Ruitenwissermotor zekering brandt steeds door

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ASW1, 14 mrt 2017.

  1. Focus 2004, laatste van de eerste serie dus.
    Bij gebruik van de ruitenwissers voor smelt de 20A zekering steeds door.
    In het begin een enkel keertje, nu steeds vaker.
    Met name wanneer de wisserbladen wat meer weerstand hebben (sneeuw, opdrogende ruit).

    Betekent dit dat de ruitenwissermotor aan het overlijden is?
    Zo ja, nieuwe/tweedehands/reviseren?
    Is hij makkelijk zelf te wisselen?

    Bij voorbnaat dank voor jullie antwoorden.
     
  2. Ik denk dat er heel wat vuil in je mechaniek en motor zit waardoor deze te zwaar loopt Ik had dit met een achter ruit wisser, goed demonteren en reinigen en smeren en hij deed het weer.
     
  3. Dank je voor je reaktie. Weet je ook of ergens op het forum hier of ergens anders een handleiding staat voor in- uitbouw?
    Of kun je er zo bij zonder dat het uitgebouwd hoeft te worden?
     
  4. Ik had hetzelfde en viel natuurlijk steeds uit als het regende en dan die zekering in de regen vervangen, dus ook maar de complete motor met stangenstelsel vervangen!

    Je moet vaak wel een ruitenwisserarm trekker hebben om deze er af te krijgen (eerst altijd even de ruitenwissers zelf er af halen), want ze zitten vaak muurvast, heb een hele mooie gekocht koste wel wat, maar krijg er elke arm er nu zonder problemen mee af, zonder iets te beschadigen of breken!

    Als die er af zijn dan de helft van de paravan (zwarte plastic onder de voorruit) verwijderen, gaat vaak lastig, zit vast met plastic clicken die vaak afbreken helaas en ik dacht een schroefje in het midden!

    Als dat allemaal er af is kun je bij de ruitenwissermotor (de)monteren en klaar is Kees!

    SUC6 met het wisselen!

    Als je een andere koopt wel even kijken of die koppelingen van het armenstelsel nog wel spelingvrij zijn, ik had de eerste keer vervangen en toen vloog na een paar weken de koppeling los en dan loopt je motortje nog wel, maar je ruitenwissers blijven stil staan, kon gelukkig hem nog ruilen op de sloop onder coulance, omdat ik er veel koop! Groet!
     
  5. Ik heb inmiddels een compleet mechaniek met motor van de sloop gehaald en omgewisseld. Het bleek dat de laatste keer dat ik dacht dat de zekering weer doorgebrand was een stang was losgeschoten. Het kogelgewricht was drooggelopen en geroest, en daardoor versleten. Ik neem aan dat de boel daardoor zwaar liep en daardoor de zekeringen smolt. Het lijkt opgelost nu, al zal ik eerst wat uurtjes in de regen moeten rijden om het 100% zeker te weten.
     
  6. Voor regen zitje aankomend weekend in ieder geval goed[emoji12]

    Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk
     
  7. Had hetzelfde met die kogel en dat in een zware hoosbui. ANWB deed er voor nood een klemmetje op, kon ik wel verder in ieder geval. Was ook totaal verroest. Andere gehaald ook op de sloop welke er nog helemaal fris uit zag.
     
  8. Op de sloop stond een heel rijtje focussen. Overal even gekeken wat erin zat. Wilde eerst een zo nieuw mogelijke, maar bouwjaar 2002-2004 hadden allemaal een droge kogel in het mechaniek precies daar waar het bij mij versleten was en losgekomen. Bij de oudere bouwjaren zat er om de kogels nog een soort rubbertjes om het vet op z'n plaats te houden, wat er bij de nieuwere bouwjaren niet op zit. Ben uiteindelijk met een oudere naar huis gegaan omdat die in betere staat waren en die rubbertjes hadden. Wat nieuw vet erbij gedaan en toen ingebouwd. Genoeg regen sindsdien gehad, alles werkt weer prima en de zekering brandt ook niet meer door.

    Conclusie: als de zekering vaker doorbrandt moet je het mechaniek onder de paravan nakijken.
    En rubbertjes weglaten bij dit soort gewrichten om geld te sparen is verkeerde zuinigheid.
     
  9. Apart dat wist ik niet dat de F1 fase 2 een wat afwijkend mechaniek had.
    Bij mij was het rubber hoesje kuis versleten destijds waardoor dus inderdaad droog en roest waarna de kogel er uit kwam.
     

Deel Deze Pagina