ESP error in dash, maar niet via OBD

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by seninha, Dec 24, 2016.

  1. Ik heb iets erg vaags.
    Sinds een paar weken heb ik een ESP foutmelding op het dashboard.

    Vandaag heb ik een BT ODBII module binnen gekregen en gelijk de auto afgelezen.
    verbazing was groot dat deze GEEN foutmeldingen vond.

    Ik heb de app FordSys gebruikt om de auto af te lezen.
    Ben benieuwd of iemand een idee heeft wat probleem kan zijn.

    Heb trouwens geprobeerd om de ESP knop in te drukken maar die werkt niet echt. Kan er op drukken ,en gaat ook naar binnen maar veert niet. Dus lijkt wel of deze niet meer goed is.
    Mijn eerste gedachten was dat ik daarom de ESP logo op het dashboard kreeg, maar dat staat haaks tegen over Geschreven Tekst in beeld: ESP fout Melding (of zo iets)
     
  2. Heb je de BCM uitgelezen of de IPC. De IPC kun je via de standaard elm327 uitlezen, de BCM moet je een aangepast hebben zodat je die ook uit kunt lezen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  3. Geen idee...Ik heb gewoon een OBDII BT scanner (heb er ook een met USB kabel, alleen heb nog geen Laptop).
    En verder FordSys Lite gebruikt.

    Dus ga er van uit dat ik de IPC gelezen heb
     
  4. Als je de obd scanner niet hebt gewijzigd heb je inderdaad alleen de IPC uitgelezen.
    Ik denk dat de fout in de BCM (Body Control Module) staat, lijkt mij wel logischer in ieder geval.
     
  5. OK...dus ik moet een aangepaste OBD scanner hebben. Kan ik dat zelf doen of gaat dat niets worden?
    Auto is van mn vader en hij moet volgende maand APK krijgen dus fout moet er echt uit.
     
  6. Bij de Focus 2 worden foutcodes met betrekking tot het ABS of ESP systeem in de ABS module (Brake Control Module) opgeslagen. Deze module communiceert via het HS CANbus systeem en is met een standaard niet aangepaste ELM327 interface prima uit te lezen.

    Wel is het van belang om hiervoor geschikte Ford specifieke software te gebruiken. Bijvoorbeeld de ELMconfig of Forscan programma's zijn hiervoor uitermate geschikt. Deze programma's kunnen Ford specifieke foutcodes weergeven die door verreweg de meeste universele programma's niet kunnen worden weergegeven.


    Wanneer er ook geen foutcodes in de Brake Control Module zijn opgeslagen kan dit probeleem eventueel nog worden veroorzaakt door een defect in de teller.
     
  7. Met alleen uitlezen ben je er niet, als er wel stuk is moet het gerepareerd worden. Waarom ga je niet met de auto naar de dealer zodat zij 'm kunnen uitlezen? Zelf heb je blijkbaar geen idee wat je aan het doen bent.... en ohja "dealer is te duur..", als je pech hebt is het een storing die wel echt is en dus ook de veiligheid beïnvloed. Jouw keuze, maar soms moet je weten waar je grenzen liggen.
     
  8. #8 seninha, Dec 25, 2016
    Last edited by a moderator: Dec 25, 2016
    Silver: Goh meen je dat. Dus uitlezen is niet de holy grail :(...Bedankt voor je wijze woorden.
    Mag ik verder weten waarom je denkt dat ik "geen idee heb wat ik aan het doen ben" .
    Knap dat je dat uit kan halen uit mijn vraag.


    JW..Bedankt voor je antwoord .Zal even kijken naar ELMconfig of Forscan. Maar eerst even een laptop regelen.

    Daarna kan ik gaan uitzoeken wat probleem veroorzaakt.
     
  9. Bij de Focus 2 is de oorzaak van een brandend ESP lampje vaak een defecte IVD (ABS, TCS, ESP) pomp. Dit is een bekend probleem bij dit type pomp (wat optreed bij meerdere merken/types auto die dit type pomp gebruiken).

    Aan de hand van een aantal foutcodes is te bepalen of het inderdaad om een defecte IVD pomp gaat of dat de oorzaak ergens anders in gezocht moet worden.
     
  10.  
  11. #11 seninha, Dec 25, 2016
    Last edited by a moderator: Dec 25, 2016
    Dat Ford een dubbele OBDII systeem heeft is niet iets wat heel gewoon is. Dat heb ik dus nu geleerd.

    Heb jaren lang al mijn auto's zelf gerepareerd dankzij het aflezen van OBDII systeem. (Audi. BMW. Mercedes. Alfa en Renault)
    Zelfs klachten in mijn Espace (crime wat elektronica betreft) heb ik kunnen oplossen.

