Blazen bij optrekken

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Chronik, 1 mei 2017.

  1. #1 Chronik, 1 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 mei 2017
    Sinds enkele dagen "blaast" de auto serieus tijdens het optrekken. Ook geeft hij veel rook bij het optrekken en regelmatig verlies van vermogen.

    Na veel te lezen op het forum denk ik dat dit te wijten is aan de turbo die het stilaan begint te begeven of kan het ook een lek zijn waar valse lucht gezogen wordt?
    Er is namelijk ook 1 van de 2 klepjes stuk bij de aanzuigslang en wat olie lekkage maar weet niet als dit de oorzaak kan zijn van dit alles.

    [​IMG]

    Alvast bedankt voor de reacties.
     
  2. #2 StephenV, 1 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 mei 2017
    Die klem ziet er gewoon heel uit.

    Maar met de merchedes van t werk hebben we dat blazen ook gehad en dat was toen ook omdat de turbo valse lucht aanzoog.
    Dat resulteerde ook in vermogen verlies en sloom optrekken

    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
  3. Rechtsboven is de klem stuk. Links en onder is waar olieresten hangen.
     
  4. moeilijk zo te zeggen.
    je moet druk op je inlaatsysteem zetten en dan kijken waar hij lekt. dus bij de turbo druk op inlaatsysteem zetten en zo dicht mogelijk bij de kleppen afdoppen. kijken waar het lekt

    of je moet op verhoogt toerental laten draaien (iemand in de auto het gaspedaal bedient) of er mee spelen in toerental. kijken waar je de lek voelt/hoort.
    want een intercooler kan het ook nog altijd zijn. maar geen foto van.

    rede van zwarte rook achter de auto is eenvoudig te verklaren.
    doordat je inlaatsysteem lucht verliest, registreert hij wel de hoeveelheid lucht bij de sensor op de luchtfilterhuis. gevolg dat hij diesel inspuit van x aantal lucht
    maar de helft verdwijnt waardoor hij teveel inspuit aan de gekregen lucht. gevolg is extra zwarte rook er achter uit.

    kleine tip verstuivers goed controleren willen soms los komen te zitten en dan gaat het onder de motor een rotzooi worden
     
  5. Dank voor de uitleg over de rook. Rondom de verstuivers is het kurkdroog, deze zijn 2 jaar geleden vervangen.

    Heb de vrouw eens op het gaspedaal laten drukken om te kijken als ik iets kon zien, maar helaas.. De laadluchtslang, of hoe heet dat ding met die 2 klemmen langs de oliepijlstok, zag ik wel goed opzwellen tijdens het gas geven, een luchtlek vond ik niet direct.
     
  6. Het is inderdaad geen aanzuigen wat je hoort maar verlies van lucht na de turbo.
    Met onbelaste motor doet de turbo over het algemeen wat minder zijn best. Kijk de turboslangen ook even na.
     
  7. #7 Vogel, 1 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 mei 2017
    De oorzaak van het roken/vermogensverlies is heel goed te verklaren met de verklaring van trucker0werner

    1. Volg die slang (voor de kijkers) linksonder naar beneden
    2. Controleer die plastic buis voor het carterdeksel eens (tussen turbo en de slang)
    3. Controleer het inlaatspruitstuk

    Ergens lekt het! Dit is makkelijk te vinden als je de motor op 2000 toeren laat draaien en dan luistert/met de hand voelt.

    Als nare bijkomstigheid: Lekkage in het hoge druk systeem is meestal een gevolg van een ander defect.
    Er zit een turbo-druk-regel-klep op de achterkant van de carter geschroefd. Deze moet het enthousiasme van de turbo temperen wanneer de druk te hoog word (nog voordat het afblaasventiel open gaat) Een defect klepje leidt op den duur tot gescheurde slangen/buizen/spruitstuk.
     
