1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ik krijg het stotteren maar niet opgelost

Discussie in 'Performance' gestart door Chrissiboy, 17 dec 2016.

  1. Mijn mk1 1.6 stottert al sinds ik hem heb heel lichtjes met optrekken. Haast niet voelbaar voor iemand zonder gevoel voor zijn auto;-)
    Soms ook bij constante toerental (vooral in 3de versnelling) net onder de 2000 toeren.
    Paar maanden geleden heel erg last gehad van inhouden etc. Toen bougies bobine en kabels vervangen. Andere luchtmassameter geprobeert. Uiteindelijk was het een defecte lambdasonde.
    Nu begint hij weer iets meer te stotteren. Vooral met koud en nat weer. Dus weer bobine en kabels gewisseld. Helpt niet.
    Oude luchtmassameter terug geplaatst heeft ook niet geholpen.
    Stationair loopt hij normaal.
    Het voelt als een ontsteekingsprobleem.
    Geen foutcodes.
    Soms na stilzetten warme motor voor paar minuten en dan weer starten en wegrijden reageert hij eventjes niet op het gaspedaal, houdt dan in na overschakelen naar tweede versnelling. (Vooral in de zomer veel last van gehad) Even gas loslaten en weer intrappen trekt hij weer gewoon op. Wellicht heeft dit er ook mee te maken of is het een tweede probleem.
    ik heb toen tijdens de diagnose ook diverse stekkers losgetrokken van lambdasonde luchtmassameter en gasklepsensor. Geen enkele keer ging het motor lampje branden. Dit lijkt me geen normale zaak ofwel? Wellicht is de motor ecu niet meer 100%?
    Brandstofpomp is paar jaar geleden samen met filter vervangen.
    Het enige wat ik eventueel nog wil investeren is in een nieuwe gasklepsensor en nokkenassensor. Eventueel ook krukas. Dan houdt het wel op en ben ik er klaar mee.
    Motor heeft pas 160000km gelopen. Nieuwe distributie riem en draagarm rubbers gehad. Ramen getint. Mooie 2de hands futura wielen met bijna nieuwe banden gekocht. Zonde als ik het kleine irritante probleem niet op kan lossen.
    Ik rij trouwens veel korte stukjes. 9km heen en 9km terug woon/werk.
     
  2. Welk merk/type bougies zijn er gemonteerd en is de electrodeafstand van de bougies op de voorgeschreven waarde afgesteld?
     
  3. Zijn originele Ford bougies. Of ik de afstand bekeken heb weet ik niet meer. Voor me gevoel niet nee.
     
  4. #4 nctnico, 17 dec 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 dec 2016
    Ik zweer bij Bosch bobines and bougiekabels. Met een bobine van Febi had ik na korte tijd weer problemen. Bougies moet je op de goede afstand buigen voordat je ze monteerd. Dat is niet moeilijk alleen de juiste afstand opzoeken is even een puzzel.
     
  5. Heb nu nieuwe bobine en kabels van ngk. Geen verkeerde merk lijkt mij?
     
  6. Compressie test?
     
  7. Stotteren kan relatief veel verschillende oorzaken hebben. Om het probleem op te lossen zal dus eerst goed moeten worden vastgesteld waar het probleem daadwerkelijk zit.

    Zo zullen er eerst een aantal zaken moeten worden uitgesloten. Een compressietest zoals Anton aangeeft is in dergelijke gevallen niet onverstandig. Wanneer er in 1 of meerdere cilinders sprake is van compressieverlies kan je domweg onderdelen vervangen maar dit zal het probleem niet op lossen.

    Een ander aandachtspunt is de klepspeling. De klepspeling moet bij dit type motor volgens voorschrift bij 160.000 KM/10 Jaar worden gecontroleerd (zelfde termijn als de distributieriem) en indien nodig worden afgesteld.
     
  8. Is er een soort statistiek in hoeveel gevallen de kleppen na 1600000km daadwerkelijk gesteld moesten worden?
     
  9. Denk dat het na ' 1.600.000 ' geen kwaad kan om het uit voorzorg maar gewoon te doen [emoji13] oke das flauw[emoji29]

    StephenV FoFo 1.6 benzine 100pk 2006
     
  10. Oeps
    Een nulletje te veel haha
     
  11. Moest bij het lezen van topic titel gelijk aan Miss Montreal denken :mrgreen: Maar sorry, ik kan je niet helpen...;)
     
  12. Misschien die 9 km op de fiets gaan en de auto gebruiken voor langere stukken. Je rijdt veelal met een koude motor dus vervuiling ligt op de loer. Zoals ik je verhaal lees is het maar beperkt voelbaar dus betwijfel ik of je het er ooit uit gaat krijgen. Anders ook eens een aldere bdandstof leverancier proberen.
     
  13. Kan ook nog in je brandstof toevoer zitten.
    Pomp defect en/of filter verstopt.
    Drukregelaar (gaan niet zo snel)
    Lekkende verstuiver(s)
     
  14. Wat is de juiste elektrodenafstand voor de originele bougies? 1,3mm of 1mm?
     
  15. Ford schrijft voor dit type motor een electrode afstand van 1.2 mm voor.
     
  16. Bedankt voor jouw reactie.
    ik dacht een keer gelezen te hebben dat de afstand Is aangepast door de bekende problemen met bobines. Dit klopt waarschijnlijk niet?
     
  17. Mag ik vragen of je de wagen ook hebt uit laten lezen? Ik heb ook last van hapering soms. Na uitlezen: misfire cylinder 2.

    Vervangen:
    Bougies plus kabels
    Bobine

    Nu word het gegooid op vervuiling in de kleppen. Zou een slechte injector t ook niet zijn?

    Ik heb een 1.6 Duratec in mn Volvo....
     
  18. Geen foutcodes!
    Zou idd een slechte injector kunnen zijn.
    Zit ook te denken aan de ecu zelf.
    Maar auto is het niet meer waard om meer geld erin te pompen denk ik.
     
  19. Dat ligt er aan. Kun je voor het geld wat er nog in zou moeten een andere kopen zonder problemen? Je weet nu wel wat je hebt. Een andere auto is ook maar weer afwachten wat er achter weg komt.
     
  20. Ben ik weer:

    De C30 had last van:
    1. stotteren
    2. olie gebruik

    Nu kwam ik erachter dat mn remolie reservoir veel te vol zat en aan het lekken was. Deze dus tussen min en max gezet.

    Gek gedacht: remmen lopen door t te volle reservoir iets aan. Waardoor de motor toch weerstand heeft en slechter gaat lopen / vervuilen.

    Na wat tankjes Blue One + extra bio ethanol rij ik nu weer storing vrij. Olie verbruik is ook weg.
     

Deel Deze Pagina