1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Blazen bij optrekken

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Chronik, 1 mei 2017.

  1. Heb een lek gevonden. De harmonicabuis links die naar onder loopt zit een scheurtje in. Wat is deze buis?
     
  2. Stuk? :mrgreen:
     
  3. Inderdaad ja hahah :D
     
  4. intercooler slang die er onder loopt
    of bedoel je de slang net na de sensor van 10-15cm lang
    http://i.ebayimg.com/00/s/MTA2NlgxNjAw/z/QXIAAOSwgQ9Vw4Rm/$_1.JPG

    dat laatste is een slang kort gezegd
    ander is intercooler slang (die zit precies aan de andere kant van de ene klepje dat er tussen zit geschroefd
     
  5. Buis van intercooler naar de inlaat.
     
  6. En er is inmiddels een revisie van deze harmonica buis naar een vezel versterkte slang zonder harmonica. Deze kost bij de dealer (incl eveneens vernieuwde bijbehoren vestigingsbeugel) iets meer dan 100 euro. :loco:

    Het is goed te doen om deze zelf te vervangen. Een kort kruiskop schroevendraaiertje is wel een groot voordeel want de ruimte onderin is maar beperkt.
     
  7. Het is inderdaad de onderste:

    [​IMG]

    Dan ga ik maar eens op zoek naar een vervanger. Is dit te wijten aan het verduren van de buis of moet ik toch opletten voor een onder/achterliggend probleem?

    Al 2 jaar op rijd nipt door de keuring omwille van uitstoot dus misschien toch eens overwegen voor een nieuwe roetfilter en afdichten egr klep?
     
  8. Dit kan ook roeten veroorzaken, verder weet ik niet wat verduren is.
     
  9. Ik schat in dat het Vlaams is voor verouderen

    Het antwoord op de vraag is: het zou kunnen, maar je weet het niet zeker
    Zelf heb ik hetzelfde euvel gehad, de gok gewaagd en 10 maanden later op de heuvels bij Luik mijn inlaatspruitstuk kapot geblazen.

    Later bedacht ik dat ik wellicht met een bluetooth ODB2 dongel en de Torque-app de MAP-sensor had kunnen uitlezen (nooit geprobeerd). Ik weet ook niet wat de max. druk mag zijn.
     
  10. Het lijkt mij idd gewoon veroudering, toen ik de focus 2 had heb ik ook die luchtfilterslang, die geribbelde slang links en ook de intercooler lek gehad. Al deze lekkages zorgde voor behoorlijk roeten van de auto.
     
  11. #31 trucker0werner, 5 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 mei 2017
    de uitgaande intercooler slang is dus lek.

    wat betreft nipt door de keuring. lijkt me sterk auto is van na 2006 dan zouden ze hem alleen uitlezen en readnings test doen. als dit goed is, is de uitstoot indirect ook goed. geen rede tot meten ervan.

    edit:
    denk net auto kan nog van 2005 zijn. testen van eobd en daarmee keuren is vanaf begin 2006.
    is hij van daarvoor dan wel roetmeting.
     
  12. Verduren is inderdaad het verouderen/verharden van rubber dat dan barsten veroorzaakt.

    Wat bedoel je met "de gok gewaagd"? Had je deze buis niet vervangen?
     
  13. #33 Chronik, 6 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 mei 2017
    Auto is van 2006 en er wordt jaarlijks een roettest gedaan, en hoe.. Op dat moment lijkt het alsof ze de hele motor kapot willen krijgen :evil:

    Met nipt bedoel ik al 2 jaar op rij 1ste keer afgekeurd omwille van te hoge uitstoot.
     
  14. Wat ik doe als onze MKII voor de keuring moet is die week ervoor flink doorhalen en toeren maken om de rommel eruit te stoken. Dit helpt wel.
     
  15. Had ik gedaan, ieder jaar opnieuw maar tevergeefs.. Daarna product gaan halen, opnieuw autostrade op en toen wel erdoor (nipt).
     
  16. waarom?
    als er geen foutcodes naar voren komen dan hoef je toch geen roetmeting?
     
  17. [MENTION=14277]Chronik[/MENTION]
    https://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/SiteCollectionDocuments/Stroomschema EOBD.pdf
    je auto hoeft alleen uitgelezen te worden. als dit niet lukt dan pas roetmeting.
    dus ja kans is dat de eobd test niet goed is gegaan. maar als uitstoot dan toch nog goed gekregen kan worden is het voor apk ook goed.

    eobd test kijkt naar motorstoring en of hij alle readings test gehad heeft.
    dus kwestie van storing wissen en dan meten is niet te doen ivm je dan readings test faalt. dit duurt ongeveer 20-30km voor die test gedaan is. gevolg dat er mogelijk storing erbij in komt.



    enige manier om roetmeting te doen is idd de motor volgas geven.
    maar hierdoor heb ik nog nooit motor kapot zien gaan.
     
  18. Genk ligt in Belgiƫ .
     
  19. #39 Marco Morello, 6 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 mei 2017
    De MKII van ons heeft geen roetfilter en moet op de lompe manier door de roetmeting komen.
    En af en toe flink beulen is goed voor 'm. Wordt ie schoon van.
     
  20. Inderdaad kolere, bij ons is het standaard de eerste test als je binnenkomt.

    On topic:

    Ben bij verschillende slopers/dealers geweest, nergens deze buis te vinden in hun stock. Dus kan ik deze beter via internet bestellen. Heb er voorlopig (zoals een HillBilly) ductape rond gedaan en blazen/roeten is voorlopig gestopt.
     

Deel Deze Pagina