje voel ik ook een trilling. Wordt er gek van. bandenspanning op 2,5.
     
  7. Een gecupte band veroorzaakt herrie en trillingen

    Als de band eenmaal gecupt is krijg je dat er alleen nog uit door de band af te laten draaien vermoed ik zo maar.
     
  8. Ik heb mij ooit laten vertellen dat het cuppen te maken heeft met het soort achter as en de ophanging daarvan? Ik had er met mij Escort problemen mee, en nu met mijn mk7.5 fiesta zelfde verhaal en 4 nieuwe banden gemonteerd.
     
  9. [MENTION=16408]AKW[/MENTION]
    zie mij link in me vorige post.
    scheeld heel veel per merk/band

    maar idd starre achteras kan er eerder last van hebben dan een onafhankelijke wielophanging (zoals de focus heeft)
    waarom dat is heel simpel onafhankelijke wielophaning kun je de toespoor afstellen starre achteras kan dat niet.
    starre achteras zit voornamelijk op een bestelwagen. daar kan het komen door de stugge band en lege wagen.
     
  10. [MENTION=4637]trucker0werner[/MENTION] mocht je nog gecupte Michelins willen zien kan ik je bij mij uitnodigen. De Primacy 3 op mijn achteras zijn (licht) gecupt.
     
  11. [MENTION=3311]rfknol[/MENTION]
    dat is net een van de banden zelfde als de crossclimate die net geintroduceerd waren, die heb ik wel gemonteerd maar geen duidelijke indicatie over de kwaliteit van die banden.
    ik zeg ook niet dat michelin heilige banden zijn. maar als ik 100michelin banden monteer en 100 continental en 100 pirelli. dan was de mate van problemen bij michelin in mijn gevoel het laagst. maar dat is een mening en gevoel wat ik heb gekregen.
    het blijft toch iets persoonlijks , maar wel het bleangrijkste wat er is, band wegcontact wil ik liefst goed hebben

    zover ik me iets kan herinderen reed je ook met verhoogde bandendruk al. of was dat met de mk2

    ik heb op mijn oude focus mk2 nooit problemen gehad met de pilot sport 3, ja dat profiel op was na 40.000km hahaha
    nu op mijn focus mk3 zitten helaas maxxis onder. die liggen te stuiteren op de weg. maar dat zal nog onder garantie opgelost moeten worden.
     
  12. Nu dunlop blu response onder de fiesta, 67 db dus lekker stil. Hopen dat dat zo blijft. [MENTION=4637]trucker0werner[/MENTION] , weet jij wat voor instellingen bij het uitlijnen aan een mk7.5 fiesta gedaan moeten worden?
     
  13. Onder mijn Focus zaten ook Michelins. Die waren ook licht gecupt toen ik de auto verkocht.
    Voor mijn gevoel zat de oorzaak voor een groot deel in de versleten schokdempers.
     
  14. [MENTION=16408]AKW[/MENTION]
    de enigste instelling die gedaan kan worden is het afstellen van de toespoor voor. echter daar los je het cuppen van de achterbanden niet op.
    achteras heeft geen afstelmogelijkheid.
    [​IMG]
    achteras van mk7 als internet goed verteld. Daar kun je alleen de camber en wielvlucht afstellen op een beunmanier. Tussen de wiellager en achteras revetjes plaatsen. Vandaar beunmanier

    kijk je bij een focus of mondeo dan zie je een andere achteras onder zitten
    [​IMG]
    hier kun je wel de toespoor bij afstellen

    toespoor kun je altijd afstellen voor (stangen van de stuurbediening langer of korter maken)
    toespoor achter is alleen bij de onafhankelijke veersysteem (zie foto)
    wielvlucht en camber is bijna bij geen 1 auto af te stellen.


    voor jouw zou ik zeggen banden met regelmatig wisselen met voor. alleen hoe erg je dan op de vooras last van hebt is moeilijk te zeggen.

    denk dat het heel veel geluk is dat je er geen last van hebt
     
  15. Vraag me even af hoe je bij de achteras dan de sporing zou kunnen verstellen.

    Bij de escort kon je een reset tussen de moer van de reactie stang leggen die aan de achteras zit, maar die mogelijkheid zie ik hier niet
     

Deel Deze Pagina