1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bobine vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door lvklaveren, 12 jan 2017.

  1. ik heb het vermoeden dat mijn bobine kapot is, en die wil ik zelf gaan vervangen, is dit te doen door een amateur met iets technische vingers?
    en zo ja, hoe en waar moet ik op letten :|
     
  2. Het is mij maandagavond zelf gelukt.
    Nieuwe bobine op zelfde manier orienteren als de huidige, dan de stekkers op dezelfde plek overzetten (maak evt een foto?) en dan vastschroeven op dezelfde manier.
     
  3. Wat voor motor heb je ? Bijv de 1.8 duratec heeft 4 penbobines, 1 per bougie
     
  4. De pro smeert ook nog een soort vet/vaseline in de doppen om vocht buiten de deur te houden. Wat het precies was heb ik niet gezien.
     
  5. Klein beetje silliconenvet op het porselein gedeelte van de bougie, word voor bepaalde motoren voorgeschreven door Ford.
     
  6. Ik wil dit ook gaan doen voor mijn Ford Focus II 1.6 16V wagon uit 2006. Welke merk/type bobine kan je het beste plaatsen? Als ik op onderdelen sites kijk zijn meerdere bobines geschikt voor mijn Ford/
     
  7. Ik zou altijd voor een kwaliteitsmerk gaan ipv de goedkoopste te nemen die er is. Bijvoorbeeld Bosch.
     
  8. die gaan net zo knetterhard stuk....
    het maakt dus niet zo veel uit.
     
  9. Mwa ben ik niet met je eens Lars, Bosch (tegenwoordig OEM) nieuwe type bobine gaan zelden nog een keer stuk.
     
  10. Ik zou ook voor Bosch gaan. Via de Duitse Ebay zijn die inclusief verzenden net zo duur als een immitatiebobine bij de Brezan. Als de bobine steeds stuk gaat dan wordt het tijd om de bougies (elektrode afstand) en kabels eens goed na te kijken. De Bosch bobine in onze Fofo2 doet het al ruim een ton prima.
     
  11. #11 dutchguy, 18 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jan 2017
    Ik weet niet of je het weet Anton, maar Bosch is druk bezig de productielijnen voor oem en aftermarket te scheiden voor zover waarschijnlijk financieel voordelig.

    Zo heb ik een tijd geleden 5 nieuwe pen-bobines voor mijn mondeo gekocht.
    Binnen 2 weken had ik een misfire op een cylinder: nieuwe bosch bobine stuk!
    Na daar een nieuwe/originele (ook bosch) in gezet te hebben liep de motor weer goed.
    Maar na enkele maanden aanmodderen en regelmatig slechte motorloop heb ik alle resterende bobines vervangen voor origineel. En voila! slechte motorloop is voorbij , ook na langdurig gebruik.

    Op de originele bobine's staat dat ze geproduceerd zijn in Germany (zowel de oude originele als mijn nieuwe originele)
    Op de aftermarket Bosch versie staat made in Slovenia.
     
  12. Nee dit wist ik niet Lars. Ik ging er inderdaad vanuit dat Bosch hetzelfde is als Ford met een Bosch logo. Interessant, slechte zaak eigenlijk.
     
  13. Misschien een slechte batch? Op het doosje van de Bosch bobine die nu in onze Fofo2 zit staat 'made in Slovenia'.
     
  14. Ik monteer wel vaker bobines in andere auto's en dat zijn vaak Bosch bobines omdat ik ook van mening was dat de kwaliteit goed zou zijn.
    Helaas al vaker gezien dat een bosch bobine toch vrij snel weer stuk was, ondanks montage van nieuwe kabels en bougies.
     
  15. Maar zit er nog een verschil in uitval tussen penbobines en bobines die je naast het motorblok monteert? Wat zegt Bosch er zelf van?
     

Deel Deze Pagina