1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

storings meldingen: lampjes motorstoring en esp aan?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door 20vt3, 14 apr 2017.

  1. #1 20vt3, 14 apr 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 apr 2017
    Ik heb een probleem(pje?) met de Focus st gekregen bj.09-2008 km stand ± 64000.
    De afgelopen ±6 wkn ging het ESP symbooltje op de wijzerplaat soms op niets af branden.
    Dit is een keer of 3 voorgekomen dit bleef dan 1 a 2 dagen branden en na enkele ritjes verdween dit vanzelf weer voor een paar weken.
    Echter de afgelopen 4 dagen bleef het maar branden en gisteren ging ook het MOTORSTORING symbooltje er bij branden en die ging ook niet meer uit.
    Verder geen problemen met de auto, olie en koelvloeistof in orde, starten en lopen, tijdens rijden/remmen geen vreemde dingen opgemerkt al heb ik natuurlijk heel rustig aan gedaan. De accu lijkt mij ook nog in orde, geen merkbare problemen.
    Auto moet volgende week voor de jaarlijkse km beurt maar bovenstaande zat me niet lekker dus i.o.m. met m,n vaste Ford dealer (zit niet echt dichtbij) de auto door een ander (pechhulp/garage, werd Ford dealer dicht bij huis) even laten uitlezen/wissen om te bepalen of verder rijden verantwoord was.
    Gelukkig kan ik voorlopig weer verder rijden met de auto en storings lampjes zijn vooralsnog niet gaan branden.
    Keurig de uitdraaitjes met foutcodes mee gekregen, het gaat om de volgende:

    antiblokkeersysteem: code U2023 (echter ABS symbooltje heeft nooit gebrand?)

    aandrijfmodule: codes P2127, P0111 en P0101.

    De dealer gaat er volgende week natuurlijk mee aan de slag tijdens de km beurt en ik heb daar alle vertrouwen in maar ik ben benieuwd of hier mensen zijn die met het bovenstaande probleem bekend zijn en wat de oorzaak/oplossing was, het zou n.l. verschillende oorzaken kunnen hebben...
    Auto is niet/nooit getuned.

    Alvast bedankt voor de moeite.
     
  2. P2127: Accelerator pedal position (APP) / Throttle position (TP) sensor/switch E - low input
    P0111: Intake air temperature (IAT) sensor""" range/performance problem
    P0101: Mass air flow (MAF) sensor/volume air flow (VAF) sensor range/performance problem

    Dat 3x een verschillende sensorfout. En dan nog een ESP-lampje als sensormelding no 4. Dat klinkt onlogisch.

    Ik zou eerder denken aan een gemeenschappelijke oorzaak als slechte accu of gecorrodeerd massapunt.
     
  3. .... of de beruchte haperende soldeerverbindingen op de printplaat van de teller ...
     
  4. Is dat op orginele software of is die getunend?
     
  5. origineel dus Bert.
     
  6. Overheen gelezen ;)
     
  7. #7 Iodokus, 15 apr 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 apr 2017
    Ik ga niet zeggen dat dit de oplossing is maar een aantal jaren geleden heb ik soortgelijke problemen gehad met mijn toenmalige ST. Aan de hand van informatie gevonden bij de Focus ST Owners Club in de UK, heb ik de bandenspanning aangepast naar 2,7 bar voor en 2,5 bar achter. Hoewel andere waarden ook mogelijk zijn is het belangrijk dat de spanning voor 0,2/0,3 bar hoger is dan achter. Na deze tip opgevolgd te hebben, heb ik nooit meer problemen gehad van een ESP storing.


    Het één en ander is o.a. terug te vinden in het volgende draadje:
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=33589


    Overigens adviseer ik een iedere die een ST bezit lid te worden van de Focus ST Owners Club. Zeker gezien het feit dat er in de UK heel veel ST's rijden en de ervaringen met deze Focus uitvoering daardoor simpelweg rijker aanwezig zijn dan in Nederland.
     
  8. #8 20vt3, 16 apr 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 apr 2017
    Bedankt voor de input mannen,wordt gewaardeerd. :thumbup:
    Het esp lampje is gisteren 30 km na het wissen van de storingen weer spontaan gaan branden, motorstoring is (nog) niet gaan branden. Gewoon bij rechtdoor rijden met een gangetje of 50 en uiteraard rijdt ik extra rustig met de auto dus esp ingreep is niet orde geweest.
    Diverse fora afgestruind (uiteraard ook focustoc.com) en kom verschillende zaken mbt. esp lampje tegen.
    Van slechte accu en of massa, defecte abs sensor/unit, kale bedrading, slechte stekkerverbindingen.
    Maar omdat er ook het motorstoringslampje bij kwam met de bovengenoemde codes zou het misschien meer gezocht moeten worden in zaken als lekkage in luchtcircuit, defect aan soundsymposer sterk vervuild luchtfilter of mafsensor. Dit zijn zoal de zaken die ik tegen kwam, kan alle kanten op...
    (laatste km beurt is een jaar terug op 54000km)


    Mbt. de bandenspanning, voor heb ik eigenlijk altijd 0,2 bar hoger dan achter, ik zit meestal op 2.5--2.3 wordt om de week wel even gecheckt.
    Maar ik heb ook wel op gelijke spanning 2.5 v/a gereden en in de 4 jaar dat ik deze auto rijdt nooit een esp melding gehad. (rijdt nooit op een circuit oid)
    Kijken wat het het esp lampje komende tijd gaat doen, kan morgen zomaar weer uit gaan of motorstoringslampje komt er ook weer bij?
     
  9. ESP lampje na enkele korte ritjes gisteren weer uit uitgegaan...?
     
  10. Zo denkt de Ford dealer er ook over.
    Deze moet vervangen worden of opgestuurd en gerepareerd worden.
     

Deel Deze Pagina