1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

wat is de juiste manier om de Distributie riem te vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Fordspeed, 7 mei 2017.

  1. Beste kenners ,

    De auto is er nog niet aan toe.Maar ik zag op een Youtube video , dat bij het vervangen van de D-riem , de tandwielen van de nokken assen en de krukas , op de respectievelijke referentie punten werden gezet.

    En de riem werd zo vervangen (zonder de speciale tools - bout voor krukas /metalen strip voor de nokken as ).

    Wanneer alles nog op tijd staat , is dit een goede manier , of moet je perse de bout en de strip gebruiken ? En de nokken as cover verwijderen ?
     
  2. wat voor een motor en bouwjaar praat je over?
     
  3. De nokkenassen en krukas vastzetten lijkt mij wel verstandig. 1 tandje verzetten levert al een beroerd lopende motor op heb ik begrepen.
     
  4. Het zal vaak ook wel lukken zonder, maar waarom zou je het risico willen lopen dat het verkeerd gaat?

    Het internet staat vol met dit soort setjes.
     
  5. Als het bijvoorbeeld over een 1.6 zetec/duratec gaat dan ben je verplicht tools te gebruiken.
    Dit omdat het krukas-tandwiel spie-loos is.
     
  6. Ik heb voor mijn mk1 1.6 een Toolset gekocht om nokkenassen en krukas te blokkeren. Kostte met opsturen nog geen €30.
    Mijn advies: KOPEN!!! Niet zonder gaan lopen k...ten.
    Bovendien wordt ook de voorspanning van de riem ingesteld door de krukas tegen de blokkeringspen aan te draaien. (Stond zo in de beschrijving van het riemenset)
     
  7. Net van het weekend bij mijn 1.8 diesel ook gedaan. Netjes met het bijbehorende gereedschap voor het blokkeren en vastzetten van krukas en nokkenas en trekker voor nokkenas poelie. Vervolgens alles op moment vastgezet. Loopt weer als een zonnetje!
     
  8. Met stift een stip op een tand van het tandwiel zetten en vervolgens ook een stip op het motorblok bij diezelfde tand. Vervolgens riem wisselen en zorgen dat de stippen bij elkaar blijven. Piece of cake!
     
  9. Ok , ok een heleboel meningen.Ik heb een FoFo 1.1 uit 2000 - ZetecSe 1.6 benzine.

    Als ik het goed begrijp moet je bij deze motor dus de Tool set gebruiken.

    [MENTION=3474]Chris[/MENTION]syboy , welke tool set bedoel jij ?Zit er ook de metalen strip bij om de nokkenas op tijd te zetten ?

    Bedoelen jullie de tool om de tandwielen te vergrendelen zeg maar ?Moet dan ook de cover van de nokkenassen worden verwijderd ?

    Of is het alleen maar de boel vastzetten met de krukas bout en de nokkenas tandwielen ?

    Bedankt voor de reacties
     
  10. Dat werkt alleen als het krukas-tandwiel een spie heeft!
     
  11. Een even een nieuwsgierig vraagje tussendoor. Hoe makkelijk verdraait de boel eigenlijk?
    Niet dat ik van plan ben om het zelf te gaan doen.
     
  12. #12 Chrissiboy, 8 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 mei 2017
  13. Heeeel gemakkelijk.

    NIET zonder speciaal gereedschap doen!!!!
     
  14. Of je draait geen enkele bout los en klooit net zo lang tot de riem erom ligt en je markeringen op de juiste plaats staan. Het lijkt mij een slecht idee, maar het kan!
     
  15. Snij de oude distributieriem doormidden, terwijl hij nog gemonteerd zit(!). Verwijder 1 helft, schuif de nieuwe erop, snij de oude los, schuif de nieuwe er verder op.... klaar! Alles blijft op zijn plek...


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  16. oude riem half overlangs doorsnijden, buitenste deel verwijderen, nieuwe riem er half op, daarna oude riem door snijden en nieuwe riem er volledig opdrukken, eitje..


    volgens wheelerdealers;)
     


  17. Doorsnijden in de lengte dus ;-)


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  18. Bij de 1.4/1.6 Duratec kan dat dus niet.

    Om de distributieriem te vervangen zal eerst de afdekkap moeten worden verwijderd. Deze kap kan pas worden verwijderd als de krukas pulley van de multiriem is verwijderd. De krukas pulley van de multiriem zit met dezelfde bout vast als de krukas pulley van de distributieriem. Wanneer je deze bout los draait zit de krukas pulley van de distributieriem dus al los op de krukas en kan in principe zeer gemakkelijk verdraaien.
     
  19. #19 Vogel, 8 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 mei 2017
    Ik zag de aflevering ook. Echter houdt dit trucje geen rekening met het feit de oude riem iets opgerekt is en je de nieuwe er dus alleen om krijgt als je de spanning er afhaalt. En dan gaat het natuurlijk makkelijk mis...tandje versprongen...
    En al gaat het goed.. Durf jij met een mes tegen je nieuwe D-riem aan, je oude door te snijden?
     


  20. Als je de spanningsrol niet te los zet gaat dat prima lukken. Done it!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina