1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vraag over roest (ivm aankoop)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Jabeling, 12 dec 2016.

  1. #1 Jabeling, 12 dec 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 dec 2016
    Hallo,

    Ik overweeg bij een Ford dealer een Ford Focus Wagon Futura uit 2007 te kopen met een 2.0 benzine motor.
    Van binnen, buiten en onder de motorkap ziet hij er tip top uit. Hij heeft precies 100.000km gereden.
    Aan de onderkant zie ik wel wat roest. Kan iemand mij als leek vertellen of deze hoeveelheid roest iets is om me zorgen over te maken?
    Verder nog dingen die ik moet weten over dit type? (Ik las dat iemand hoog olieverbruik had met dit type motor...)

    Hartelijk dank en groet!
    Johannes


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. De uitlaat zou ik me voorlopig nog geen zorgen om maken, daar zitten 2 mantels omheen en zolang hij nog gasdicht is heb je nergens last van. De ophangbeugel voor de uitlaat verwacht ik ook niet al te veel problemen mee, bij mijn Focus 2 zag de beugel er al jaren zo uit.
    De roest op de draagarm durf ik geen oordeel over te vellen.
     
  3. Dank je RFKnol
     
  4. Ik rij ook met een 2.0 (Rally Edition) uit 2006.
    Inmiddels 130.000 km en nagenoeg geen olieverbruik.
    Ook met 1300 kg caravan aan de trekhaak.
    Op al die km's nog geen 3/4 liter olieverbruik.
     
  5. Dank je Duckmole
     
  6. #6 nctnico, 12 dec 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 dec 2016
    Die beugel v/d uitlaat is bij onze focus wel losgekomen maar het was in 5 minuten gelast.
     
  7. Ford gebruikt de allergoedkoopste verf op de chassisdelen. Dat bespaart ze toch weer 30ct per auto.
    Daarom zien chassisdelen van Ford er meestal roestig uit.
    Deze zien er iets roestiger uit dan meeste andere die ik van dichtbij gezien heb. (Dat zijn er maar een paar)

    Het gaat echter niet om de hoeveelheid roest, maar over hoe diep de roest zit.
    Valt het staal aan de randjes in laagjes roest uit elkaar dan heeft het chassisdeel waarschijnlijk nog altijd wel een jaar over vijf nodig om echt weg te rotten.
    Is de roest oppervlakkig --> hammerite erover en hij gaat nog 20 jaar mee.

    Wat betreft de uitlaat:
    - nieuw beugeltje aan de voorpijp laten lassen --> 15 euro
    - achterdemper heeft wellicht nog 1 a 2 jaar in zich, daarna --> 115 (als je het zelf doet)
     
  8. Wat je hier op de foto laat zien is een draagarm, wat een los deel is.
    Over deze roest zou ik me niet druk maken, om 'm te conserveren kun je 'm een keer op de brug zetten en met een staalborstel de roest weghalen en dan idd in de hammerite zetten. En die uitlaat? Ik zie nergens staan dat ie nog 1 of 2 jaar heeft. Hier kunnen ze heel oud om worden. Kijk voor roest ook ter hoogte van je achterbumper. De bumper kan weleens tegen het chassis aan liggen en daardoor roest veroorzaken.

    Wat betreft de 2.0 duratec dat is een heel betrouwbaar blok 300.000 of meer is bij normaal onderhoud geen probleem, zelfde geldt voor de versnellingsbak. Het vliegwiel (dual massa) kan bij de 2.0 weleens problemen geven. Maar als de auto er verder om rijd dan lekker laten zitten.

    Qua onderstel kan het weleens voorkomen dat de veerpootlagers kraken, enige remedie is vervangen. Hoeft ook niet heel erg duur te zijn.

    Doordat er geen ondergril in zit (fase I) is de condensor van de airco niet altijd goed beschermt tegen stenen, hierdoor kan het weleens voorkomen dat deze lek raakt.

    Door de bank genomen is de Focus II 2.0 duratec gewoon een erg betrouwbare auto.
     
