Dag Heeft er iemand toevallig ervaring met het ombouwen van elektrische ruiten achteraan ? Ik zou graag mijn manuele ruiten ombouwen naar elektrische ruiten. De deurpanelen, raammechanismes kan ik krijgen van een schadewagen. Nu vraag ik me af of hiervoor al kabels voorzien zijn of dat ik deze gewoon dien te voorzien van 24V op een extra geschakelde voeding (veiligheid) ?
Dag Dragonuv, dit is oorspronkelijk niet voorzien dan ? Dien ik deze te solderen of door te trekken naar de zekeringskast ?
Nou, het is wel wat werk. Je hebt nodig: andere deurpanelen deurkabelbomen voor alle 4 deuren deurmodules voor elke deur mechanismes en motoren achter schakelaars interieurkabelboom eventueel nog een andere GEM En dan moet alles nog geprogrammeerd worden.
Geprogrammeerd ? Wat dient er speciaal geprogrammeerd te worden en waarom een nieuwe GEM ? Motoren, kabelboom en deurpanelen achteraan en links vooraan zijn toch OK niet ?
4 electrische ramen werken alleen met deurmodules. De kabelbomen die je er nu in hebt zitten zijn niet geschikt voor deurmodules. In de GEM moet je aangeven dat je deurmodules hebt. Deurpanelen achteraan en rechtsvoor zou je kunnen hergebruiken als je achter die gaten mooi vind. Vooraan links komt er een andere schakelaar voor alle 4 ruiten dus die moet anders. Eventueel de GEM als deze de optie deurmodule niet ondersteunt.
Ligt er natuurlijk aan: Als het een Fase 2 is kan het zijn dat de deurmodules er al in zitten. Van de raamschakelaars voor is er een oud en een nieuw type schakelaar voor de bestuurdersportier. Als het niet zo is moet je inderdaad alles ombouwen omdat de kabelbomen voor een oud type (Fase 1) raambediening met 'domme' motoren voor anders is dan die voor motoren rondom. De schakelaars (alle 4) heb ik voor je liggen, mogen voor weinig geld weg. EDIT: Ik lees net dat je een Focus 2 hebt. Het lijkt me erg sterk dat ze die niet standaard al van slimme raammotoren hebben voorzien, ook als alleen voor elektrisch is.
Een achteraf inbouwset van bv. Spal is vele malen gemakkelijker en er zit alles bij om het slingerhandle gat af te sluiten. Je hoeft dan alleen maar een voeding en massa naar de deuren te trekken en de universele set aan je standaard raammechanisme te koppelen. Heb dit in mijn carriere regelmatig gedaan en dit is mooi/leuk werk. Maar ga nu niet zeggen dat je de achterramen ook vooorin wilt bedienen want dan moet er meer bedrading gelegd worden! Succes. Gr. Petje.
Hi, Neen. Had alles gekocht hier op forum, ging dit nog doen, maar dan overgestapt naar de Mondeo en dus alles ligt hier nog (in de verkoop)
Dit plan had ik ook voor mijn fiesta. Als ik het goed heb, communiceren de deurmodules in de achterportieren met de module in de bestuurdersdeur?
ga er maar niet van uit dat de deurmodules er al in zitten. als er al van die simpele functies als DDS bandenspanning niet geactiveerd staat in een luxe Titanium kan ik me niet voorstellen dat ze vanuit de fabriek al de 'dure' modules toepassen.
Waarom dat Ford dit nu altijd doet (heb eerder al een Mondeo uit '94 gehad met hetzelfde; voor electrisch, achter niet) is mij een raadsel. Diverse andere merken (ook de goedkopere modellen) hebben wel voor en achter electrisch. Is nog goedkoper voor een fabrikant ook qua mechaniek geloof ik. Zal wel iets met marketing te maken hebben. Hebben ze weer iets om als dure optie aan te bieden.