    Heb dit altijd dankzij de hulp van een forum gedaan. En dit heeft niets met geld te maken, maar meer dat ik zelf wil weten wat er aan de hand is en zelf wil uitzoeken of ik een probleem kan oplossen.
    Kom ik iets tegen waar ik echt niet aan kan werken, dan kan ik altijd nog naar de dealer of een ander garage.

    Maar dat begrijp jij blijkbaar niet, zo te lezen is de dealer je beste vriend.Wat jou recht is, iedereen zijn voorkeur.
    Weet niet wat je dan hier doet.....een forum is om elkaar te helpen. Ook mensen die pas een Ford rijden en op dit moment onbekend zijn in hun techniek.

    Gelukkig zijn er andere die wel bereid zijn om je even een duwtje geven in de juiste richting.

    Nog een fijne feestdagen gewenst
     
  12. Ford heeft net als verreweg de meeste andere automerken maar 1 OBDII systeem.

    Wel heeft de Focus 2 (en diverse andere Ford modellen) 2 verschillende CANbus systemen. Het HS (High Speed) CANbus systeem wordt gebruikt voor Motortechnische en veiligheid gerelateerde toepassingen en het MS (Mid Speed) CANbus systeem wordt gebruikt voor veelal comfort en minder kritische toepassingen.

    De meeste huidige Ford modellen hebben zelfs nog een 3e CANbus systeem. Het MM (MultiMedia) CANbus syteem Dit systeem wordt uitsluitend gebruikt voor audio en multimedia toepassingen.


    Het MS en MM CANbus systeem zijn fabrikant specifiek en vallen dus ook niet onder de OBDII regelgeving. Deze systemen gebruiken een ander protocol en snelheid als het standaard OBDII protocol en zijn dus ook niet met een universele OBDII interface uit te lezen. Om deze systemen uit te kunnen lezen is fabrikant specifieke diagnose apparatuur nodig.


    Overigens is het totaal niet uniek dat Ford meerdere CANbus netwerken gebruikt. Verreweg de meeste automerken gebruiken passen dit toe in recentere modellen. Wat wel uniek is bij Ford is dat de fabrikant specifieke CANbus netwerken toegankelijk zijn doordat er door liefhebbers/hobbyisten software voor is ontwikkeld. Bij de meeste andere automerken is dit absoluut niet het geval.
     
  13. #13 Marco Morello, Dec 25, 2016
    Last edited by a moderator: Dec 26, 2016
    Gecondoleerd.... op waarschijnlijk de Bimmer na, is dit waarschijnlijk ook het rijtje met de meest betrouwbare merken.... not!

    Hahaha... kijk eens naar het aantal berichten van mij en lees voor de grap mijn topics eens door en stel dan nog eens dat ik het niet begrijp hahahah:schater:

    Ik wil iedereen wel helpen (velen op het forum heb ik geholpen) maar soms is het beter om mensen tegen zichzelf te beschermen. Jouw posts in dit topic gaven ook niet de indruk dat je wist wat je deed. Je zal niet de eerste die denkt dat ie het wel kan en later alsnog extra de portemonnee moet trekken om de zelf gecreëerde ellende te laten oplossen. In jouw specifieke geval had ik voor een paar tientjes de auto laten uitlezen zodat je de juiste diagnose hebt. Dan heb je ook een uitgangspunt om te beginnen. Helemaal met het oog op de door jouw genoemde apk termijn.
     
  14. Dat is al een contradictio in terminis....
    Iedere auto heeft maar 1 (E)OBD(2) systeem.
    Dit is overheidswege geintegreerd in het motormanagement om gestandaardiseerd fouten van het motormanagement uit te kunnen lezen met 'universele' apparatuur.
    Het is niets meer dan een afspraak over de gebruikte protocollen en foutcodes.
    Daarnaast spreken alle ecu's (waaronder dus ook het motormanagement) een eigen merk-specifieke taal voor de exotische zaken.

    Een 2e of zelfs 3e CAN-bus heeft dus niets met OBD te maken en is zeer gebruikelijk bij eigenlijk alle fabrikanten.

    Dan sluit ik me toch aan bij het commentaar van SilverBaron : als je niet snapt waar je aan begint en ook een tijdlimiet hebt in de vorm van een apk , dan kan je beter meteen naar de garage gaan ;)
     

  15. JW..Vandaag een ander kabel binnen gekregen welke al schakelaar heeft. Hiermee kunnen we nu beide gedeeltes aflezen.

    En nu kregen we via Forscan de melding C1288, een bekend probleem.
    Nou las ik dat bij sommige type Focus je een ABS module heb die uit een stuk bestaan en andere uit twee delen.
    Kan jij aan de hand van bouwjaar zeggen welke type wij nodig hebben? Gaat om een 2005 Focus 2.0 TDCI.

