Wiellager voor zelf vervangen?

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by JoostF, Feb 16, 2017.

  1. Hallo Focuskenners,

    Mijn wiellager rechtsvoor van mijn FoFo 2.1 heeft het begeven. Na wat speurwerk op dit forum ben ik erachter gekomen dat alleen het lager vervangen geen optie is en dat er een compleet nieuwe naaf op moet. Verder spreken de berichten elkaar een beetje tegen, de een zegt dat het wisselen van de naaf niets voorstelt en prima zelf te doen is zonder speciaal gereedschap. De ander schrijft dat je voor het wisselen van de naaf nog steeds speciaal gereedschap nodig hebt.

    Als ik in de montagehandleiding van de naaf op Winparts kijk zie ik in plaatje 6 ook dat er speciaal gereedschap nodig is. Ik weet alleen niet in hoeverre deze handleiding precies klopt of vooral heel algemeen is?

    Kan iemand mij vertellen of het wisselen van de naaf goed zelf te doen is zonder het gebruik van speciaal gereedschap?

    Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties.

    Groeten Joost
     
  2. volgens mij zit de naaf geperst
     
  3. De Focus 2 en Focus 3 hebben aan de voorzijde een wiellager van het type GEN2. Hierbij is het wiellager een integraal onderdeel van de naaf en is dus ook niet los te vervangen.

    Voor het demonteren en monteren van een GEN2 wiellager is een set speciaal gereedschap vereist. De set speciaal gereedschap die benodigd is bestaat uit diverse hulpstukken die benodigd zijn om het oude lager met naaf uit het fuseestuk te kunnen trekken en (veel belangrijker) het nieuwe lager met naaf op de buitenring van het lager in het fuseestuk te kunnen persen. Het is bij montage van het lager met naaf belangrijk om alleen op de buitenring van het lager te persen. Wanneer je dit niet doet is de kans groot dat er meteen al lagerschade optreed.

    In onderstaand filmpje wordt uitgelegd hoe een GEN2 wiellager gemonteerd dient te worden:

    [YOUTUBE]LjCSN9fGp1M[/YOUTUBE]



    Veel automerken gebruiken GEN2 wiellagers. Er zit echter vaak wel maatverschil tussen de verschillende merken. Hierdoor zit er ook maatverschil in het speciaal gereedschap. Je hebt dus een set speciaal gereedschap nodig welke geschikt is voor de Ford Focus.
     
  4. dus ff een setje kopen en is iedereen hier ook blij
     
  5. @JW, bedankt voor je duidelijke uitleg! Moet ik hem dus toch maar wegbrengen helaas.
    [MENTION=25818]mattijsvos[/MENTION], een setje voor het forum zou geen gek idee zijn, zou mijn voorkeur uitgaan naar eentje per provincie. Anders is de winst van het zelf doen ook al snel weg.
     
  6. Misschien kun je vragen bij de forddealer bij jou in de buurt of je het speciaalgereedschap mag lenen dmv een borg ofzo.Hier is dat nooit een probleem op voorwaarde dat ik het weer terug breng...dat dan weer wel
     
  7. [MENTION=18496]Sjeknikkelson[/MENTION], goede tip! Ga ik proberen! Heb ook wel goede contacten met de garage hier in het dorp maar weet niet of die het juiste setje bezitten. Maak dus bij de Ford dealer meer kans denk ik.
     
  8. #8 Vogel, Feb 20, 2017
    Last edited by a moderator: Feb 20, 2017
    Serieus?!?
    Ik geloof er niets van dat dit bij Ardea/Tighelaar/enz ook gaat lukken.

    Ik kan nog meer gereedschap verzinnen waarvan 1 per regio best fijn zou zijn: veerspanners of een liniaal/blokkeerstift voor de distributieriem
     
  9. Je hebt naast het pers hulpstuk ook een werkplaats pers nodig van minimaal 15 ton. Je kunt het zooitje zelf demonteren en vervolgens een dealer vragen het in elkaar te persen. Half uurtje werk a 50 euro incalculeren.
     
  10. [MENTION=3422]antig01[/MENTION], denk dat ik het zo inderdaad maar ga doen.
     

Share This Page