Kosten brandplaatje en verstuiver afdichtingen bezoek dealer

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Daniel4589, 12 feb 2017.

  1. #1 Daniel4589, 12 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 feb 2017
    Ha mensen,

    Bij mijn fofo 2 fase 1. 1.6tdci zie ik bij de rechter verstuiver wat olie liggen. Nu heb ik dit laatst weggehaald maar dit is weer terug gekomen. Nu heb ik gelezen dat dit aan de brandplaatjes zou kunnen liggen. Nu heb ik uiteraard ook wat meer minpuntjes lezen van deze motor. Nu wil ik dit dus laten repareren, dus alle brandplaatjes en verstuiver afdichtingen.
    Alleen nu de hamvraag, wat is een ruwe schatting van deze reparatie? Ik hoorde van de dealer dat alleen de verstuiver afdichtingen alleen 350 euro incl kosten.

    Wie zou mij van info kunnen voorzien?

    Gr Daniel
     
  2. De koperringetjes kosten 3 euro per stuk , de rubber afdichtingsringen 5 euro.
    Qua onderdelen kun je dus al klaar zijn voor 32 euro.

    De meerwaarde van de professional zit hem in de mogelijkheden om de verstuivers goed te reinigen en het jaar garantie dat ze geven op het werk.
    Het is namelijk niet vanzelfsprekend dat het in één keer lukt. De pro zal daarom ook de tapeindjes vervangen en afkitten.

    Aangezien verstuivers (revisie) 275 euro kosten, wil je dat er schoon gewerkt wordt en zorgvuldig mee omgegaan wordt.

    Ik zou nog even goed rondkijken, want de prijs lijkt me wat aan de hoge kant. Doe eens navraag bij een van de Bosch servicecenters.

    Wat je in ieder geval niet moet doen is afwachten. Als de verstuiver vastkoekt dan is de kans groot dat hij stukgetrokken wordt bij het verwijderen.

    succes
     
  3. Dank je voor je uitgebreide antwoord. Maar dan komen de brandplaatjes er nog bij of waren die al erbij genoemd?

    Aangezien de lekkage bij de rechter (olie) verstuiver wil ik er inderdaad niet lang mee wachten. Qua rijden merk ik nog niets dus hopelijk is dat nog een gelukje. Bij mij zit buchli dus daar wacht ik nog op de prijsopgave.
     
  4. Vandaag even contact en bezoek gedaan bij de dealer. De monteur had even meegekeken en vond de vloeistof bij de verstuiver niets bijzonders. Hij zei dat het niet nodig was om de afdichtingen en brandplaatjes te vervangen maar dat er alleen gecontroleerd moest worden waar de lekkage vandaan komt.

    Dus uiteindelijk een afspraak gemaakt aangezien er toch verse olie in komt om dit gelijk te laten controleren.

    Wordt dus vervolgd.
     
  5. Bij mijn auto is het ook opgegeven:lol:. Ooit zijn ze gaan lekken toen (rond de 100.000km) heeft de dealer ze lekvrij gekregen na 4x alles overnieuw te doen. Rond de 220.000km zijn de gloeibougies vervangen twee braken af, de resten moesten dus via het verstuivergat uit de cilinder gehaald worden. Je raadt het wel hierna zijn ze weer gaan lekken, na 2x vervangen blijven ze lekken. Als het olie is en het brandplaatje dus niet lekt kan het denk ik ook geen kwaad. Mijn auto rijdt nu weer 70.000 km met olie rondom de verstuivers.
     
  6. #6 Daniel4589, 15 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 feb 2017
    Wat ik inderdaad kan zien is het olie. Maar ja wie ben ik he :p maar gelukkig geen aangekoekte troep of wat dan ook. Gloeispiralen heb ik een week of 2 geleden vervangen, had foutcode en ze deden het alle 4 niet meer. Waarschijnlijk zijn ze ook nooit vervangen geweest. De fofo heeft 182dkm gedraaid nu.
    Maar ik ben inderdaad benieuwd wat eruit gaat komen. De dealer monteur was stellig overtuigd dat er geen seals of brandplaatje vervangen moesten worden.

    Hij zei we kunnen het doen als je het echt wilt maar ik zou het niet doen zei die. Ook omdat ik verder geen klachten merk bij het rijden of diesellucht in de auto ruik.
     
  7. #7 kolere, 15 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 feb 2017
    Aangekoekte troep en diesellucht duidt op het brandplaatje. Olie kan van de afsluiting tussen kleppendeksel en verstuiver komen of langs de tapeindjes waar de verstuivers mee vastzitten, de kleppendeksel pakking en als laatste maar is zeer zeldzaam van het kunststof (is dacht ik van de carterventilatie) er ergens een scheurtje zit. Andere oliebronnen zijn er niet, dus daar hoef je weinig onderzoek naar te doen.

    Vastkoeken zal niet zo snel gebeuren als het daadwerkelijk olie is.
     
  8. Die carterontluchting zit bovenop het blok toch? Bij mij zit die volgens mij met een tie wrap vast. Maar die olie ligt alleen bij de rechter verstuiver. De rest is allemaal droog verder.

    Maar is die olie verder nog schadelijk op den duur of valt dit allemaal binnen de marge?
    Aangezien ik probleem aan de voorkant wil tackelen.
     
  9. #9 kolere, 15 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 feb 2017
    Heb het topic even voor je opgezocht, ik wist dat het hier ooit naar voren was gekomen. Olie op zich is niet schadelijk, maar je moet wel weten waar die vandaan komt om te oordelen of het lek schadelijk is. Er is geen marge, het hoort gewoon niet te lekken.
     
  10. Dank je voor het topic, lijkt opzich hetzelfde wat ik heb. Maar ik wacht het oordeel van de dealer maar even af voordat ik allerlei doom scenario's ga bedenken.
    Maar deel je mening dat het inderdaad daar niet hoor te lekken.
     
  11. Nou uiteindelijk alles opgelost. Eerst nog ff dik 130 euri genaaid door de stealer, deze zijn nog niet van mij af.

    En toen door naar de dieselspecialist en 460 euri armer en wel de problemen opgelost, dit in vogelvlucht omschreven.
     

Deel Deze Pagina