1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trillen auto bij bepaalde km snelheid

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Martin vd V, 22 jan 2017.

  1. Had laatst een lekke band dus tja moet ie op de brug omhoog om er een nieuwe op te zetten.

    Ik heb dus al een tijd trillingen in de auto waarvan men denkt aandrijfas dus ik dacht ik zal eens voelen en er zit rechtsvoor toch wat speling op genoeg om klik klik te voelen laten we zeggen 1-2mm.

    Kan ik dit beschouwen alszijnde de boosdoener of is zo'n beetje speling niet uitzonderlijk ?
     
  2. wat voor trilling hebben we t over?
    met welke snelheid?
     
  3. Bij 50 en 80-90 voornamelijk daarboven verdwijnt het
     
  4. Ok, en wat voor trillingen? Zijdelings, of op en neer? Zitten al je loodjes nog op de wielen?

    Castrol Racing Team.
     
  5. Op en neer beetje een zwabberend gevoel.

    Alles uitgebalanceerd en in orde qua velgen en banden.
     
  6. Met balanceren alleen wordt het gewicht bij roteren gelijk gemaakt. Geometrische afwijkingen (onrondheid, deukjes) worden hier niet mee gecorrigeerd en zijn bij het rijden nog steeds (goed) te voelen. Maar het lijkt of daar al naaris gekeken.

    - Zijn de schokbrekers nog goed?
    - Zijn de banden wellicht gecupt? Dit is te voelen door met de handen in draairichting over het loopvlak te gaan. Bij een 'haaientanden' gevoel zijn ze gecupt. Kunnen dan nog best goed gebalanceerd worden maar de onregelmatigheden zijn zeer goed voelbaar.
     
  7. Schokbrekers zijn ok en de banden zijn ook niet gecupt, km stand is 79000.

    Wat zit er achter de vraag of hij ook zijdelings schud ?
     
  8. #8 Cinq-Power, 27 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jan 2017
    Trillingen is een breed begrip.
    Op en neer heeft vaak hele andere oorzaken dan zijwaarts trillen.

    Met weinig info is het slecht aanwijzingen geven

    Castrol Racing Team.
     
  9. Is het trillen weg als je de koppeling intrapt? Zoja, dan zit het in de ophanging en zijn de schokbrekers niet uitgesloten bij 150k km of meer. Als je het trillen alleen hebt als de motor kracht moet leveren dan zit het in de aandrijfassen. Bij een diesel kan een slechte verstuiver ook trillingen geven.
     
  10. #10 Vogel, 27 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jan 2017
    Ik zou beginnen met het beoordelen van de banden/velgen. Wissel voor en achter wielen of nog beter monteer een setje van een ander focusclublid. (Die geen last van trillingen heeft.)
    Dit kost niets en sluit de (in mijn ogen) grootste verdachte uit.

    Daarna kun je het wiel van de grond halen en controleren op speling in de lagers. Laat het wiel eens rustig draaien. Vind je niets dan is het waarschijnlijk de aandrijfas. (2e verdachte)
    Een rechter aandrijfas is eenvoudig zelf te vervangen (bakolie loopt er wel uit) Op de sloop heb ik €65 voor een vervangende betaald, nieuw zijn ze geloof ik €300.
     
  11. Ik heb dit ook eens gehad, bij mij was het het de aandrijfas aan de bakzijde.
    ook bij mij merkte ik de trilling tussen de 80 en 100km/u, dat is een moment waarop de motor een werkmoment heeft en de trilling van de as beter voelbaar is.

    p.s. til de auto aan 1 kant op bij het vervangen van de as, dan loopt er geen olie uit :mrgreen:, niet dat wij dit ooit gedaan hebben ofzo :schater:
     
  12. Algemene aanvullende info.

    Kocht deze auto zonder garantie met 39000 km zag dat er een flinke deuk in de velg zat en concludeerde dat daar de trilling inzat.

    Velgen vervangen voor 4 nieuwe incl. banden. Trilling bleef
    Lagers gecontroleert maar kon geen defect constateren.

    Trillen Hobbelen Zwabberen blijft als je de koppeling intrap bv bij het uitvoegen van de snelweg op de uitvoegstrook.

    Op vakantie heuveltje op bij belasting gaat ie heviger trillen schudden

    Enige hint die ik heb is als je de rechteraandrijfas pakt en er aan trekt/duwt is een klein klikje dit is tevens de zijde waar de deuk van 12 cmzat in de velg bij aankoop.

    Ben helaas koos werkeloos anders had ik allang tegen de garage gezegd los het maar op.
     
  13. Een deuk van 12 cm is ook niet niks.

    Is de aandrijf as dan nog wel recht?

    StephenV FoFo 1.6 benzine 100pk 2006
     
  14. nou indd.
    dan zal de hele ophanging wel een klap hebben gehad.
    dan verdenk ik gelijk draagarm, veerpoot, stabistang, spoorstang enz.
     
  15. Als je de voorzijde van de auto zover omhoogkrijgt dat de banden vrij zijn van de vloer en op bokjes of blokken laat rusten.

    En je laat dan iemand rustig gas geven misschien kun je zelf dan ook wel zien of je rechter voor wiel trilt of zwabbert.
    En kun je er misschien een filmpje van maken dan hebben de mensen hier er ook een duidelijk beeld van.
    (Als dat kan en lukt natuurlijk)

    StephenV FoFo 1.6 benzine 100pk 2006
     
  16. Mee eens. Als het probleem er ook is met ingetrapte koppeling dan moet het in de ophanging zitten.

    Ik zou als eerste alle rubbers nakijken/controleren op scheuren en of ze niet te slap zijn (vergelijken met links en rechts).
     
  17. Dan wordt de verdenking van de aandrijfas iets minder, tenzij dit duidelijk blijkt uit de test van StephenV
    Niet geheel ok meer...misschien, maar geen van deze onderdelen draait, dit veroorzaakt naar mijn idee niet deze trillingen.

    Wel kan ik mij ook kan voorstellen dat de naaf misschien niet helemaal recht meer is.
     
  18. De ophanging zorgt ervoor dat de banden goed op de weg worden gedrukt vanuit de veer en schokbreker. Ik heb weleens gehad dat een schokbreker helemaal niets meer deed en daardoor voelde ik de band gewoon over de weg stuiteren in het stuur.

    Een kromme naaf is niet uigesloten en zou je (volgens mij) kunnen zien door de auto op te krikken en het wiel met de hand ronddraaien. Met een baksteen (of iets anders) naast het wiel kun je kijken of de ruimte gelijk blijft of varieert als het wiel draait.
     

Deel Deze Pagina