    En daarnaast, las op een andere topic een antwoord van jou dat je ook een tweede hands module kan gebruiken. Dat willen we dus ook, alleen weten we part nummer hier van niet.
    Heb jammer genoeg geen Ford onderdelen programma voor handen om dit te checken.
    Misschien dat jij of iemand anders dit wel heeft?
     
  16. Zo uit je vragen te lezen zou ik het vanaf dit punt aan een professional (of iemand anders met kennis van zaken) overlaten.

    De abs-pomp moet uitgebouwd worden (ook hydraulisch dus) en gerepareerd door bijvoorbeeld kms of actronics.

    2e optie is na uitbouw een vergelijkbare pomp van onderdelenlijn te halen en die correct te programmeren na inbouw.

    Een onderdelenprogramma gaat je weinig helpen, omdat de partnumbers van abs-pompen over het algemeen niet overeen komen met de partnumbers in de catalogus.
    Ook bij sloperijen is het vaak een bende met de nummers, omdat er meerdere stickers en nummers op de pomp staan.
     
  17. Idee is ook om een tweedehands te halen, dat gaf ik ook al aan.

    Las op een engelse forum dat als je pomp uit twee delen bestaat, dat je dan de module zou kunnen vervangen zonder dat programmeren nodig is.
    Daarom wilde ik weten wat voor pn wij hebben.

    Want als we een hele unit moeten vervangen dan laten we dit wel door een garage doen, zodat unit gelijk geprogrammeerd kan worden
     

  18. Foutcode C1288 wordt in verreweg de meeste gevallen veroorzaakt door een defecte druksensor. Deze druksensor zit in het hydraulische deel van de pomp. Voor zover ik kan zien is het hydraulische deel van de IVD pomp als afzonderlijk onderdeel verkrijgbaar. Dit onderdeel kost nieuw bij de dealer ongeveer €275,-. Dit is stukken goedkoper als een nieuwe complete pomp welke ongeveer €2000,- kost.

    Een andere optie is om bij een sloperij aan de hand van het onderdeelnummer van de huidige pomp een gebruikte pomp aan te schaffen bij een sloperij en deze te monteren. Zoals Dutchguy al aangeeft staan er vaak verschillende onderdeelnummers op de pompen. Het nummer dat van belang is staat vaak op een papieren sticker die op de pomp is geplakt. Vaak is deze sticker in de loop der jaren verdwenen en is het niet altijd even eenvoudig om aan de hand van de pomp het correcte onderdeelnummer te achterhalen. Bij een gebruikte pomp van een sloperij geef ik er persoonlijk de voorkeur aan om deze zelf te demonteren (of ter plaatse te laten demonteren) uit de sloopauto. Op deze manier weet je zeker dat je geen pomp koopt welke zonder remvloeistof er in ergens jaren op de plank heeft gelegen.


    Zowel bij het plaatsen van een nieuw hydraulisch deel als het plaatsen van een gebruikte pomp geld dat deze correct moet worden gemonteerd en ontlucht. Naast het op de voorgeschreven wijze vullen en ontluchten van het remsysteem moet de pomp ook softwarematig worden ontlucht met een hiervoor geschikt diagnosesysteem. Dit om ervoor te zorgen dat luchtbellen in de pomp te verwijderen die bij het normaal ontluchten van het remsysteem niet worden verwijderd.
     
  19. Bedankt voor je uitleg. Van de week gaan we eerst kijken of op huidige pomp nog een sticker te vinden is.
    En dan op zoek naar ene vervanger.

    Ik vraag me trouwens een ding af.
    Toen ik de auto afgelezen had met Forscan, heb ik even de foutmelding gewist (er waren o te zien nog andere fouten dus wilde weten of deze echt nog van toepassing waren).
    Wat me opviel was dat als ik weer (zonder even gereden te hebben) nogmaals naar fouten zocht, code C1288 weer tevoorschijn kwam.

    Is dit omdat de pomp dan zelf als de auto stil staat en er stroom op staat al aangeeft dat er een fout is?
    Bij andere auto's die ik gehad heb, als er een fout was dan wiste ik ze en ging dan een stuk rijden om te kijken of ze nog van toepassing waren.

    Met andere woorden, ik kon ze wel verwijderen ook al was de klacht nog aanwezig. Om ze dan na het rijden weer te zien.

    maar nu komt de klacht gewoon terug zonder gereden te hebben
     
  20. Foutcode C1288 wordt veroorzaakt door een kapotte druksensor. Deze sensor geeft continue de verkeerde waarde (of zelfs helemaal geen waarde). Het betreft hier dus een probleem dat continue aanwezig is. Je kan de foutcode wel wissen maar doordat het daadwerkelijke probleem continue aanwezig en de Brake Control Module dit detecteert zal de foutcode na het wissen direct weer worden opgeslagen.
     

Share This Page