C-max P0122 probleem

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Coppe, 22 apr 2017.

  1. Ik ben nu al een tijdje bezig om een erg lastig probleem op te lossen bij mijn C-max (2004).
    Het stationair toerental ligt hoger dan normaal (1100 tot 1300 rpm), bij het starten schiet hij meteen naar de 3000rpm en zakt dan langzaam terug.

    De cruisecontrol werkt rond de 120 km/h prima, maar bij lagere snelheden blijft hij met ingeschakelde cc versnellen.

    bij het uitlezen van de OBD geeft hij foutcode P0122 & P0123.
    P0122 = gaskleppositiesensor
    P0123 = Gaspedaalpositiesensor

    Wat ik heb gedaan is het volgende,
    Gasklep schoongemaakt
    Gaskleppositiesensor vervangen.

    maar tot nu toe nog geen resultaat, en voordat ik mijn gaspedaal ga vervangen zou ik graag willen weten of iemand dit probleem al eerder heeft gehad. kan iemand mij helpen met advies en/of tips?
     
  2. De sensor op het gaspedaal is niets meer of minder als een potmeter. Deze kan je eenvoudig doormeten. Wanneer je bij het doormeten vreemde/afwijkende meetwaardes ziet is het verstandig om het pedaal te vervangen.

    Overigens worden foutcodes met betrekking tot de gaspedaal positiesensor nogal eens veroorzaakt door een defect in de teller. De gaspedaal positiesensor is op de teller aangesloten. De teller converteert het analoge signaal van de gaspedaal positiesensor naar een digitaal signaal dat vervolgens via het CANbus systeem met de PCM wordt gecommuniceerd. De PCM stuurt vervolgens het gasklephuis aan.
     
  3. Bedankt JW,

    Vanavond maar een het een en ander doormeten. aan de teller zal ik wel niet veel kunnen meten ben ik bang.

    Gr,
    Coppe
     
  4. Dat niet, maar de solderingen achterop willen nog wel eens slecht zijn. Dat is op zich nog wel te zien.
     
  5. Van de teller unit neem ik wan?
     
  6. Ja klopt.
     
  7. Nou ik was zo slim om de HEC niet uit te lezen qua DTC codes. de eerste DTC code die hij aangeeft is U1900 "Defective instrument cluster" zou de HEC dan defect zijn?

    ik kon de waardes van het gaspedaal niet meten, waarschijnlijk doe ik iets fout maar ik kreeg geen response, welke combinatie ik ook probeerde.

    Als ik de HEC vervang, moet ik dan de firmware overzetten van mijn huidige naar de nieuwe (tweedehands)?
     
  8. Gisteren eerst nog maar eens de solderingen (van de connector) achter op de HEC opnieuw geslodeerd.

    Helaas geen goede resultaten, opnieuw de U1900 DTC melding. Ditmaal kreeg ik ook een system storing voor de kiezen die na een tweede keer starten weg was.

    Begint onderhand wel een beetje vervelend te worden. :think:
     
  9. De U1900 foutcode kan je negeren. Dit is een algemene communicatie gerelateerde foutcode welke vaak door het uitlezen wordt veroorzaakt. Zelfs bij auto's waar niets mis mee is komt deze code vaak voor.
     
  10. Bedankt JW, dat is goed om te weten. hoe heb jij het gaspedaal nagemeten? welke contacten moet ik hebben?
     
  11. Ik heb dezelfde storing gehad met mijn Focus C-max 2.0 TDCI (2004). Mijn auto is in december afgesleept naar de garage omdat na elke start de foutmelding direct verscheen en de auto in noodloop ging.

    Mijn garage (Bosch Car Service Dorestad in Almere) heeft diverse metingen en testen gedaan en uiteindelijk is mijn gaspedaal vervangen en is de tellerunit gereviseerd ivm slechte solderingen/foutmeldingen. Na deze reparaties heb ik nooit meer last gehad van de meldingen.
     
  12. Dat is heel mooi om te horen, bedankt voor de tip.
     
  13. Om even een Update te geven over mijn problemen.

    De ford dealer had een lekke vacuum slang gevonden, nadat deze vervangen was waren de problemen weg. :)
     

Deel Deze Pagina