  8. Of de intercooler is gewoon lek. Dit kan ook voorkomen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  9. met constant toerental zul je niet direct de lek vinden.
    probleem is als je op een vaste toerental houdt je turbodruk ook weer omlaag gaat.
    je zal dus niet volledige druk in je inlaatsysteem hebben. vandaar spelen met de gaspedaal
     
  10. Je carterventilatieslang moet je sowieso vervangen (ding waar die klips van afgebroken zijn), zo wordt het een grote smeerboel en met een kapotte carterventilatie loopt de auto ook niet lekker.

    Controleer de turboaanzuigbuis t.h.v. de ophangingspunten op scheuren. Dat is de buis die links op de turbo aansluit (als je er voor staat). Die loopt vanaf je intercooler naar je turbo. Als die slang kapot is of niet goed vastzit op de turbo, dan begint de auto ook te roetten en verliest dan vermogen.
     
  11. #11 kolere, 2 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 mei 2017
    Volgens mij gaat een 1.6 tdci echt niet slecht lopen van die afgebroken clips, bij mij is er een Parker ingedraaid werkt al jaren probleemloos. Bekende punten zijn harmonica deel turboslang links op foto en de stalen buis terhoogde van ophangbeugel.
     
  12. #12 Marco Morello, 2 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 mei 2017
    Oke Tim, dan niet....:roll:
    Waarom dan bij onze diesel wel? En was dit verholpen toen ik een nwe heb geplaatst?

    Grote kans dat het blazende geluid van de turboslang/buis komt. Zoals ik al aangaf t.h.v. de ophangpunten scheuren ze weleens.
     
  13. +1
    O-ring op de slang zorgt voor de afdichting. Draai er ook altijd een parker in. Meestal is de harmonica slang aan de onderzijde kapot, of de stalen buis zoals Marco zegt.
     
  14. -1. Die van ons liep echt niet mooi met die kapotte clips, dan kun je zeggen dat die o-ring de boel afsluit, zal vast, maar als die niet wordt tegengehouden blaft ie alles er langs. Met als gevolg dat het een dikke smeerboel werd en onze 1.6tdci echt niet mooi liep. Nwe slang besteld, gesmeer weg en de motor loopt weer goed. Zal vast toeval zijn.
     
  15. Ik wil alleen zeggen dat al die auto's waar die slang met een parker muur vast zit niet lekken. Je gelooft toch zelf niet dat een slappe plastic clips voor enige afdichting zorgt.
     
  16. Nee, zorgen idd niet voor afdichting maar zorgen er wel voor dat de ronmel op elkaar aangesloten blijft. Het gaat mij ook niet om de clips, maar dat met een carterventilatie die niet vastzit/goed werkt onze auto slecht liep.
     
  17. Kortom: als de carterventilatie maar vast zit. Hoe dat maakt niet uit
    Volgens mij heb ik nog een (aftermarket) clip liggen btw. Voor de liefhebber (die hem in Breda wil afhalen)
    :ontopic:

    Heb je het lek al gevonden?
     
  18. #18 Chronik, 3 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 mei 2017
    Morgen een dagje vrij, dan ga ik die buizen eens controleren en alvast een nieuwe slang bestellen waar die clips van afgebroken zijn want het steekt er nu maar losjes in.

    Ik hou jullie op de hoogte over de controle.
    Puur uit interesse: mag ik eens een fotootje zien van hoe jullie dat gedaan hebben met een parker?
     
  19. #19 FFWTitanium, 3 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 mei 2017
    Als ik me niet vergis is dat slangetje van de carterventilatie naar de ribbelbuis niet los te bestellen, het stuk ribbelbuis van luchtfilterhuis naar turbo met de aftakking naar de carterventilatie is 1 onderdeel (dacht ik tenminste)

    Geen idee wat ie hier kost, uit china (aliexpress) kost het je een euro of 15.
    Moet je alleen 2 a 3 weken wachten :)
     
  20. Inderdaad, hier heet het de aanzuigslang luchtfilter. Kost hier wel tussen de 40 en 60 euro :(
     

Deel Deze Pagina