condens in koplampen st170

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door geert fordfocus, 14 jan 2017.

  1. In bijde koplampen heb ik condens
    Wat kan oorzaak zijn
    Heb al gekeken naar ontluchtingsventiel maar die kan ik niet vinden op de koplampen
     
  2. Ik heb hetzelfde probleem, en zie helaas nog geen reply op dit topic.
    Rechts heb ik een klein beetje condens, links zijn het ondertussen aardig wat druppeltjes. Als ik de lampen uit heb zit de halve binnenkant bedekt, als ik de lampen aan heb gehad droogt het warmste deel wel op.

    De oplossing lijkt me demonteren en droogfohnen, maar ik heb nog geen mooie handleiding gevonden hoe ik dat het beste aan kan pakken. Afhankelijk van het model moet ik er wel/niet ook onder zijn, dus ik begin graag goed voorbereid.

    Iemand die me hiermee op weg kan helpen?
     
  3. Glas is met de behuizing niet waterdicht af fabriek.

    Koplampen eruit halen, ontvetten en een randje kit op de naad. :thumbs:
     
  4. Zoals Rob al zegt zijn de Lampen af fabriek niet 100% waterdicht.
    Het water of condens kan op meerdere manieren ontstaan, b.v. door de lijm tussen het armatuur en het glas wat niet 100% afsluit, maar het kan ook door de aansluitingen van de lampjes zelf komen. deze zijn ook niet altijd 100% water dicht.

    Beste is om eerst uit te zoeken waar het naar binnen komt.
    Zoals Rob ook al aangeeft is het een mogelijkheid om de verbinding tussen armatuur en glas opnieuw af te dichten door er een kitrandje langs te leggen.

    Helaas zijn de lampen zo gebouwd dat ze normaal gezien niet uit elkaar kunnen. maar natuurlijk is overal een oplossing voor.
    voor je de lampen echt uit elkaar hebben om ze b.v. schoon te maken, modificeren of droogmaken, dan kun je het beste het hele armatuur even in de oven leggen.
    dit kan uiteraard alleen als je een oven tot je beschikking hebt die groot genoeg is. zet je oven (let wel dat je een hete lucht oven gebruikt) op een lage tempratuur. 80 graden Celsius is al voldoende en laat de lamp even liggen. vaak is een kwartiertje al genoeg om de lijm tussen armatuur en glas zacht te laten worden zodat je het glas voorzichtig van het armatuur kunt trekken.


    neem niet zomaar mijn gegevens voor lief maar controleer zelf regelmatig of het goed gaat en er niks smelt als de lamp in de oven ligt. de ene oven is de andere niet.

    vervolgens kun je met een mesje o.i.d. de oude lijm voorzichtig verwijderen, de boel schoonmaken en dan weer met een goede lijm of kit de boel weer aan elkaar maken.
    de ruitenlijm van 3m is daar goed spul voor maar wees er wel voorzichtig mee.
     
  5. Bedankt voor het advies tot zo ver, maar ik zit nog een stapje eerder: het verwijderen van de armatuur.
     
  6. Ik heb het met jeroen er over gehad
    Bij mijn is het al een stuk minder geworden
    En jeroen zij probeer eens vochtvreters uit een schoenendoos op de deksel van de unit te plakken
    Dit ga ik binnenkort eens proberen
     
  7. 2 schroeven aan de bovenkant, 1 aan de onderkant.
    Voor de onderste is het handig als de auto op de brug staat.

    Voor het demonteren van de lampen; warm stoken met een haarföhn wil ook.
    Spreek uit ervaring. Dan weet je tenminste zeker dat je je koplamp niet tot een hoopje gesmolten plastic omtovert.
     

Deel Deze Pagina