Vraagje Vandaag had ik plots probleem met mijn ST. Ik was gestopt aan tankstation om drank te nemen. Ik vertrok terug op snelweg. Plots begon oranje lichtje van motor te pinken. ST begon volledig te schokken en daveren... Had gezien dat turbo meter ook niet verder ging dan een kwart. Op kant gezet, dacht misschien een storing. Motor afgezet, opnieuw gestart... zelfde. Dealer gecontacteerd, best niet meer rijden want kwam ook witte rook uit de uitlaat. Dus laten weg takelen naar dealer via Ford Assistance. Bij dealer van takelwagen gereden, en heel de parking vol rook. Precies of er was mist op de parking. En enorm stinken. Ze gaan morgen diagnose stellen. Heb niets gek ofzo gedaan of was niet aan het racen. Gewoon 120 op snelweg. Iemand een idee? Of iemand die zelfde heeft gehad? Dealer heeft nog nooit een ST binnen gehad die dit gedaan heeft... Ik en paar vrienden denken Turbo. Wegenhulp dacht een boegie of bobijn... maar volgens dealer zou hij dan niet mogen roken... Moest iemand een idee hebben? (Ps: heb ook niet getankt of verkeerd getankt) Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Ja dacht wit maar als je goed kijkt was het blauw. Sorry Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Je hebt er sowieso niets aan om hier een topic te starten. Net alsof je vanaf een forum diagnose kan stellen aan een motorschade.. De TS vraagt wat het kan zijn, en het kan inderdaad een koppakking zijn.. Jouw reactie daarintegen is nutteloos
Blauw kan turbo zijn, of zuiger(s) ook koppakking in ieder geval olie die mee verbrand. Welk bouwjaar en km ? Zou ook een falende injector kunnen zijn waardoor hij even arm liep. maar ik denk, zuigerdam er tussen uit gereden, schijnt meer voor te komen . Ik zie in ieder geval bij mij op de OBD regelmatig een paar pingel momenten, steeds na een tankbeurt, net of de ecu dan even kijkt wat er mogelijk is . nadien zie ik het niet meer, het pingelen kan ik niet horen, alleen de ecu meet het, dus ze draaien redelijk tegen de grens aan. Maar gewoon afwachten, mocht het een opgeblazen turbo zijn met een kapot turbinewiel, laat dan je gehele inlaat traject nalopen.
Dealer heeft laten weten dat het 1 bobijn is die defect is. Ze gaan het morgen vervangen, en onderzoeken waardoor dit gekomen is, alsook zien of er geen andere schade is. Sorry, maar forum is er om vragen te stellen, en mijn vraag was of er andere ford rijders waren die dit probleem reeds hebben gehad, niet om een diagnose te stellen maar mss wel kunnen zeggen in welke richting je kan zoeken. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Sorry [MENTION=3422]antig01[/MENTION] zo was het niet bedoeld, aangezien TS dit zei ging ik er van uit dat dit de reactie van de dealer was, en dan vond ik het redelijk nutteloos....
Bobine stuk = draaien op 3 kleppen ipv 4. Dus kan wel degelijk blauwe rook geven. Althans, dat was uitleg dealer Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Antwoord op deze vraag is ja, ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Met ruim 75000 km op de teller begon de auto bijzonder vreemd te reageren, hield in en produceerde witte rook. De eerste gedachte ging, net als bij jou, uit naar een probleem met één van de bobines. Bij de eerste controle bleek dat er inderdaad één bobine niet naar behoren werkte. Maar en ik wil geen doom-scenario schetsen, er bleek veel meer aan de hand te zijn. Zoveel meer dat de Ford besloten heeft de gehele motor te vervangen, boven- en onderblok. De reden voor het vervangen was een probleem met de zuiger van cilinder 1. Aan de onderzijde, dus onder de zuigerveren, was een groot deel afgebroken, met alle gevolgen van dien Kortom ik hoop dus dat het probleem in jouw geval echt een bobine blijkt te zijn.