1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford Focus laten repareren of op zoek naar een nieuwe auto...

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jeroenws, 6 jan 2017.

  1. Beste forum leden,

    Ik ben in het bezit van een Ford Fucus 1.6i uit bouwjaar 1999. Er staat momenteel 156.557 km op de teller. De auto is net APK gekeurd en er is mij gezegd dat de koppeling tegen het slippen aan zit. Dit betekent dat waarschijnlijk op korte termijn de koppeling het zal begeven en vervangen moet worden. De kosten hiervoor zijn € 700,00. Tevens maakt de multiriem ook flink lawaai en zal dus ook aan vervanging toe zijn wat volgens mij ook een paar 100 euro kost.

    Aangezien het een oude auto is uit 1999 weet ik niet zo goed wat ik moet doen. Alles laten repareren en weer verder rijden, of gaan kijken naar een nieuwe auto en deze inruilen.

    Ik ben even benieuwd wat jullie mening hierover is. Wat kan ik nog aan grote reparaties verwachten op deze km stand? Zou ik na het vervangen van de koppeling en multiriem misschien weer een paar jaar zonder problemen door kunnen rijden? Ik snap dat dat moeilijk te zeggen is (vooral omdat natuurlijk niemand de staat van de auto weet) maar ben toch benieuwd naar de reacties. Ik weet wie er vanaf het begin in gereden heeft en de auto is altijd netjes onderhouden.

    Ik merk trouwens ook dat de klep van de kofferbak vaak met moeite open blijft staan. Als ik 'm open doe klapt ie soms weer naar beneden. Is dit makkelijk te fixen?

    Thanks voor jullie reacties! :D
     
  2. Het ligt helemaal aan je budget ;)

    Je weet nu wat je hebt en weet wat het gaat kosten om weer te rijden. Heb je voor dat bedrag een andere auto? Km stand vind ik nog erg laag voor deze auto. Altijd onderhoud gehad is ook altijd goed.

    De keuze zal je zelf moeten maken ;)

    Voor je kofferklep kun je 2 nieuwe gasveren kopen, dat zijn de kosten niet.
     
  3. Wanneer je op zoek gaat naar een andere weet je ook niet op welk moment je daar tegen hoge kosten aan zult lopen. Misschien komt daar na een paar maanden je koppeling ook.
     
  4. Als je auto na de reparatie's weer gewoon mee gaat ben je dus voor rond de 1000,- euro klaar.
    Koop je een ander kost het je ook 1000,- of meer en dan weet je niet wat je op termijn te wachten staat.
     
  5. Je moet een inschatting maken hoeveel jaar hij mee kan na reparatie.

    Kosten / aantal jaar / genot van de auto
     
  6. Je begint al te twijfelen. Heb je zelf al problemen met de koppeling? Eventueel kun je alleen de multiriem vervangen en nog even doorrijden met de koppeling. Aangezien dat een hydraulisch systeem is wat zichzelf stelt verbaast het me een beetje dat ze dat kunnen zeggen.
    Nieuwe dempers voor de achterklep zitten in de buurt van de 70 euro (op internet) dacht ik.
     
  7. Waar kom je vandaan? Mijn garage doet koppeling voor 450 incl

    Castrol Racing Team.
     
  8. Bedankt voor jullie snelle reacties! Ik begrijp uit de eerste reactie dat de km stand van 156.557 laag is. Halen deze auto's de 250.000 km met gemak? Een inschatting maken hoeveel jaar hij mee kan na reparatie is wat ik wil. Kan een garage dat voor me doen (ik snap dat dat nooit een garantie is)?

    Ik heb trouwens nog geen problemen met de koppeling. Er is alleen door Profile gezegd dat deze tegen het slippen aan zit. Ik merk daar zelf verder weinig van.

    Ik kom uit Nijmegen. Als iemand tips voor een garage let me know! :-)
     
  9. Als je deze auto gaat inruilen krijg je er waarschijnlijk niet meer dan 750 tot 800 euro voor. Dan moet je er zelf behoorlijk wat bijleggen wil je redelijke auto weer hebben. Zoals je hier boven al kunt lezen, weet je niet wat de staat van deze auto zal zijn en wat er aan achterstallig onderhoud naar boven komt.
     