  9. Dank voor de reacties iedereen
     
  10. Ik heb ook een rally edition met bijna 130.000km op de klok. Nieuwe accu zit er in en een lagertje, verder geen gekkigheid. Ik zal morgen eens onder de auto kijken hoe de draagarmen bij mijn auto eruit zien, maar volgens mij zit hier niet of nauwelijks roest op. De auto staat ook al 3,5 jaar binnen in de garage van de 5 jaar dat ik hem heb, dat zal ook wel uitmaken.
     
  11. Het is een super betrouwbare focus, de motor? niets mis mee, wel op tijd zijn olie beurtjes geven, de ketting(distributieketting) wordt ook gesmeerd door de motorolie, en dat roest op de draagarmen is te verwaarlozen dat heeft idd bijna elke ford, verder een hele goede, mooie auto
     
  12. Heb bij mij het roest van de draagarmen zoveel mogelijk weg gehaald en daarna behandeld met anti roest van de ACTION, en ja dat werkt goed en kruipt overal tussen.
    Hammerite is duur
     
  13. Nogmaals dank voor alle reacties.
    We hebben besloten de auto toch niet te kopen. Niet vanwege de roest, maar omdat voor ons gebruik een 2.0 motor waarschijnlijk overkill is met een hoger verbruik dan we eigenlijk zouden willen.
    Hopenlijk krijgen we er geen spijt van ...
     
  14. Toch wel een beetje jammer om dat te horen. Ik heb zelf ook een Futura, maar dan een 1.6. Ik moet eerlijk bekennen dat ik soms wel wat vermogen mis. En ik denk dat je met de 2.0 niet zoveel meer zal verbruiken dan de 1.6. De 1.6 moet immers ook harder werken.
     
  15. Verbruik van mijn 2.0 RE ligt gemiddeld op ruim 1:13.
    Valt me reuze mee.
     
  16. Het is idd de vraag of een 1.6 zoveel zuiniger gaat zijn. Ik weet het antwoord wel. De 1.8 verbruikt net zoveel als de 2.0 maar moet het met behoorlijk minder vermogen doen. De 1.6 is een prima motortje, zolang je geduld hebt.
     
  17. :schater: Kan bijna niet beter gezegd worden!
     
  18. Jij hebt wel heel veel geduld gehad met jouw auto ;):
     
  19. Wel heel snel roestig die achterste draagarm op de eerste foto, zijn denk ik niet erg goed geconserveerd, te dunne of goedkope beschermlaag en dan een aantal jaar in regen en pekel dan gaat het snel! Mijn eigen oudere Focus uit 2004 heeft echt nog nauwelijks roestvorming op de draagarmen en is toch wel 3 jaar ouder!

    Een vriend van me kreeg vorig jaar een opmerking over roestvorming op deze draagarmen en is er toen gewoon mee doorgereden, vervangen was kostbaar en behandelen had hij geen zin in, maar is er nu een paar weken geleden op afgekeurd, de roest had zich voortgezet en de schotel waarin de veer draagt aan de onderkant aangetast en de schotel was op één plek ook een stukje los van de rest van de draagarm, dus nu afkeur, zie maar hoe snel het gaat als je er niets aan doet!

    Vervangen is vaak lastig, omdat de bouten vaak niet los te krijgen zijn en soms afbreken en je zit ook met de veer die onder spanning staat dus die moet je inspannen om de druk er af te halen, heb het een paar keer gedaan, maar vond het veel werk! In de garage is het een dure reparatie lijkt me vanwege de tijd!

    Ik weet niet of je de Focus hebt gekocht, maar ik zou zeker kijken of ik er eentje in een betere staat kan kopen, zeker om kosten in de toekomst te voorkomen en als je hem hebt gekocht alle roest weg borstelen en goed behandelen voor in de toekomst!
     
  20. Sorry Henry, wat een BS schrijf je nu.
    Dit beetje roest gaat je echt geen problemen opleveren. Tuurlijk schoonmaken en behandelen is altijd goed. Maar ook nu nog niet noodzakelijk bij dit beetje oppervlakte roest. De leeftijd heeft er ook niet echt wat mee te maken.
    Wel waar de auto vaak gereden heeft. Is dat met name binnenlands of juist in de kustgebieden.
    Anyway ik zou hier niet benauwd van worden.
     

Deel Deze Pagina