  10. Of profile probeert je bang te maken en een koppeling te verkopen .
    Misschien voor je gemoedsrust een second opinion bij een andere garage ?
     
  11. Hoe is de rest van de auto?
    Spatbordranden? Roest? Schades?

    Een koppelingsset is er al voor €150. En een distributie-set voor €150.

    Als je zelf kunt sleutelen en de ruimte, tijd, hulp en gereedschap ervoor hebt ben je in een middag klaar.
    Staan veel hulp-video's op YouTube.
    (Zo heb ik mijn distributieriem vervangen, samen met broer, in 2 uur)
     
  12. Ik weet niet waar je vandaan komt, maar het repareren kan voor veel minder.
    Koppelingssetje kost je €171,-, olie €11,- dan nog een beetje klein materiaal (asmoeren en keerring). Multiriempje kost €15,-. Al met al €250,- aan onderdelen.

    Als je mij een PB stuurt kan ik je wel een prijs maken voor het vervangen van dit spul, wel moet je zelf de onderdelen aankopen.
     
  13. Als de koppeling doorslipt met optrekken heb je echt geen second opinion nodig, dan moet ie echt wel vervangen worden. Wel is het belangrijk of de binnenste krukaskeerring niet lekt en dat de veroorzaker is van het doorslippen. Anders moet je en de koppeling en de krukaskeerring vervangen.
     
  14. Klopt maar de TS geeft zelf aan dat hij niks merkt. Dus waarom zou extra informatie vragen raar zijn?
     
  15. Eens. Zolang je niks merkt, lekker laten zitten.

    @TS: De 1.6 16v zijn hele sterke blokken. Het 1.6 16v blok van mijn auto is er bij 284.000km uitgegaan omdat hij meer olie dan benzine zoop. Dit had met wat TLC vast opgelost kunnen worden en niet netjes warm rijden aan het eind hielp vast ook, maar ik had al een donorauto staan waarvan ik het blok (1.8 16v) etc. heb omgebouwd. Maar het blok wat eruit kwam draaide als een zonnetje, ondanks het hoge olieverbruik. En toen ik de donor auto al had staan, heb ik er een sport van gemaakt om de 1.6 16v kapot te krijgen, niet gelukt. :mrgreen: Dus ja die motoren zijn beresterk. De huidige 1.8 16v staat ook alweer op 223.000km. Maar die wordt heel wat netter behandeld.
     
  16. #17 nctnico, 6 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jan 2017
    Zolang de auto niet roestig is kun je met 156k km op de teller nog rustig wat geld in de auto steken (bij een goedkope universeel). Als je de distributieriem ook meteen laat doen dan ben je daar ook vanaf. Nieuwe schokbrekers zijn ook geen overbodige luxe.

    De gasveer vervangen is niet zo moeilijk. Wel even een bezem of lange stok bij de hand houden om onder de klep te zetten.
     
  17. #18 Vogel, 10 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jan 2017
    Altijd wanneer ik geen 200 euro in mijn oude auto meer wilde steken was ik (naast de aanschaf) 600 tot 1000 euro kwijt aan achterstallig onderhoud van mijn nieuwe.

    Hoe kan een garagehouder 'zien' dat de koppeling 'dun' is? Ik dacht dat dat pas zichtbaar is wanneer eerst de versnellingsbak eraf is.

    De multiriem zou ik gewoon morgen laten vervangen voor 3 tientjes. Iedereen die dit eerder gedaan heeft doet dit in 5 minuten, dus dat mag nooit veel kosten

    Ik heb met heel veel plezier gereden tot 337.000. (Hoewel ik aan het einde wel klaar was met die klote spruitstukken van Bosal)

    Het blijft altijd een gok, maar volgens mij kan die van jou ook nog jaren mee. (Hoe is de body?) Mocht er wel een distibutieriem of koppeling vervangen moeten worden, dan is hier op het forum vast een betere deal te krijgen dan bij de garage die zijn brood ermee moet verdienen. Je moet dan niet bang zijn om zelf ook vuie hnden te krijgen, natuurlijk.
     
  18. Als je Focus geen zwaar olieverbruik heeft en niet te veel roest heeft zou ik er mee doorrijden. Voor je gasveren op je achterklep zou ik wat kruip olie gebruiken. Als dat niet werkt dan zijn ze aan vervanging toe.
     

Deel Deze Pagina